معاون امور بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی از اصلاح ساختار و به روز کردن 5 هزار واحد مرغداری در کشور به منظور کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، سعادت‌الله عباسی اظهار داشت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش دام و طیور یکی از فعالیت‌هایی که وزارت جهاد دنبال کرد و اعتبارات خوبی نیز به همین منظور اختصاص یافت، اصلاح واحدهای تولیدی با هدف کاهش هزینه‌های تولید و کاهش مصرف سوخت است.

وی افزود: در همین راستا مشخص شد از 24 هزار واحد مرغداری کشور 17 هزار واحد آن نیاز به اصلاح ساختار از نظر سازه، تجهیزات و امکانات دارد.

به گفته وی، مقرر شد طی سه سال اصلاح ساختار انجام شود که در سال نخست، در 4 هزار و 500 واحد تولیدی مرغداری با دو روش تسهیلات قرض الحسنه و یا اعطای 30 تا 35 درصد پرداخت اعتباری هزینه‌ها، این اقدام انجام شد و امسال در دومین سال اجرای طرح، 5 هزار واحد مرغداری اصلاح ساختار می‌شوند.

عباسی گفت: از برنامه‌هایی که در راستای تولید اقتصادی در بخش کشاورزی به مجلس هم ارائه شده، به خصوص در دام و طیور به منظور بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید در راستای سیاست‌های امنیت غذایی و خودکفایی مواد غذایی، انجام اصلاحاتی در واحدهای مرغداری و گاوداری است که تاکنون فعالیت‌های زیادی هم در این زمینه صورت گرفته و موفقیت‌ها و صرفه جویی زیادی حاصل شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در مورد واحدهای گاوداری، اصلاح سیستم‌های شیردوشی، آب گرم، غذادهی و تجهیزات تهیه غذا که در کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری مؤثر است، از جمله کارهای زیرساختی بود که به انجام رسید.

وی دیگر برنامه دولت در بخش کشاورزی را طرح توسعه کشاورزی در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت: دولت دهم با اجرای این طرح قصد ایجاد تحول در بخش کشاورزی با دادن تسهیلات ارزان قیمت به استان‌ها را دارد. که در سال نخست، 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات 7 درصدی بین استان‌ها توزیع شد و کارگروه‌های استانی اختیار توزیع این تسهیلات را بر عهده گرفتند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از جمله برنامه‌های این معاونت در ارتباط با کمک ستادهای استانی، تکمیل مجتمع‌های تولیدی نیمه تمام شیرخام، مجتمع‌های پرواربندی گاو و گاومیش، تکمیل طرح‌های ناتمام و غیرفعال یا نیمه فعال تولیدی در استان هاست و به طور کلی فعالیت‌هایی که باعث افزایش ظرفیت تولید در استان‌ها شود.

عباسی با بیان اینکه در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی دست یافته‌ایم، برای نمونه به تخم مرغ اشاره و ظرفیت تولید آن را در کشور 900 هزار تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که تولید تخم مرغ در کشور 750 هزار تن است که ظرفیت باقی مانده را برای صادرات هدفگذاری کرده‌ایم.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید مرغ در کشور را 2 میلیون تن و سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تن ذکر کرد و درباره شیرخام نیز اظهار داشت: در شیرخام که زمانی وارد کننده بودیم امروز به تولید بیش از 10 و نیم میلیون تن در سال دست یافته‌ایم و سال گذشته 232 هزار تن لبنیات از ایران صادر شد.

 عباسی با بیان اینکه 90 درصد گوشت قرمز مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود، علت وابستگی 10 درصد دیگر را خشکسالی در سال‌های اخیر و وابستگی دام سبک به مرتع عنوان کرد و نوید داد: در آینده نزدیک در زمینه گوشت قرمز هم به خودکفایی برسیم.

 وی حمایت از تولید‌کننده و توسعه واحدهای صنعتی و ساماندهی واحدهای خرد صنعتی را برای تحقق خودکفایی ضروری عنوان کرد و افزود: خوزستان با شرایط آب و هوایی خاص و رودخانه‌های جاری پرآب، در تولید گوشت قرمز گاومیش استعداد خوبی دارد که باید از این فرصت بهره برداری شود.

معاون امور بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت را ناشی از بالا بودن هزینه تمام شده تولید دانست و گفت: بالا رفتن قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر به علت افزایش نرخ‌دان و نهاده‌های مصرفی در مرغداری‌های تخم گذار است.

 عباسی درباره صادرات قاچاقی دام به ویژه گاومیش از خوزستان به عراق، علت این پدیده را بازار بهتر و گران‌تر بودن قیمت گاومیش در عراق نسبت به ایران عنوان کرد و توضیح داد: تلاش می‌شود با تسهیلات هفت درصد با سهم آورده 10 درصد برای کشاورزان و نیز تأمین سرمایه در گردش برای خرید علوفه و نهاده‌ها، تمایل دامداران به فروش دام به طور غیرقانونی به خارج کشور کاهش یابد و در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل شده است.

 وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور اصلاح‌نژاد گاومیش‌ها و افزایش ظرفیت تولید شیر، کمک‌هایی برای مجتمع اصلاح‌نژاد، تامین نقدینگی برای خرید علوفه و نیز تأمین هزینه‌های تلقیح مصنوعی تا 50 درصد پیش بینی شده است تا کشاورزان از تلقیح مصنوعی و پرورش گاومیش استقبال کنند./س

 

 

برچسب ها: واحد ، مرغداری ، بازسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.