مدت‌ها است که فن‌ها نقش مهمی را در کامپیوترهای امروزی بر عهده گرفته‌اند. در واقع این محصولات وظیفه حفاظت از قطعات گران‌قیمت کامپیوتر شما در برابر افزایش دما را بر عهده دارند. بدون تردید انتخاب یک فن بی‌صدا با کیفیت بالا که برای کار بسیار طولانی رده‌بندی شده می‌تواند سلامتی را برای اجزای سیستم شما به همراه بیاورد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از ماهنامه شبکه، افزایش تعداد فن‌های نصب شده در کامپیوترهای امروزی باعث شده است که سیستم‌های ما به جعبه‌های پر سر و صدایی تبدیل شوند که گاهی اوقات تحملشان واقعا دشوار است.
به همین دلیل، شرکت‌های تولیدکننده فن‌ تمام تمرکز خود را روی ارایه محصولاتی متمرکز کرده‌اند که علاوه بر عملکرد بالاتر در انتقال جریان هوا، تا حد امکان با نویز کمتری کار کنند.


شرکت Enermax یکی از تولیدکنندگان شناخته شده تجهیزات جانبی به‌شمار می‌آید که خانواده T.B.Silent خود را در همین راسته ارایه کرده است. ما در این مقاله شما را با اعضای خانواده مذکور آشنا خواهیم کرد.
خانواده از چهار مدل مختلف تشکیل شده که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی متفاوتی است، اما هر چهار مدل در ویژگی‌های متعددی با یکدیگر مشترک هستند. اولین نکته‌ای که در مورد هر چهار مدل می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از باله‌های خفاشی است.
Enermax مدعی است این طراحی جدید باله‌ها علاوه بر افزایش کارایی فن و حجم هوای منتقل شده توسط آن، میزان نویز را هم کاهش خواهد داد.از سوی دیگر، شما می‌توانید پره‌های هر چهار مدل را از بدنه فن جدا کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که به آسانی فن خود را تمیز کنید.

در زیر این پره‌ها، یک موتور با فناوریTwisted Bearing قرار گرفته است.این فناوری که حق امتیاز آن به خود شرکت Enermax تعلق دارد، باعث می‌شود که فن شما دوام بسیار بیشتری داشته و در عین حال با نویز بسیار کمتری کار کند.
در واقع فناوری مذکور عملکرد روان‌تری را با حداقل تماس مابین اجزای موتور فراهم می‌سازد.در نهایت، هر چهار مدل این خانواده از یک بدنه پلاستیکی استفاده می‌کنند که یک استوانه آلومینیومی در بخش میانی آن قرار گرفته است.
این استوانه فلزی که بخش اصلی بدنه را تشکیل می‌دهد و نام Enermax در چهار طرف آن حک شده، باعث می‌شود بدنه فن استحکام بیشتری پیدا کرده و در عین حال با لرزش کمتری کار کند که باز هم از میزان نویز تولید شده توسط فن می‌کاهد.
در عین حال، حفره‌های ایجاد شده در بدنه استوانه فلزی باعث می‌شوند که عملکرد فن در انتقال جریان هوا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
همان‌طور که می‌بینید، تمام جزییات طراحی در این خانواده بر اساس تامین عملکرد بی‌صدا و روان در نظر گرفته شده‌اند.اولین و ساده‌ترین عضو خانواده، مدل UCTB12 است که در یک بسته‌بندی زرد رنگ ارایه می‌شود. مدل مذکور یک فن ۱۲ ولتی با ۹ پره است که برای ۱۰۰۰۰۰ ساعت کار رده‌بندی شده است.
UCTB12 با سرعت ثابت ۹۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند.این فن با قیمت ۱۲۵۰۰ تومان در بازار ارایه می‌شود.عضو بعدی خانواده، مدل UCTB12N است که کاملابه برادر کوچکتر خود شباهت دارد، با این تفاوت که چهار LED در آن تعبیه شده‌اند و هنگام کار پره‌های فن را روشن می‌کنند.
به‌علاوه این مدل با سرعت ثابت ۱۲۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند. UCTB12N در دو نسخه با LEDهای قرمز و آبی ارایه می‌‌شود. این فن ۱۲ سانتی‌متری نیز برای ۱۰۰۰۰۰ ساعت کار رده‌بندی شده است. UCTB12N با یک بسته‌بندی بنفش رنگ در بازار ایران با قیمت ۱۳۵۰۰ تومان ارایه می‌شود.
مدل بعدی، از نظر ساختاری با مدل قبلی تفاوت دارد. به‌طور دقیق‌تر، این فن از فناوری PWM پشتیبانی می‌کند. به‌عبارت دیگر سیستم شما بر حسب شرایط کاری خود می‌تواند به‌طور خودکار سرعت چرخش فن را تنظیم کند.
به این ترتیب زمانی که فشار کاری زیادی به سیستم خود تحمیل نمی‌کنید، سرعت چرخش فن کاهش پیدا کرده و در نتیجه مصرف برق و نویز آن نیز پایین خواهد آمد.UCTB12P با سرعت ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند.
این فن در یک بسته‌بندی سبز رنگ قرار دارد و با قیمت ۱۳۵۰۰ تومان ارایه می‌شود.مدل صدرنشین خانواده یعنی UCTB12A به یک ولوم تنظیم دستی سرعت مجهز است.
به این ترتیب شما می‌توانید سرعت چرخش فن را بر اساس میل خودتان تنظیم کنید.شما می‌توانید سرعت چرخش این فن را بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه تنظیم کنید.
UCTB12A که همانند سایر برادران خود برای ۱۰۰۰۰۰ ساعت کار رده‌بندی شده است، در یک بسته‌بندی آبی‌رنگ با قیمت ۱۴۰۰۰ تومان در بازار ایران ارایه می‌شود.آزمایش‌های عملی ما نشان دادند که عملکرد هر چهار مدل این خانواده واقعا بی‌صدا است.
به این ترتیب شما گزینه‌های نسبتا ارزانی را برای تهویه بهتر هوای داخل کیس خود در اختیار خواهید داشت.از سوی دیگر، تنوع در مدل‌ها و امکانات این فن‌ها به شما امکان می‌دهند که حتی در یک سیستم واحد بر اساس مکانی که برای نصب فن در نظر گرفته‌اید و یا ویژگی‌هایی که در هر قسمت به آن نیاز دارید، از مدل‌های مختلفی استفاده کنید.
در هر حال نمی‌توان این واقعیت مهم را در نظر گرفت که سیستم‌های امروزی به حجم بیشتری از هوای خنک برای دفع حرارت تولید شده توسط قطعات پیشرفته خود نیاز دارند.
بدون تردید انتخاب یک فن بی‌صدا با کیفیت بالا که برای کار بسیار طولانی رده‌بندی شده می‌تواند سلامتی را برای اجزای سیستم شما به همراه بیاورد. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که فن‌های Enermax با سطوح قیمتی بسیار خوبی عرضه می‌شوند./د
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.