مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقي گفت: حداکثر استفاده از علوفه مراتع و همچنين حداکثر توليد محصولات دامي بدون خسارت به مرتع از مزاياي مهم چَراي تاخيري است.

ثقلینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: چَراي تاخيري در مراتعي با گياهان خوش خوراک در پوشش گياهي قابل اجرا خواهد بود.

وي با معرفی بیشتر این نوع چَرا تصريح کرد: در اين روش مرتع به قطعات کوچک تر تقسيم شده و چَرا هر ساله دريک قطعه با تاخير به مرحله اجرا درمي آيد.

ثقلینی ادامه داد: مدت تاخير در قطعات به زمان توليد بذر گياهان خوش خوراک بستگي داشته و تا رسيدن کامل بذر گياهان مرغوب از ورود دام به قطعات جلوگيري مي شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقي با تاثیر چَرای تاخیری در جلوگیری از هدر رفتن علوفه یادآور شد: چَراي دام در قطعات کوچک تر موجب استفاده بهينه ازسطح مرتع به طور يکنواخت شده و از هدر رفتن علوفه جلوگيری مي شود.

ثقلینی با اشاره ای به افزایش زادآوری گیاهان پس از چَرا تاکید کرد: با افزايش بذر و ريخته شدن بذر بر روي خاک در اثر چَراي دام ها و لگدکوبي، بذرهاي ريخته شده در زير خاک قرار مي گيرند و در نتيجه حيات و زادآوري گياهان بيشتر مي شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.