ترکيه بر اساس روياي به دست گرفتن رهبري منطقه به محور آمريکا نزديک شده غافل از اينكه غرب اين کشور را صرفا مجري سياست هاي خود در منطقه مي داند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه، سياست هاي دولت حزب عدالت و توسعه در قبال تحولات منطقه با انتقادات زيادي بخصوص در داخل ترکيه روبرو شده است.

آرجين يلديزاوغلو روزنامه نگار ترک احمد داوداوغلو وزير خارجه اين کشور را متهم مي کند که با توجيه تغيير مسير سياست خارجي ترکيه در قبال مسائل منطقه سياست خارجي اين کشور را به لبه پرتگاه کشانده است.

کارشناسان در بررسي سياست خارجي ترکيه به کتاب داوداوغلو با عنوان عمق استراتژيک اشاره مي کنند که در آن نگاهي نادرست به حوادث منطقه و جهان دارد و بر اساس فرضيه هايي خطرناک برخي رفتارها را توصيه مي کند. اين توصيه ها در نهايت نشان دهنده تمايل به بازگشت ميراث عثماني است.

در ادامه آمده است: کتاب عمق استراتژيک داوداوغلو که ستون فقرات سياست خارجي ترکيه را تشکيل مي دهد معتقد است که ترکيه بايد از طريق توازنات منطقه اي و بين المللي و قدرت هاي سلطه گر که آمريکا نماد آن به شمار مي رود بايد سلطه خود را در منطقه بگستراند اما کارشناسان بر اين باورند که غرب از آنکارا براي اجراي سياست هاي خود استفاده مي کند و به اين کشور اجازه نخواهد داد آنطور که رهبران حزب عدالت و توسعه انتظار دارند رهبري منطقه را به دست بگيرد.

ناظران بر اين باورند که غرب از ترکيه انتظار دارد بدون هرگونه پيش شرطي نقش مجري برنامه هاي غرب را ايفا کند و روياي رهبري منطقه را کنار بگذارد. اين امر نزديک شدن ترکيه به عربستان ، قطر و آمريکا را که با منافع ملت ترکيه تناقض دارد تفسير مي کند. سياست دولت اردوغان در قبال بحران سوريه بيانگر همين امر است.
برچسب ها: ترکیه ، غرب ، آمریکا ، سیاست ، مجری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار