حسين رحيمي به عنوان دادستان جديد ديوان محاسبات كشور امروز طي مراسمي با حضور روساي ادارات ديوان محاسبات سراسر كشور و رئيس مجلس شوراي اسلامي معرفي شد.

در اين مراسم علي لاريجاني با بيان اينكه 4 سال پيش چنين صحنه اي در ديوان محاسبات براي انتخاب عربيان به عنوان دادستان جديد ديوان محاسبات كشور برگزار شد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: بايد در همه كارها به ويژه كارهاي مربوط به حسابرسي به گذشت عمر توجه بيشتري شود.

رئيس مجلس ادامه داد: شما كه در ديوان محاسبات هستيد بايد بيشتر متوجه گذر عمر خود باشيد.

وي با تاكيد بر اين نكته كه يكي از نكاتي كه در تربيت اسلامي مبناي كار شده و بسياري از اولياي دين به آن تكيه مي كنند اين است كه انسان مومن اهل مراقبه و محاسبه اعمال خود باشد به همين علت ديوان محاسبات هم مرجع محاسبه و حسابرسي دستگاه هاي اجرايي كشور است و دستگاه هاي اجرايي نبايد فكر كنند ديوان محاسبات مخل كار آنهاست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر جايگاه مهم ديوان محاسبات در پيشگيري از جرائم گفت: بايد در نظر داشته باشيم كه اين نهاد مهم در قانون اساسي مورد توجه ويژه قرار گرفته و يك مرجع اعلا براي حسابرسي حساب نهادها و موسسات محسوب مي شود به همين دليل مقام معظم رهبري با تاكيد بر اين نكته كه ديوان محاسبات از جايگاه با اهميتي برخوردار است تاكيد دارد كه مهر صحت محاسبات حسابرسي دستگاه ها بايد براساس تاييد نهايي ديوان محاسبات باشد.

وي ادامه داد: به هيچ عنوان نبايد با ديوان محاسبات برخورد سياسي شود، برخورد سياسي بايد خارج از حيطه كاري ديوان محاسبات كشور صورت گيرد.

وي ادامه داد: ديوان محاسبات محل حسابرسي به حساب و كتاب دستگاه ها و نهادها است ضمن آنكه اين حسابرسي نبايد به عنوان مچ گيري از نهادها و دستگاه ها تلقي شود.

در ادامه اين مراسم عبدالرضا رحماني صدري رئيس ديوان محاسبات نيز با بيان اينكه ديوان محاسبات براساس تاكيدات مقام معظم رهبري نقش مهمي در پيشگيري از جرائم دارد گفت: نمايندگان محترم مجلس نظر ويژه اي بر عملكرد ديوان محاسبات دارند که ما اميدواريم اين ديوان مورد توجه رحمت حق قرار بگيرد.

وي تصريح كرد: دوستان بنده در ديوان محاسبات به معناي واقعي نيروهاي خدوم و زحمت كش هستند.

وي ادامه داد: ديوان محاسبات توانسته در سال هاي اخير در خصوص ارائه به موقع تفريغ بودجه سالانه عملكرد قابل توجهي داشته باشد به طوري كه همواره در چهار سال گذشته ديوان محاسبات عملكرد بودجه را توانسته زودتر از دولت به مجلس ارائه دهد.

وي درباره طرح هاي جديد ديوان محاسبات به منظور افزايش كارايي اين نهاد حسابرسي گفت: طرح سنا يكي از طرح هاي الكترونيكي در دست اجراي ديوان محاسبات است كه در آينده نزديك به بهره برداري خواهد رسيد ضمن آنكه در بحث آموزش ديوان محاسبات با برگزاري 5 ساعت آموزش براي ساير نهادها توانسته كار بزرگي را در عرصه حسابرسي به مرحله اجرا بگذارد.

وي ادامه داد: در عرصه بين المللي نيز ايران به عنوان يكي از اعضاي فعال سازمان بين المللي ديوان محاسبات در چهار كميته به ويژه كميته حسابرسي و مبارزه با جرم پول شويي حضور فعال دارد.

وي در خصوص سطح تحصيلات نيروهاي فعال در ديوان محاسبات گفت: عمده نيروي انساني فعال در اين ديوان داراي تحصيلات فوق ليسانس با معدل هاي بالاي 14 الي 15 هستند.

در ادامه مراسم توديع و معارفه دادستان قديم و جديد ديوان محاسبات، اصغر عربيان دادستان سابق ديوان محاسبات تصريح كرد: 4 سال پيش مسئولان مجلس شوراي اسلامي با عنايت ويژه به بنده و با توجه به موضوع بحث آيين دادرسي به جرايم مالي اين مسئوليت سنگين را در ماه رجب همزمان با ميلاد جوادالائمه به عهده بنده گذاشته اند كه اختتاميه آن هم پس از 4 سال مصادف با نيمه شعبان شد.

عربيان ادامه داد: در هفته هاي گذشته بيشترين تلاش دادستاني ديوان محاسبات منوط به ارائه گزارش عملكرد حوزه دادسرا براي در اختيار قرار دادن به مسئولان قرار گرفت كه نكاتي را در اين رابطه به شما ارائه مي دهم به طوريکه از سال 61 به بعد براساس آمار ارائه شده متوسط رسيدگي به پرونده هاي مطرح شده در دادستاني ديوان محاسبات به سه سال رسيده كه در سال هاي اخير اين ميزان به دو سال و پنج ماه كاهش يافته است كه اين امر فقط با همت و پشتكار همكاران در هيئت هاي مستشاري قابل اجرا بوده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر متوسط زمان رسيدگي به پرونده ها به شش ماه و 25 روز كاهش پيدا كرده ضمن آنكه عملكرد دو ماهه دادسراي ديوان محاسبات نشان دهنده بهبود عملكرد 40 درصدي اين دادسرا در رسيدگي به پرونده هاي ارجاع داده شده به آن است.

وي با بيان اينكه تعداد پرونده هاي ارجاع داده شده به اين دادسرا 1100 پرونده بوده كه در حال حاضر به 4100 پرونده رسيده است گفت: هر آمدني رفتني را در پي دارد و من اميدوارم دادستان جديد ديوان محاسبات بتواند با بهره گيري از همه ظرفيت هاي موجود در ديوان محاسبات قدم هاي موثري را براي رفع مشكلات مربوطه بردارد ضمن آنكه خود ديوان محاسبات از كمبود قانون رنج مي برد زيرا از سال 61 كه قانون ديوان محاسبات كل كشور تهيه و در مجلس آن زمان تصويب شد تا به امروز هنوز آيين نامه هاي آن تهيه و ابلاغ نشده است.

در پايان اين مراسم اميرحسين رحيمي دادستان جديد محاسبات هم با بيان اينكه اولويت اصلي ديوان محاسبات بايد پيشگيري از جرم باشد گفت: اين موضوع در كشور ما به نوعي مقفول مانده در كشور مديران بسيار خوبي وجود دارد كه اگر آموزشهاي لازم را ببينند به طور حتم مي توانند نقش موثري در كاهش تخلفات مالي داشته باشند ضمن آنكه اصلاح قانون و حفظ بيت المال وظيفه اصلي ديوان محاسبات است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار