بار دیگر آتش جنگ اقتصادی چین و آمریکا شعله ور شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، آمریکا از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. این شکایت به علت میزان تعرفه های وارداتی دولت چین درباره خودروهای موتور بزرگ آمریکایی به چین است. این تعرفه های گمرکی جدید چین ، سه چهارم خودروهایی را شامل می شود که از آمریکا به چین صادر می شود. ارزش این خودروهای صادراتی در سال حدود سه میلیارد دلار است. چین می خواهد تعرفه های خودروهای تجملاتی وارداتی آمریکایی را 20 درصد افزایش بدهد. مقامات آمریکا تاکید دارند این اقدام چین غیرمنصفانه است.

آمریکا خواستار آن شده است که سازمان تجارت جهانی درباره این اقدام اخیر چین حکم بدهد.در شرایطی که فقط چهار ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده است باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا نیز به هیاهو درباره این اقدام چین مبادرت می کند. بیان این سخنان از زبان اوباما بویژه در ایالت اهایو که یکی از قطبهای خودروسازی آمریکا است بسیار اهمیت دارد. این تقابل اقتصادی چین و آمریکا داستانی قدیمی است که در اقتصاد جهانی هم مهم است.

چین دومین قطب اقتصادی جهان به شمار می رود. باوجود آنکه چین از نظر قدرت اقتصادی پس از آمریکا قرار دارد، این کشور بزرگترین صادرکننده جهان است. بخش قابل توجهی از صادرات چین به بازارهای آمریکا است. اقتصاد چین و آمریکا بسیار به هم وابسته و در هم تنیده است اما باید در عین حال توجه داشت که اصطکاکهایی هم در روابط پکن و واشنگتن در حوزه اقتصادی وجود دارد. سراان آمریکا و چین به خوبی می دانند که باید با هم همکاری داشته باشند و از ظهور این اصطکاکها جلوگیری کنند.
برچسب ها: چین ، آمریکا ، جنگ ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار