اظهارات فعالان صنعت سي.ان.جي نشان مي‌دهد كه علاوه بر سه ميليون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز مجاز در كشور، دهها هزار خودرو دوگانه‌سوز غيرمجاز در كشور نيز وجود دارند كه حتي پليس راهور ناجا نيز آماري از آنها در اختيار ندارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين موضوع بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي همچنان داغ بوده و فعالان صنعت سي.ان.جي نيز تاكنون بارها نسبت به اجرايي نشدن اين بازرسي هشدار داده‌اند. وجود هزاران دستگاه خودرو دوگانه‌سوز غيرمجاز و انفجار مخازن سي.ان.جي نيز بر نگراني هاي موجود افزوده است.

 بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي خودروهاي دوگانه‌سوز چند سالي است كه نگراني بسياري از مردم و فعالان صنعت سي.ان.جي را برانگيخته است. در اين بين وقوع برخي حوادث به اين نگرانيها دامن زده است. با اين وجود وزارت كشور به عنوان متولي اصلي بحث بازرسي ادواري تاكنون اقدام خاصي در اين زمينه انجام نداده است.

در همين حال اظهارات فعالان صنعت سي.ان.جي نشان مي‌دهد كه علاوه بر سه ميليون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز مجاز در كشور، دهها هزار خودرو دوگانه‌سوز غيرمجاز در كشور نيز وجود دارند كه حتي پليس راهور ناجا نيز آماري از آنها در اختيار ندارد.

رئيس هيئت مديره انجمن صنعت سي.ان.جي در اين باره با اشاره به وجود حدود 400 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز غيرمجاز در كشور  گفت: اين خودروها در آمار پليس راهور ناجا نبوده و در كارگاههاي غيرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند و سوختگيري آنها نيز به صورت غيرقانوني انجام مي‌شود.

اردشير دادرس توضيح داد: در حال حاضر حدود سه ميليون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز مجاز در كشور وجود داشته كه با توجه به كاهش 40 درصدي توليد اين خودروها در سال گذشته، در صورتي كه اين روند ادامه پيدا كند، صنعت سي.ان.جي كشور نيز با ركود شديد مواجه خواهد شد.

به گفته وي، كارخانه‌هاي ساخت مخزن سي.ان.جي كه در شرف راه‌اندازي هستند، با دو مشكل جدي كمبود منابع توليد و كاهش تقاضاي خريد مواجهند و ممكن است با ادامه روند كاهش توليد خودروهاي دوگانه‌سوز، كارخانه‌هاي مخزن‌ساز قبل از بهره‌برداري ورشكسته شوند.

او با اشاره به اين که كارخانه‌هاي مخزن‌سازي داخلي قادرند سالانه بين 500 هزار تا يك ميليون مخزن توليد كنند، افزود: با وجودي كه واردات مخزنهاي بي‌كيفيت از هند و چين متوقف شده، اما شركتهاي خودروساز از مخزنهاي دپوي وارداتي خود براي نصب روي خودروهاي دوگانه‌سوز استفاده مي‌كنند.

دادرس با اشاره به افزايش زمان انتظار براي سوختگيري در جايگاهها از 15 تا 20 دقيقه به 40 دقيقه عنوان كرد: متاسفانه شرايط به گونه‌اي شده كه بسياري از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي از صنعت سي.ان.جي فرار كرده و شهرداريها نيز ديگر حاضر به اختصاص زمين براي احداث جايگاه گاز نيستند. اين در حالي است كه درآمد يك دكه روزنامه‌فروشي از يك جايگاه سوختگيري گاز بيشتر شده است.

رئيس هيئت مديره انجمن صنعت سي.ان.جي همچنين با بيان اين‌كه كشور هم‌اكنون با كمبود 1000 جايگاه سوخت گاز مواجه است، اضافه كرد: تركيه با هفت ميليون دستگاه خودرو بيش از 12 هزار و 700 جايگاه عرضه بنزين و گاز دارد، در حالي كه ايران با داشتن 14 ميليون دستگاه خودرو كمتر از 5000 جايگاه عرضه سوخت بنزين و گاز دارد.

وي تاكيد كرد: با ادامه روند كنوني و با توجه به محدود بودن جايگاههاي عرضه سوخت در كشور به نظر مي‌رسد تا دو سه سال آينده بايد توليد خودرو در كشور متوقف شود، در غير اين صورت حتي با بحران كمبود جايگاههاي عرضه بنزين نيز مواجه مي‌شويم.

وي گفت: اتفاق مشابهي در كره جنوبي رخ داد كه در آن پليس اين كشور به مدت يك ماه توليد خودرو در اين كشور را متوقف كرد تا تعادل بين عرضه سوخت و توليد خودرو در اين كشور به تعادل برسد. بزرگترين خودروساز اين كشور نيز وادار شد که 1000 جايگاه عرضه سوخت در اين كشور احداث كند.

اين فعال صنعتي همچنين از تدوين سند استراتژي توسعه صنعت سي.ان.جي كشور خبر داده و گفت: بازرسي ادواري خودروهاي دوگانه‌سوز در كشور هنوز انجام نشده و آمار نشان مي‌دهد كه سال قبل ماهي يكبار يك حادثه انفجار مخزن در كشور رخ داده است.

او همچنين از برگزاري پنجمين كنفرانس بين‌المللي صنعت سي.ان.جي در كشور طي روزهاي اول و دوم شهريور ماه سال جاري خبر داد و افزود: حفظ محيط زيست با ايجاد نظام پايش و ارزيابي گاز طبيعي ورودي به صنعت سي.ان.جي، ارتقاي دانش و مهارت و فناوري، ايجاد بسترهاي لازم براي جذب بيشتر بخش خصوصي و فرصتهاي سرمايه‌گذاري، تشويق توليدكنندگان برتر، گسترش فرهنگ و رعايت ايمني مصرف و تبيين نقش اين صنعت پاك در تحقق اهداف كلان و سياستهاي كلي نظام اقتصادي از مهمترين محورهاي برگزاري اين كنفرانس هستند./س


برچسب ها: صنعت ، سوخت ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.