تأخیر در سن ازدواج و اجتناب جوانان از پذیرش مسئولیت تشکیل زندگی مشترک، یکی از دغدغه ها و ناهنجاریهای اجتماعی جامعه کنونی است.

  جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ به بررسی و کنکاش علل و تبعات این عارضه ی اجتماعی پرداخت. وی، کند شدن رشد و توسعه، خلل در کارکرد خانواده کاهش خلاقیتها، بروز فسادهای اخلاقی و اجتماعی و تهدید سلامت اجتماعی را از مهمترین پیامدهای منفی بالارفتن سن ازدواج و مشکل اشتغال، رفاه طلبی و تجمل گرایی را از علل اصلی ظهور و بروز این ناهنجاری اجتماعی برشمرد.

به نظر شما، تأخیر در ازدواج چه عوارض وتبعات منفی برای جامعه، به همراه دارد؟

جامعه امروزی به لحاظ تغییرات شگرفی که با آن روبرو است، دستخوش تغییرات و پدیده های نوظهور بسیاری است که یکی از این تغییرات افزایش سن ازدواج است، بیشتر شدن فاصله بین بلوغ جنسی و سن ازدواج رشد وتوسعه جامعه را با کندی مواجه می کند، در جامعه ای که تأخیر سن ازدواج به عنوان یک اصل پذیرفته شده عمومیت یابد بطور طبیعی، بنیان های نهاد خانواده شست و شوی و کارکرد آن با مشکل مواجه می شود، جرایم اجتماعی از جمله بروز فسادهای اخلاقی به شکل فزاینده ای بالا می رود و بهداشت روانی و عاطفی جامعه، دستخوش تهدید قرار خواهد گرفت.

بطور یقین چنین جامعه ای از شادابی و نشاط لازم، برخوردار نخواهد بود کندشدن رشد و توسعه، کاهش خلاقیتها و نوآوری ها و بی تحرکی و بی توجهی نسبت به تضمین سلامت اجتماعی جامعه،‌ از دیگر تبعات منفی این معضل اجتماعی است.

*چه عواملی را در بالارفتن سن ازدواج مؤثر می دانید؟

از دلایل اصلی افزایش سن ازدواج، بالا رفتن سطح توقعات وانتظارات زوجین از یکدیگر، رفاه طلبی و تجمل گرایی، بی تفاوتی والدین نسبت به گزینش همسر، شرایط دشوار زندگی و از همه مهمتر، فاصله بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی یا همان تأخیر در کسب شغل ودرآمد، در پدید آمدن این عارضه ی اجتماعی مؤثر است.

به نظر شما به عنوان یک جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی، اقدامات مؤثر جهت پیشگیری و بهبود چنین ناهنجاری اجتماعی، درچه مواردی خلاصه می شود؟ با توجه به اینکه مبانی اعتقادی و زیر ساخت جامعه ما را باورهای مذهبی شکل می دهد و تأکید آموزه های دینی نیز بر تسریع امر ازدواج است چنین پدیده ای زیبنده جامعه ما نیست و مدیران و مسئولین باید شرایطی را فراهم سازند که ابتدا، شغل و کسب و کار مناسب و مطلوبی برای جوانان فراهم شود، در چنین حالتی جوان ایرانی می تواند، خود تصمیم به ازدواج گرفته و معاش خویش را تأمین و تضمین و برای مسکن خویش برنامه ریزی کند.

به عبارت دیگر می توان گفت اساس چنین پدیده تلخی را می توان در بیکاری جوانانمان جستجو کرد که اشتغال اصلی ترین راه برون رفت از آن است./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار