افتتاح اولين دوره ‏مجلس شوراي ملي، ثبت مسجد وكيل در فهرست آثار ملی ايران، خروج ميرزا كوچك خان جنگلي از رشت، رحلت سومين نايب خاصِّ امام زمان(عج) و درگذشت لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده ایرانی از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 18 تير 1391 خورشیدی، 18 شعبان 1433 هجری و 8جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رحلت آيت اللَّه "سيدكاظم اخوان مرعشي" (1381 ش)

سيد كاظم اخوان مرعشي در سال 1298 ش در نجف اشرف زاده شد. وي در پنج سالگي پدر عالم خود را از دست. در سيزده سالگي راهي قم شد. ایشان با پشت سر گذاشتن سطوح حوزه، در درس‏هاي خارج آيات عظام كوه كمره‏اي، خوانساري، امام خميني و آيت اللَّه بروجردي حاضر شد و مباني علمي‏اش را استوار ساخت. در 32 سالگي و پس از اقامت هفده ساله در قم، به نجف رفت و علاوه بر تحصيل در محضر آيت اللَّه سيد عبدالهادي شيرازي، به تدريس سطوح عالي حوزه پرداخت. در سال 1350 ش پس از 22 سال نجف را به مقصد قم ترک کرد و پس از دو سال به مشهد مقدس رفت و به تاليف، تدريس و افتا و اقامه جماعت مشغول شد و در مبارزه عليه رژيم پهلوي نقش اساسي داشت.

وي پس از پيروزي انقلاب چند بار در جبهه‏هاي نبرد حاضر شد و در تقويت روحيه رزمندگان اسلام، تلاش فراواني از خود نشان داد. مناسك حج، حاشيه بر عروة الوثقي، شرح عروة الوثقي و تقريرات درس فقه آيت اللَّه بروجردي برخي از آثار آن فقيه بزرگوار است. وی سرانجام در هجدهم تيرماه 1381 ش در 83 سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي با شكوه، در رواق دارالزّهد حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

درگذشت مهدی آذر یزدی نویسنده داستانهای کودک و نوجوان( 1388 ش)


مهدی آذر یزدی نویسنده معروف داستانهای كودكان به سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد. در ۱۳۲۲ به تهران آمد. تحصیلات او بیشتر در حوزه های علمی و دینی قدیم است. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی اش شروع به نوشتن داستانهای گوناگون برای كودكان نمود و با انتخاب سبكی خاص در نگارش داستانهایش یكی از نویسندگان ورزیده و مطلع داستانهای كودكان در ادبیات معاصر ایران شد.

از آثار او می توان به مجموعۀ «قصه های خوب برای بچه های خوب»، مجموعۀ «قصه های تازه از كتابهای كهن»، «گربه ناقلا» و حكایت منظومی بنام «شعر قند و عسل» و همچنین دو كتاب آموزشی بنام «خود آموز عكاسی و خود آموز شطرنج » اشاره کرد.

ثبت مسجد وكيل شيراز (فارس) در فهرست آثار ملی ايران(1311ش)


مسجد وکیل شیراز در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز این شهر قرار دارد. این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، این مسجد بدستور کریم خان زند ساخته شده‌است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، بوجود آورده‌است. این بنا به شماره 182 در فهرست آثار ملی ايران یه ثبت رسید.

خروج ميرزا كوچك خان جنگلي از رشت (1299 ش)

يك ماه پس از اعلام حكومت جمهوري در گيلان توسط انقلابيون جنگلي، قزاقان حمله كننده به گيلان با آتش توپ‏هاي كشتي‏هاي جنگي ارتش سرخ روسيه متلاشي شدند. اما مدتي بعد، اعضاي حزب عدالت وابسته به روسيه، برخلاف توافق قبلي مبني بر خودداري از تبليغات كمونيستي، به ترويج مرام كمونيسم در شهر رشت پرداختند. اين موضوع، ميرزا كوچك خان راچنان ناراحت ساخت كه در هجدهم تيرماه 1299 ش، به فومن رفت. پس از خروج اعتراض‏آميز ميرزا از رشت، در اين شهر كودتاي سرخ صورت گرفت و بلشويك‏ها اداره امور را به دست گرفته، جنايات بسياري انجام دادند.

رحلت سومين نايب خاصِّ امام زمان(عج)(326 ق)

سومين سفير و نايب و وكيل امام زمان، عالم جليل القدر و شيخ بزرگوار حسين بن روح نوبختي است. وي پس از محمد بن عثمان، نايب دوم حضرت ولي عصر(عج) به نيابت حضرت حجت دست يافت و در مدت 21 سال، واسطه‏اي بين مردم با ذات مقدس امام زمان بود. وفات اين دانشمند در سال 326 ق روي داد و در بازار عطّاران بغداد به خاك سپرده شد.

افتتاح اولين دوره ‏مجلس شوراي ملي(1324 ق)

اولين دوره ‏ مجلس شوراي ملي، حاصل فداكاري‏ها و مبارزات طولاني ملت مسلمان ايران در نهضت مشروطه بود. انتخابات اولين دوره‏ مجلس به صورت صنفي برگزار شد و بازرگانان، كشاورزان و پيشه‏وران، جداگانه به نامزدهاي خود رأي مي‏دادند. از اعضاي برجسته‏ اين مجلس، آيات عظام سيدمحمد طباطبايى و سيد عبداللَّه بهبهاني دو نفر از رهبران ديني و سياسي مردم ايران بودند. مدتي پس از افتتاح مجلس شوراي ملي، قانون اساسي ايران نيز تدوين شد و به امضاي پادشاه وقت ايران "مظفر الدين شاه قاجار" رسيد. مورخان، اين مجلس را از فعال‏ترين مجالس دوره‏ مشروطيت ايران توصيف كرده‏اند.

• امضاء معاهده تاريخي "تيلسيت" ميان امپراتوران روسيه و فرانسه (1807م)

در جريان كشورگشايى‏هاي ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه و حمله به كشور روسيه، شكست سختي در ناحيه فريدلَند به روس‏ها وارد آمد. از اين رو تزار روسيه از ناپلئون تقاضاي متاركه جنگ نمود و با امضاي معاهده دوستي در شهر تيلسيت بين دو طرف در 8 ژوئيه 1807م، روابط دوستانه بين فرانسه و روسيه ايجاد شد. بر اساس اين پيمان، كه به پيمان اتحاد دو امپراتور معروف شد، روسيه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله كشور ثالث به خاك آنها، يك‏ديگر را ياري كنند. هم‏چنين ناپلئون براي جلب رضايت و دلجويى از تزار روسيه، ايالات مولداوي و والاشي در شرق روسيه را به روس واگذار كرد و متعهد شد كه اگر سلطان عثماني با اين امر مخالفت نمايد با آن مقابله خواهد نمود.

پس از امضاي اين عهدنامه، ارتش روسيه از جبهه اروپا رهايى يافت و تمام توانش را متوجه ايران و عثماني گردانيد. اما دوره دوستي و اتحاد دو كشور تنها 3 سال دوام آورد. در سال 1810، دولت روسيه به اين نكته پي بُرد كه هم پيماني با ناپلئون و هواداري از وي، تجارت خارجي روسيه را مختل خواهد كرد. به همين دليل اين كشور، بندرهاي خود را بر روي كشتي‏هاي بي‏طرف گشود و براي ورود كالاهاي فرانسوي به روسيه نيز ماليات‏هاي سنگين وضع كرد. سرانجام دوران اتحاد اين دو امپراتوري با هجوم نافرجام ناپلئون به روسيه در 24 ژوئن 1812، خاتمه يافت.

مرگ باني علم جمجمه‏ شناسي (1880م)

پل بُروكا، دانشمند فرانسوي، در 28 ژوئن 1824م در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي وارد دانشگاه شد و در رشته پزشكي فارغ التحصيل گرديد و آن‏گاه به جراحي پرداخت و هم‏زمان به امور تحقيقاتي و مطالعاتي روی آورد. بروكا در سال 1861م، تحقيقات خود را بر روي جمجمه مردگان ادامه داد و به كشفيات مهمي در اين باره رسید. بروكا به اين نتيجه رسید كه مركز تكلمْ در نيمكره چپ مغز است و هر ضايعه‏اي كه بر اين قسمت وارد آيد، موجب ناتواني در حرف زدن خواهد شد. بدين‏ترتيب، ارتباط ميان يكي از استعدادهاي جسمي، با نقطه كنترل آن در مغز به طور واضح و مسلّم آشكار گرديد.

وی در كنار اين تحقيقات، به مسائل مربوط به مردم‏شناسي نيز مي‏پرداخت و با ابتكار فن جمجمه‏شناسي، ارتباطي بين طب و جامعه‏شناسي به وجود آورد. اطلاعات و تحقيقات بروكا در زمينه جمجمه، در عصر خود، بيش از هر دانشمند ديگري بود و لاجرم مي‏توان به خوبي از اين اطلاعات براي مردم‏شناسي علمي استفاده كرد. پل بروكا در هشتم ژوئيه 1880م در 56 سالگي درگذشت.

درگذشت لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده 


لاله و لادن دو خواهر دوقلوي ايراني كه از ناحيه سر «به هم چسبيده» به دنيا آمده بودند، هشتم ژوئيه 2003 پس از 3روز عمل جراحی در بيمارستانی در سنگاپور يكي پس از ديگري جان سپردند. امروزه جدا كردن دوقلوهاي به هم چسبيده در سنين كودكي امر دشواری نيست، ولي لادن و لاله 29 ساله که از ادامه وضعیت خود خسته شده بودند علی رغم عدم اطمینان از موفقیت عمل با پذیرش خطر آن خود را به دست تقدیر سپردند.

دشواري این عمل در اين بود كه سرهاي دو خواهر علاوه بر عصب هاي مشترك داراي يك وريد بزرگ مشترك بودند كه خون را از سر به قلب باز مي گردانيد و در حقیقت دو تا كردن آن از طريق پيوند زدن باعث ادامه خونريزي و مرگ لادن و لاله شد. در گذشت این دو خواهر مردم گوشه و كنار جهان را متاثر ساخت و بسياري بر مرگشان گريستند. لادن و لاله در فيروز آباد فارس به دنيا آمده بودند.


18 تیر در 8 سال دفاع مقدس

ملاقات صدام با مسعود رجوی سر کرده گروهک منافقین.


طرح مجدد تحویل جنگنده‌های سوپراتاندارد از سوی فرانسه و عراق.

درگیری لشكر27 حضرت رسول(ص) سپاه با تیپ24 مكانیزه دشمن.

ورود كاروان 600 نفری اسیران عراقی عملیات "كربلای1" به اصفهان.

برخي از رويدادهاي 8 جولای

707: نخستين داروخانه عمومي هشتم ژوئيه در سال 707 ميلادي در شهر بغداد كار خود را آغاز كرد. تأسيس داروخانه در غرب مربوط به قرن هجدهم است. پيش از تأسيس داروخانه، خود پزشكان به بيمار دارو مي دادند

1513: جنگ تاريخي"نووار"كه در محلي به همين نام در ايتاليا ميان فرانسويها و سپاهيان دولتهای متحد اروپا عليه آن كشور اتفاق افتاده بود با شكست سخت فرانسويها به پايان رسيد.

1714: «دانيل فارنهايت» فيزيكدان آلماني مقيم هلند هشتم ژوييه سال ميزان الحراره جيوه يي را ساخت و عرضه داشت كه به «فارنهايت» معروف شده است.

1833: طبق معاهده «خونكار اسكله سي» كه در اين روز ميان روسيه و عثماني بسته شد، سلطان عثماني متعهد شد كه تنگه هاي بسفور و داردانل را به روي كشتي هاي جنگي ساير كشورها، جز روسيه ببندد. قدرتهاي اروپاي غربي بر ضد اين پيمان بپاخاستند و....

1889: روزنامه «وال استريت جرنال» كه موضعي محافظه كارانه دارد و از تيراژ حدود دو ميليون نسخه برخوردار است انتشار خود را در آمريكا آغاز كرد.

1920: سرزمين افريقايي كنيا كه تحت الحمايه انگلستان بود از اين روز يك مستعمره (كلني) انگلستان شد.

1960: لومومبا نخستين نخست وزير كشور جديد الاستقلال كنگو كه با دسيسه اروپائيان و نافرماني برخي نظاميان اين كشور و اعزام سرباز از بلژيك به كنگو رو به رو شده بود براي حل مسئله به شوراي امنيت سازمان ملل متوسل شد.

1981: «ساندرا دي اوكانر Sandra Day O’Connor» كه قبلا قاضي يك دادگاه پايين تر بود براي نخسين زن در تاريخ آمريكا قاضي ديوان عالي اين كشور شد كه سمتي مادام العمر است. ديوان عالي آمريكا كه در صدر قوه قضايي اين كشور قرار دارد. وی در سال 2006 تصميم به بازنشسته شدن گرفت.

1993: كشورهاي صنعتي هفتگانه اجازه دادند كه روسيه هم در كنفرانسهاي سران آنها شركت كند! که تاکنون حاصلي هم براي اين کشور نداشته است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار