رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: تاكنون بيش از 56 درصد از طرح‌هايي كه در كارگروه استاني طرح توسعه كشاورزي مهر تصويب شده، مربوط به حوزه دام و طيور مي‌باشد كه از نظر مبلغ بيش از 273 ميليارد تومان است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، كي‌خسرو چنگلوايي در نشست خبري معاون وزير بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي عنوان‌كرد: بيش از 6 ميليون واحد انواع دام در استان وجود دارد كه اين رقم 8/4 جمعيت دامي و رتبه هفتم كل كشور است.

 وي افزود: در زمينه گوشت قرمز با توليد 64 هزار و 580 تن رتبه 7 كشور را داريم؛ همچنين با توليد 517 هزار تن شيرخام و بيش از 62 هزار تن گوشت مرغ رتبه دهم، با توليد 7 هزار و 250 تن تخم‌مرغ رتبه 21 و با توليد 900 تن عسل رتبه 18 كشوري را داريم.

 رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به ظرفيت‌هاي توليد دامي كه در استان وجود دارد، خاطرنشان‌كرد: با توجه به نام‌گذاري امسال به سال توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني، طرح توسعه كشاورزي مهر مي‌تواند يك انقلاب در بخش كشاورزي ايجاد كند؛ به‌طوري كه با اجرايي شدن اين طرح بيش از 34 هزار تن به توليد گوشت مرغ اضافه خواهد شد. يعني 50 درصد به توليد فعلي و در توليد گوشت‌قرمز نيز حداقل 12 هزار تن و 20 درصد به ظرفيت توليد فعلي اضافه خواهد شد.

 چنگلوايي ادامه‌داد: توليد تخم‌مرغ در خوزستان حدود 7 هزار و 200 تن است كه با اجرايي شدن اين طرح به بيش از 5 هزار تن افزايش مي‌يابد و در توليد عسل نيز بيش از 220 به ظرفيت فعلي اضافه مي‌‌شود.

 وي تصريح‌كرد: فروش يا صادرات انواع دام دليل بر مشكلات داخلي تامين مايحتاج دام نيست و با توجه به كيفيت بيشتري كه شير گاوميش دارد، قيمت بالا جاذبه‌اي براي خارج شدن اين دام از كشور شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهارداشت: هم‌اكنون در استان بيش از 140 هزار راس گاوميش وجود دارد كه بخشي به صورت صنعتي و بخشي ديگر سنتي پرورش مي‌يابند؛ همچنين در ارتباط با طرح توسعه كشاورزي مهر تاكنون متقاضياني براي اجراي طرح‌هايي مربوطه به گاوميش‌داري در حدود 7 هزار و 169 راس با اعتباري بالغ بر 17 ميليارد تومان براي توسعه گاوميش‌داري در اين سامانه ثبت كرده‌اند كه در صورت اجرايي شدن آن‌ها، براي 444 نفر اشتغال‌زايي و به ترتيب 6 هزار تن به توليد شير و 400 تن به توليد گوشت قرمز استان اضافه مي‌شود.

 همچنين در اين نشست محمد مشكورزاده، معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان، اظهاركرد: استان ما استعداد بالقوه‌اي در پرورش جمعيت دامي به خصوص گاوميش دارد؛ به‌طوري كه اين ميزان و تراكم آب و هواي مناسب و خاك مساعد و مراتع در هيج جاي كشور ديده نمي‌شود.

 وي يادآورشد: از جمله اقدامات و حمايت‌هاي صورت گرفته در زمينه گاوميش‌داري مي‌توان به توزيع سبوس در غالب تنظيم بازار اشاره كرد؛ با توجه به افزايش قيمت يكباره سبوس در سال‌گذشته به 420 تومان، بيش از 60 هزار تن سبوس در اختيار گاوميش‌داران قرار گرفت و مقرر شد هر سال كل سبوس استحصالي كارخانه‌ها براي توزيع بين دامداران به ويژه گاوميش‌داران، در اختيار ما قرار گيرد.

 معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان كرد: اقدام ديگر ساماندهي گاوميش‌داري كوت‌عبدالله بود كه بيش از 5 ميليارد تومان براي زيرساخت‌هاي آن هزينه شد؛ در حال حاضر 400 ميليارد تومان جهت احداث جايگاه آن‌ها به صورت وام بلاعوض و براي 72 واحد ديگر نيز تسهيلات بانكي از محل طرح‌هاي توسعه بخش كشاورزي در نظر گرفته شده است./س
برچسب ها: ایجاد ، توسعه ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.