خروج زود هنگام نيروهاي فرانسوي از افغانستان ، ناتو را به شدت نگران کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لوفيگارو ؛ فرماندهي ايساف، نيروهاي نظامي ناتو در افغانستان، بايد براي جبران خلائ امنيتي ناشي از خروج زود هنگام نيروهاي فرانسوي از کاپيسا، نيروهاي جديدي به اين منطقه اعزام کند.
در حالي که نظاميان فرانسوي و افغان روز چهارشنبه انتقال کنترل منطقه کاپيسا در شرق کابل به ارتش ملي افغانستان را جشن گرفتند، به نظر مي رسد مقامات ايساف هنوز در مورد توان نظامي افغانستان براي ايمن سازي اين منطقه بي ثبات متقاعد نشده اند. مقامات ايساف به دنبال راهي براي جبران خروج دوهزار نظامي فرانسوي از کپيسا در سال جاري است تا به اين ترتيب حضور نظامي خود را تا سال دوهزار و چهارده در افغانستان حفظ کند.
در اين راستا  مي توان واحد ضربت را براي پشتيباني از تيپ سوم ارتش دويست و يک افغانستان به منطقه اعزام کرد. به علاوه پليس افغان نيز در منطقه حضور خواهد داشت.
در مقابل نيروهاي فرانسوي با دادن مشاوره در حوزه آموزش حضور کمرنگ تري در افغانستان خواهد داشت و در قلب ارتش ملي افغانستان به مشاوره و پشتيباني راهبردي خود ادامه مي دهد. در اين شرايط يکي ديگر از کشورهاي ائتلاف بايد بخشي از نيروهاي خود را با هدف مقابله با شورشيان به کپيسا اعزام کند.
ايساف اعلام کرده است رايزني ها در اين باره در کابل در جريان است. توجه شديد رهبران ائتلاف به آينده کاپيسا بيانگر اهميت راهبردي اين استان براي ثبات افغانستان است. مناطق کوهستاني تکاب و آسالاي در استان کپيسا که کنترل آنها نيز بسيار دشوار است انتخاب مناسبي براي کمينگاههاي طالبان است و گذرگاه شورشيان از مرزهاي پاکستان به کابل محسوب مي شود.
تا کنون پنجاه و سه سرباز فرانسوي يعني بيش از نيمي از سربازان کشته شده در افغانستان  از زمان آغاز جنگ در استان کاپيسا کشته شده اند.
در ماههاي گذشته شرايط امنيتي در کاپيسا وخيم تر شده است؛ در ماه ژوئن انفجار در بازار تکاب پنج کشته و هفده مجروح برجاي گذاشت. نهم ماه ژوئن  نيز چهار سرباز فرانسوي در يک انفجار انتحاري در نجراب کشته شدند.
پس از تحويل کنترل امنيتي سروبي در ماه آوريل به ارتش ملي افغانستان، انتقال تامين امنيت کپيسا به نيروهاي افغان گامي مهم در خروج نيروهاي فرانسوي از افغانستان محسوب مي شود. از اين پس ارتش افغانستان عمليات امنيتي در اين منطقه را به طور کامل در اختيار دارد. اين فرآيند گذار به ناتو اجازه مي دهد تا افغانستان را در قدرت گرفتن دوباره و حفظ حاکميت کامل خود پس از خروج نيروهاي خارجي همراهي کند.
صدها سرباز فرانسوي در ماه جاري افغانستان را ترک خواهند کرد . دوهزار نيروي فرانسوي باقيمانده نيز تا پايان سال افغانستان را ترک مي کنند. خروج تجهيزات نظامي نيز چند ماه طول مي کشد.
برچسب ها: ناتو ، افغانستان ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار