مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان گفت: تپه ماهورها و سه رودخانه مارون، خیرآباد و زهره در اطراف بهبهان این شهر را به دشتی زیبا تبدیل كرده است.

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ادامه داد: در شمال و شمال شرق بهبهان نیز رشته كوه‌های زاگرس قرار دارند و چندین تنگه زیبا و پرآب دارند. این تنگه‌ها به علت وجود چشمه‌ها و آب فراوان و ارتفاع متناسب از گذشته مورد توجه بوده‌ و به همین دلیل درآن آثار زیادی وجود دارد كه نشان از تمدن این منطقه دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی، با بیان این كه این تنگه‌ها به دلیل طبیعت و محیط زیست مناسب‌شان جایگاه و حیات وحش پرندگان و جانوران زیادی هستند، تصریح كرد: یكی از این تنگه‌ها "دهگون" نام دارد و در شمال بهبهان و در حدود 18 كیلومتری آن واقع شده است. این تنگه در شش كیلومتری روستای "قالند" است؛ دهانه تنگه دره آبرفتی دارد كه هنگام باران منطقه داخل دهگون را پر از آب می‌كند و زیبایی خاصی به این تنگه می‌دهد.

مختاران ادامه داد: حدود شش كیلومتر از جاده این تنگه خاكی است و از دهانه تنگه تا داخل آن مال‌رو است. این تنگه درختان و گل‌های خاص و زیبایی دارد و در بعضی از بخش‌های آن آثار سنگ‌فرش هم دیده می‌شود كه بعضی از كارشناسان قدمت آن‌ها را به دوره هخامنشی نسبت داده‌اند.

او افزود: جاده سنگ‌فرشی به بقعه امامزاده "حاجی پیر" می‌رسد و در كنار چشمه معروف تنگه قرار دارد كه حوضچه ساروجی به جا مانده از گذشته را پر می‌كند. ظاهر این تنگه قلب مانند است و در بهار، پاییز و زمستان طبیعت بسیار زیبایی دارد كه می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت قرار گیرد./س
برچسب ها: بهبهان ، دشت ، چهار فصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.