رابرت مالي کارشناس مرکز تحقيقاتي کارنگي معتقد است ، اسرائيلي ها و فلسطيني ها ديگر اميدي به طرح صلح خاورميانه ندارند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛‌ وي در ادامه گفت: مساله اسرائيل و فلسطين به مرحله حساسي رسيده است و در هر دو طرف، نشانه هاي خستگي و سرخوردگي به چشم مي خورد. از ميان همکاراني که من با آنان ملاقات کرده ام، نه فلسطيني ها و نه اسرائيلي ها ديگر باوري واقعي به نتيجه بخش بودن اين فرايند صلح ندارند.

فلسطيني ها از ديرباز اين اميد را کنار گذاشته اند و اسرائيلي ها دست کم در 10 سال گذشته و از زمان شروع انتفاضه دوم، اين وضع را دارند.

وي ادامه داد: اينها حتي از صحبت کردن درباره فرايند صلح نيز خسته شده اند و ديگر تمايلي براي طرح اين مساله ندارند. در سفري که به اين منطقه داشتم متوجه شدم که افراد ديگر از شنيدن اين مساله حتي عصباني نيز نمي شوند زيرا اصلا به اين مساله اهميت هم نمي دهند و اين باعث مي شود راهي متفاوت را براي بيان ديدگاه خود بيايند. به همين خاطر است که گفتگوهاي بين فلسطيني ها و اسرائيلي ها به بن بست مي رسد. البته اين امر فقط به اين علت نيست که فلسطيني ها ديگر اميدي به داشتن کشور ندارند بلکه تشکيلات زير نظر محمود عباس نيز به آخر کار خود رسيده است و زمان آن رسيده است جنبش ملي تازه اي در ميان فلسطيني ها ايجاد شود.

وي تصريح کرد: ما نمي دانيم که ماهيت اين جنبش تازه ملي به چه شکل خواهد بود و زير نظر چه کساني، اعم از اسلام گرا يا سکولار خواهد بود يا مرکزيت آن در کرانه باختري يا نوار غزه خواهد بود و خواست هاي آنان چه خواهد بود. اينکه آيا خواستار کشوري در همسايگي اسرائيل خواهد بود يا خواستي کاملا متفاوت خواهد داشت.

وي افزود: سوال ديگر نيز اين است که جامعه اسرائيل، به شکلي که در حال حاضر به صورت فزاينده ديده مي شود، اگر به اين باور برسد که در سوي ديگر شريکي براي صلح ندارد، به کدامين سو خواهد رفت.
برچسب ها: فلسطین ، اسرائیل ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار