استاد پيشكسوت داروسازي با بيان اينكه هيچ سازمان يا ارگاني براي ارزشيابي پزشكان وجود ندارد گفت : امروزه ارزشيابي يك پزشك يا داروساز را مردم تعيين مي كنند.

دكتر حسن فرسام، استاد داروسازي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با بيان اينكه تفاوتهايي بين قانون و اخلاق وجود دارد گفت : قانون چيزي است كه اگر انجام نشود جريمه دارد ولي اخلاق جريمه نداشته و با احساس رضايت شخص مطرح مي شود .

وي با اشاره به اينكه حكيم طبري نويسنده كتاب مينوخرد بيان داشته كه پزشك بايد نرم خوي ، پرهيزكار ، مهربان ، پوششي تميز و ظاهري آراسته داشته باشد و در جاي نامناسب بذله گويي نكند ادامه داد : در ادامه آمده است كه براي پزشك تهيدست و خدمتكار ، قدرتمند و ناتوان ، بي سواد و با سواد يكي باشد .

اين استاد داروسازي بيان داشت : هر كشوري نيازمند فراهم نمودن  موازين اخلاقي براي تمام علوم از جمله علوم پزشكي است كه در شماري از كشورها اين موازين فراهم آمده و براي آموزش و بكار گيري در اختيار نهاده شده و در ايران نيز اين كار در دست انجام بوده و براي فراهم آوردن موازين اخلاقي اصولي بايد موردنظر قرار گيرد .

وي افزود : اصل خودمختاري بيمار از جمله اصول فوق است كه عنوان مي كند پزشك و داروساز بايد حق بيمار را براي درك اطلاعات پزشكي رعايت نمايند .

وي با اشاره به اصل بي ريايي و اصل دادگري يا عدالت و اعتمادزايي از ديگر مواردي است كه در آن بايد با رعايت اصل دادگري تمام بيماران را يكسان شمرده و در دادن داروها و بهره عادلانه ، آن را رعايت نموده و در اصل اعتماد زايي نيز بايد پزشك داروساز به گونه اي عمل نمايند كه اعتماد جامعه را به دانش و توانمندي علمي و حتي ارزشمندي خدمات آنها جلب نمايند .

دكتر فرسام تصريح كرد : امروزه ارزشيابي يك پزشك يا داروساز را مردم تعيين مي كنند و هيچ سازمان يا ارگاني براي ارزشيابي پزشكان وجود ندارد .

 حدود 80 شركت دارويي فقط يك خط موبايل بوده و تبليغات مي كنند
وي با بيان اينكه متاسفانه ما خيلي از موارد از جمله نداشتن مكالمه تلفني بيمار با پزشك را در كشور نداريم در حالي كه ايجاد مكالمه تلفني پزشك و بيمار مي تواند فوايدي را در پي داشته باشد .

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد :در حال حاضر هر نوع داروي آنتي بيوتيكي را بدون نسخه و به هر مقدار كه بخواهيم مي توان از داروخانه ها تهيه كرد در حالي ايجاد مقاومت دارويي از جمله مشكلات مصرف آنتي بيوتيك ها مي باشد .

وي با تاكيد به اينكه امروزه آخرين نسل آنتي بيوتيك ها براي سرماخوردگي استفاده مي شوند گفت : هم اكنون مقدار زيادي آنتي بيوتيك در كشاورزي ها و دامداري ها استفاده مي شود كه داروهاي عفوني به عنوان اولين دارو و داروهاي اعصاب و روان به عنوان داروهاي رتبه دوم در كشور مصرف مي شوند كه با حل مشكلات اجتماعي مي توان مشكلات پيش آمده را برطرف و مقدار مصرف داروها را كاهش داد .

دكتر فرسام يادآور شد : حدود 120 شركت دارويي آزاد در كشور داريم كه قرار بود هركدام پس از دوسال فعاليت ، كارخانه شوند كه در حال حاضر به جز 40 مورد ، بقيه فقط يك خط موبايل بوده و تبليغات مي كنند.

وي شركت هاي چند مليتي و دانش ناكافي را از جمله آسيبهاي پزشكي و داروسازي عنوان كرد و گفت : آسيب هايي كه درجامعه داريم فراتر از آن است كه مي دانيم و با وضعيت كنوني داروهاي گياهي يكي از مشكلات اين عرصه است كه تبليغات مي كنند كه با مصرف آب برخي از گياهان بهبود يابيد در حالي كه اينها نيز دارو بوده و داراي عوارض هستند .

اين استاد داروسازي اظهار كرد : امروزه پني سيلين روز 50 درصد مردم هند اثر ندارد و يكي از مشكلات ما د راين حوزه اين است كه نميدانيم روي مردم ما اثر دارد يا ندارد .

وي در پايان با بيان اينكه آسيب شناسي ارائه دارو از طريق اينترنت نيز از ديگر مسائلي است كه مي تواند مشكلات بسياري را به دنبال داشته باشد كه بايد به دنبال راه چاره باشيم ./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار