نشست جمعی از طلاب حوزه های علمیه و فعالان فرهنگی دانشگاه های تهران با ریاست حوزه هنری با محوریت فضای فرهنگی و سینمایی كشور روز چهارشنبه 14 تیر ماه مصادف با شب نیمه شعبان در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری در این نشست دانشجویان دانشگاه های امام صادق (ع) ، دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه تهران، و دانشگاه آزاد اسلامی و طلاب حوزه های علمیه تهران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست علی فروغی، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینكه این نشست با دعوت دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق از رئیس حوزه هنری، برگزار شده است، افزود: این نشست با موضوعیت بررسی فضای فرهنگی و سینمایی كشور با توجه به رویدادهایی كه اخیرا رخ داده است برپا شد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم كه بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در دوران اخیر سینمای غیر دینی به كشور ما تحمیل شده است و تاثیرات مخربی از نظر فرهنگی بر جای گذاشته و فساد در آن راه یافته است و این در حالی است كه امام راحل (ره) از همان آغاز تاكید كردند ما با سینما مخالف نیستیم بلكه با فحشا مخالفیم.

فروغی با تاكید بر اینكه باید با چنین جریاناتی كه در حوزه فرهنگ و هنر به راه افتاده به مقابله برخاست، اظهار كرد: ما با 2 نوع تولید سینمایی مشكل داریم؛ نخست تولیدات روشنفكری كه تا كنون زیان های بسیاری را به فرهنگ ارزشی ما وارد ساخته و همچنین تولیدات زرد كه مروج فساد و بی هویتی است.

مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: برخی از فیلم هایی كه در سینما و تلویزیون ما نمایش داده می شود نه تنها با اهداف انقلاب اسلامی و آرمان های شهدای ما مخالف است، بلكه با عرف فرهنگی غالب در جامعه هم مغایرت دارد و تاثیرات مخربی در فرهنگ ارزشی مردم ما ایجاد می كند.

*تخلف از قانون؛ وزارت ارشاد یا حوزه هنری
وی با بیان اینكه در دولت دهم و معاونت سینمایی ارشاد آن، اتفاقات تاسف باری رخ داد، افزود: ما معتقدیم كسی كه در جریانات سینمایی اخیر مرتكب بی قانونی شده، معاونت سینمایی ارشاد است و نه حوزه هنری و رئیس آن.

این فعال فرهنگی اظهار كرد: ما در نشستی كه با جواد شمقدری داشتیم به او گفتم كه ما میدانیم انتصاب شما از سوی جریان انحرافی بوده و خط دهی ها هم از همان سمت انجام می شود.

فروغی ادامه داد: در معاونت سینمایی این دولت فیلم های مسئله داری كه در دولت پیش توقیف شده بودند، رفع توقیف شده و اجازه اكران گرفتند و وقتی دلیل آن را از معاون سینمایی وزارت ارشاد پرسیدیم گفت می خواستیم گرد و خاكی را كه بر سینما نشسته بتكانیم و ما هم هشدار دادیم كه اگر تكاندن این گرد و خاك فضا را غبارآلود كند تكلیف چیست؟ اما توجی به ابن مسئله صورت نگرفت.

این فعال دانشجویی تصریح كرد: در جشنواره اخیر شاهد فیلم هایی بودیم كه عملا با ارزش های دینی و انقلابی ما در تعارض بودند، اگر چه در میان آن فیلم ها آثار فاخر و ارزشمندی هم بود و ما از همین جا از كارگردانان متعد این آثار تشكر می كنیم.
سینما، معبری برای نفوذ دشمن
وی عرصه سینمای را یكی از معبرهای ورود دشمن در تهاجم فرهنگی دانست و گفت: گویی انقلاب اسلامی و فرهنگی ما هنوز به بخش سینما راه نیافته است.
فروغی اظهار كرد: ما دانشجویان اعلام می كنیم كه در كنار هر جریانی كه مدافع آرمان های ارزشی اسلام و انقلاب است ایستاده ایم و با جریان هایی كه در برابر آرمان های انقلاب و امام راحل (ع) حركت می كنند تا آخر مقابله می كنیم.

سپس طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه به نوبت سخنانشان را با محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری مطرح كردند.

*وزارت ارشاد در صدور مجوز ساخت فیلم متهم است
حمید زاده مسئول واحد رسانه دانشگاه امام صادق (ع) هم در این نشست خطاب به مومنی شریف گفت: موضوع اساسی در جریانات سینمایی اخیر مسئله انجام كار غیر قانونی بوده كه شما (مومنی شریف) را به آن متهم كرده اند؛ من می خواهم بگویم كار غیر قانونی را وزارت ارشاد انجام داده زیرا قوانین مربوط به تولید فیلم را زیر پا گذاشته است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بر مبنای اساسنامه ای كه برای تولید آثار سینمایی تدوین شده، آثار تولیدی باید با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی همخوان باشند؛ در حالی كه امروز می بینیم اینگونه نیست.

* چه باید كرد
خبرنگار ایرنا كه برای پوشش خبری این نشست در جلسه حاضر شده بود خطاب به رئیس حوزه هنری به طرح سوال پرداخت و گفت: تعهد به قانون اساسی امری الزامی است و برخورد با قانون شكنان هم امری مسلم؛ اما اگر كسی از قانون تخطی كند و هر شخص یا ارگانی بخواهد خودش در برابر این تخطی ایستادگی كند و جلوی آن را بگیرد، مثلا در این مورد خاص اگر بپذیرم كه صدور مجوز برای ساخت فیلم هایی كه مطابق با ارزشها و آرمان های انقلاب اسلامی نبوده اند، كاری غیر قانونی انجام شده است و مثلا حوزه هنری بخواهد در برابر آن بایستد، با این شیوه به سوی نوعی هرج و مرج پیش می رویم و سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی ادامه داد: برخورد با بی قانونی، باید توسط مراجع قانونی پیگیری شود نه اینكه هر شخص یا ارگانی خودش جلوی بی قانونی بایستد؛ در چنین حالتی چه باید كرد؟

این خبرنگار همچنین پرسید: اگر بی قانونی را وزارت ارشاد انجام داده كه مجوز این گونه فیلم ها را صادر كرده است و یا وظیفه نظارتی اش را به درستی انجام نداده، تكلیف كارگردان یا تهیه كننده گانی كه با هزینه زیاد این فیلم ها را ساخته اند و اكنون اجازه اكران ندارند چیست؟

*هزینه های انحرافات فرهنگی با كیست
فروغی كه مدیریت این نشست را بر عهده داشت در پاسخ این خبرنگار از خبرگزاری ایرنا، گفت: این جلسه یك نشست رسانه ای نیست و با هدف دیگری انجام شده است، اما نكاتی را در پاسخ به سوالات این خبرنگار ایرنا ذكر می كنم.

مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اهداف و مقاصد اینگونه سوال ها كه از خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران كه هر دو به یك جریان واحد تعلق دارند و این روزها تلاش كردند از وزارت ارشاد و شورای صنفی حمایت كنند روشن است.

وی خطاب به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: شما بگویید هزینه ای كه این فیلم ها در مغشوش كردن و به انحراف كشیدن فكر و ذهن جوانانی كه این فیلم ها را می بینند و هزینه ای را كه فرهنگ ارزشی ما از نتایج مخرب این فیلم ها می دهد، چه كسی باید بپردازد؟

* خبرنگار ایرنا پاسخ داد: این برداشت شخصی شما است.
فروغی گفت: اتفاقا این موضوع اصلا بحثی هرمنوتیكی و تاویل بردار نیست. همه به مورد تاثیرات مخرب این گونه تولیدات سینمایی اتفاق نظر دارند و می دانند كه توهین به ارزشها و زیر پا گذاشتن آرمان های اخلاقی و دینی در این گونه فیلم ها امری مسلم است.

وی افزود: من نمی دانم دوستان ارشاد یا شورای صنفی دین شان را از كجا می گیرند، اما ما دینمان را از منابع دینی و مراجع دینی و شخص رهبر معظم انقلاب می گیریم و همه این بزرگان در رابطه با تاثیرات زیان بار این گونه فیلم ها تذكر داده اند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در رابطه با سوال دیگر این خبرنگار باید بگویم امام خمینی (ره) در وصیتنامه سیاسی الهی خود كه از یكی از مهمترین مراجع قانونی برای ماست، فرموده اند امت حزب الله هرگاه مشاهده كردند شخص یا ارگانی از موازین شرعی تخطی می كند و مراجع قانونی با آن برخورد نمی كند خودشان باید دست به كار شده و با این موضوع برخورد كنند؛ زیرا وقتی پای شرعیات وسط باشد نمی توان معطل مراجع قانون ماند.

*ایستادگی در برابر شبه روشنفكران
در ادامه معتضدی كارشناس ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صدا و سیما با تاكید بر اینكه از اول انقلاب تا امروز تعارض و كشمكش میان قشر روشنفكرنما و امت حزب الله وجود داشته است، گفت: این دعواها چیز جدیدی نیست و ما حمایتمان را در رویدادهای سینمایی اخیر از حوزه هنری اعلام می كنیم و از محسن مومنی شریف به خاطر موضع گیری و ایستادگی اش در برابر جریان شبه روشنفكری تشكر می كنیم.

* انتقاد كنندگان از هیچ منطقی پیروی نمی كنند
سپس طالبی سردبیر  یكی از برنامه های رادیو گفت و گو و دانشجوی مدیریت فرهنگی هم اظهار كرد: در مورد سوالاتی كه دوست خبرنگارمان در جلسه مطرح كرد باید بگویم اگر انصاف داشته باشیم می بینیم كه پشت همه انتقادات و حرف هایی كه روزنامه ایران نسبت به حوزه هنری در این مدت مطرح كرده است هیچ منطق و فكر منسجمی وجود ندارد.

وی با اشاره به یكی از برنامه های رادیو گفت گو كه با حضور كارشناسان سینمایی و دوستانی از روزنامه ایران انجام شده بود، گفت: چه در این برنامه و چه در موضع گیری های دیگر روزنامه ایران و دوستانی كه از وزارت ارشاد حمایت می كنند روشن است كه مصاحبه ها و گفت و گوهایشان هدف دار است و با حب و بغض با این مسئله روبرو می شوند و این واقعا تاسف بار است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: از حوزه هنری و رئیس آن كه در برابر این هجمه فرهنگی كه اكنون از طریق سینما دنبال می شود، یك تنه ایستادگی كرده است، تشكر می كنیم و حمایت خود را اعلام می داریم.

* استفاده از بیت المال برای ساخت فیلم ضدارزشی
حسن زاده دانشجوی دانشگاه تهران و هنر آموز سینما در ادامه گفت: باید از ابتدا جریان فرهنگی و ارزشی ما در سینما به شكلی پیش می رفت كه امروز شاهد تولید و ساخت چنین فیلم هایی نمی بودیم، كه متاسفانه اینگونه نشد.

وی ادامه داد: اما حال كه به این صورت كسانی با صرف بیت المال دست به ساختن چنین فیلم هایی می زنند و وزارت ارشاد هم اجازه اكران به آن ها می دهد وظیفه ما و حزب الله است كه بیداری خود را نشان داده و تذكر دهد.

وی نیز تشكر و حمایت خود را از محسن مومنی شریف و موضع گیری حوزه هنری اعلام كرد.

*وظیفه ارشاد، ارشادیت است
سید مجتب حسینی دانشجوی معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) سخنانش را با نقل یكی از فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز كرد و گفت: چون دوست خبرنگارمان از ایرنا سوالی مطرح كردند فكر می كنم این قول رهبر معظم انقلاب روشنگر باشد كه فرمودند حالا كه یك فیلمنامه نویس آمده و حرف چرندی زده است، حالا وزارت ارشاد كجاست كه بیاید نظارت كند؟! وظیفه ارشاد ارشادیت است.

این فعال دانشجویی اظهار كرد: یكی از كارهایی كه جریان های حزب اللهی باید انجام دهند این است كه آنقدر فضای حزب اللهی را بر فرهنگ جامعه حاكم كنند كه مدیریت فرهنگی كشور نتواند پایش را از ارزشها فراتر بگذارد.

وی ادامه داد: عملكرد حزب الله نباید منحصر به اعتراض، جلوگیری از اكران فیلم ها و پایین كشیدن پرده سینما باشد، بلكه حزب الله وظیفه دیگری هم دارد.

حسینی افزود: دعوای بین روشنفكر ها و حزب الله در كشور ما دعوای دیرینه ای است و در این میان برای قشر دینی مردم كه شاهد این دعواها هستند این سوال مطرح است كه عملكرد بسیج دانشجویی و حزب الله این وسط چیست.

*تاكید بر مقابله گفتمانی
وی گفت: حزب الله باید علاوه بر اعتراض و برخورد با جریان های ضدارزشی با اقتدار گفتمانی ارائه كند كه بر ارزشهای انقلاب اسلامی مبتنی است.

این فعال دانشجویی با تاكید بر مبارزه گفتمانی با جریان های شبه روشنفكری، اظهار كرد: حزب الله باید در جریانات سینمایی اخیر گفتمان سینمای ارزشی را كه بر آرمان های دینی و انقلاب اسلامی بنا شده را به نمایش بگذارد و این كاری است كه سید مرتضی آوینی انجام داد.

حسینی با اشاره به یكی از جلسات سخنرانی شهید سید مرتضی آوینی در برابر قشر شبه روشنفكر در دانشگاه تهران، گفت: شهید آوینی در این سخنرانی فقط 50 سوال طرح می كند و به سخنرانی پایان می دهد و در همان سخنرانی او را «هو» می كنند.

وی با بیان اینكه شهید آوینی هم نقد می نوشت، هم بحث و سخنرانی می كرد، تاكید كرد: ما هم باید در روشمان مقابله گفتمانی را ایجاد كنیم و در ضمن به تربیت هنرمند و فیلمساز مومن روی بیاوریم كه این شعار شهید آوینی بود.

*فعالیت های آموزشی حوزه هنری به دانشگاه ها وارد شود
دانشجوی دیگری كه در جلسه حاضر بود درباره اهمیت پرورش نیروهای مومن و متعهد گفت: وقتی گفتمان نیرو نداشته باشد روی زمین می ماند.

وی ادامه داد: اگر محتوای دینی و ارزشی تولید كنیم اما نیرو سینما گری برای اجرا نداشته باشیم كه آن محتوا را بسازد، تلاشمان بی نتیجه خواهد ماند.

این فعال دانشجویی اظهار كرد: در دانشگاه ها در مقاطع ارشد و دكتری نیروهای مومن و متعهدی داریم كه دغدغه های هنری هم دارند اما بستری برای فعالیت ندارند ولازم است از آن ها حمایت شود.

وی با بیان اینكه حوزه هنری در حد خودش در حال آموزش دادن به تهیه كنندگان و فیلمنامه نویسان و كارگردانان است، گفت: این فعالیت ها باید از حوزه هنری فراتر رفته و به دانشگاه ها وارد شود.

این دانشجوی بسیجی ادامه داد: صرف تربیت نیرو در دوره های آموزشی كافی نیست بلكه باید حمایت از این نیرو ها هم وجود داشته باشد و ما از حوزه هنری تقاضا داریم این پیوند را برقرار ساخته و از هنرمندان متعهد حمایت كند.

*حوزه هنری عقب نشینی نكند
الهی، دیده بان تحلیلی واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)نیز گفت: رویدادهای فرهنگی و سینمایی اخیر را رصد كردیم و در جاهایی كه لازم دانستیم مواضع خود را اعلام داشتیم.

این دانشجو خطاب به رئیس حوزه هنری اظهار كرد: كار شما در برخورد با جریان مخرب سینمایی كه در جامعه فرهنگی ما شكل گرفته بسیار عالی بود، اما بحث اصلی استقامت در این راه است و انتظار ما از شما مقاومت و پایداری در برابر این جریان است و ما هم تا آخرین قدم از شما حمایت خواهیم كرد.

وی ادامه داد: گاهی موضع گرفتن و عقب نشینی كردن از آن موضع بدتر از این است كه كسی از ابتدا موضع نگیرد و در حاشیه بماند و ما می دانیم این موضع گیری بجای شما و استقامت در این راه چه هزینه هایی برای شما خواهد داشت.

در این نشست غدیری، طلبه از حوزه علمیه مشكات و طلاب و دانشجویان دیگری هم با اعلام حمایت از مواضع سینمایی حوزه هنری، از محسن مومنی شریف به خاطر بیداری و شجاعت اش و اقدام بجای او در اكران ندادن به فیلم های غیر اخلاقی و ضد ارزشی تشكر كردند.

*رئیس حوزه هنری: «اهل سر و صدا نیستم»
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری پس از شنیدن سخنان فعالان دانشجویی و طلاب حاضر در جلسه، ضمن تبریك میلاد امام عصر (ع) گفت: امیدوارم همه كارهایی كه انجام می دهیم برای كسب رضایت خداوند و حضرت حجت (ع) باشد، زیرا اگر اینگونه شد راه رستگاری را پیموده ایم و در غیر این صورت به بیراهه رفته ایم.

رئیس حوزه هنری خاطر نشان كرد: بنده مایل به برگزاری این جلسه نبودم، زیرا اساسا اهل سر و صدا نیستم و هیچ گاه تا مجبور نباشم حرفی نمی زنم.

وی با بیان اینكه من به وظیفه ام عمل كرده ام، افزود: در هر دو سخنرانی ام درباره این موضوع كوشیده ام عرایضم را با منطق و استدلال بیان كنم و به هیچ وجه قصد شعار و كارهای تبلیغاتی نداشته ام.

*انقلاب اسلامی بر گردن هنر حق دارد
این مقام مسئول در ادامه به نسبت هنر و انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: انقلاب اسلامی بر گردن هنر خیلی حق دارد.

وی ادامه داد: حدود 200 سال در كشور ما بین اكثر گونه های هنری و دین هیچ مناسبتی وجود نداشت و نه تنها هنر در خدمت دین نبود بلكه در برابر دین قرار گرفته بود.

مومنی شریف افزود: بنده 25 سال پیش در یك كار پژوهشی داشتم با دو موضوع «زن» و «دین» در ادبیات داستانی عصر پهلوی. نتیجه نشان می داد عمده آنان در تحریف حقایق دینی و خشن نشان دادن چهره تابناك دین مبین اسلام و نمادهای مسلمانی و نیز تحقیر زن مسلمان به شدت كوشیده اند.

رئیس حوزه هنری اظهار كرد: در اینجا بود بنده به عمق فرمایش امام خمینی(ره) پی بردم كه در همان اوان انقلاب خطاب به شبه روشنفكران طلبكار از نظام فرمودند كاری كه قلم های شما با دین كرد، سر نیزه های رضاخان نكرد. رضا خانی كه در اسلام زدایی كار آن مقدار پیش برد كه حتی چادر و روسری را از سر زنان برداشت و بر سر مردان كلاه فرنگی گذاشت و همه مراكز و محافل ترویج دین را تعطیل كرد با این همه از نظر امام از روشنفكران وابسته عقب بود.

مومنی شریف ادامه داد: انقلاب اسلامی هنر را به میان مردم و توده های دیندار آورد و سینما را كه پیش از انقلاب مظهر  فساد و فحشا بود، چنان مسلمان و آبرومند كرد كه در خدمت مفاهیم اخلاقی و دینی قرار گرفت و آثارش در مساجد به نمایش در آمد. البته در این كار حوزه هنری نقش اول را داشت.

*سینما خدمات زیادی به انقلاب اسلامی كرده است
مومنی شریف خاطر نشان كرد: نباید خدمات سینما به انقلاب اسلامی را نیز نادیده انگاشت. سینما گران متعهد ما در معرفی چهره ایران بعد از انقلاب به جهان نقش غیرقابل انكار دارند. امروز حداقل در منطقه اسلامی، فرهنگ ایرانی را با فیلم ها و سریال های ارزشی و اخلاقی می شناسند. این نشان می دهد اگر سینمای ما به این مزیت نسبی خود توجه داشته باشد می تواند در این فضا قله هایی را فتح كند.

مومنی به خاطراتش از شهید آوینی اشاره كرد و گفت: بنده نیز مانند آقای آوینی و بعضی مفاخر امروز  ادبیات و هنر انقلاب اسلامی، بعد از  پایان جنگ، یعنی در سال 67 به حوزه هنری آمدیم. بنده آن زمان با بعضی از نوشته ها و مقالات شهید آوینی در مطبوعات آشنا بودم اما از نزدیك او را ندیده بودم.

وی افزود: یادم هست در همان سال ها فیلمی در همین تالار اندیشه حوزه هنری پخش می شد كه به طور نه چندان صریح به عزاداری حضرت فاطمه (س) بی احترامی شده بود، لابد چون فیلم متعلق به یكی از نامداران سینمای ایران در جشنواره های بین المللی بود، كسی واكنشی نشان نداد مگر یك مرد میان سنی كه كلاه مشكی به سر داشت و اوركت سبز رنگ به تن. او بلند شد و خطاب به كارگردان فریاد زد: "خدا تو را لعنت كند، تو به حضرت زهرا (س) توهین كردی!" از بغل دستی ام پرسیدم او كیست؟ پاسخ داد سید مرتضی آوینی است.

مومنی شریف با بیان اینكه شهید آوینی واقعا یك روشنفكر بود، اما صفت روشنفكری باعث نمی شد در برابر چنین اهانتی نه خیلی روشن و جدی به مقدسات سكوت كند، افزود: اگر امروز بود و این هجمه سنگین به مقدسات و ارزش ها را می دید، به نظرتان چه كار می كرد؟

*هدف دشمن حساسیت زدایی است
رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این جنگ نرم ، هدف دشمن حساسیت زدایی از چیزهایی است كه برای ملت ما مقدس هستند. آنان امیدوارند به مرور ما حساسیت و تعصبات مقدس مان را از دست بدهیم.

مومنی ادامه داد: دشمن می خواهد از ما حساسیت زدایی كند؛ حساسیت زدایی از غیرت دینی، حساسیت زدایی از روابط نامشروع بین زن و مرد و دیگر اموری كه برای ما حساسیت بر انگیز است و همه اینها باعث شده كه امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی اكثریت افراد دیندار و مومن با  سینما قهر كنند.

مومنی شریف اظهار كرد: یكی از دوستان نویسنده ما كه از قضا زمانی از منتقدان سینما در مطبوعات هم بودند، می گفت با همسر و فرزندانم به سینما رفتیم در نیمه های پخش فیلم چنان از آنان خجالت كشیدم كه بلند شدیم و آمدیم بیرونم. چرا باید در جامعه اسلامی و انقلابی ما چنین اتفاقی رخ دهد.

وی گفت: بعد از جشنواره فیلم فجر در سال 89 در شوراهای مختلف هشدار دادم كه با این جهت گیری كه در انتخاب فیلم ها صورت گرفت، انحرافی ایجاد شد و سال آینده در تولیدات سینمای شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود. در جشنواره 90 همه متوجه این انحراف شدند و بزرگانی در همان زمان تذكر دادند و حتی مسئولان سینمای ارشاد هم به این موضوع اذعان داشتند طوری كه در اختتامیه اعلام كردند مجبورند برای بعضی فیلمها در اكران محدودیت سنی قائل شوند.

اما تصمیمی كه حوزه هنری در اوایل سال اعلام كرد، یك تصمیم ناگهانی و هیجانی نبود بلكه این موضوع پیش از این به علت همان نگرانی كه عرض شد، حدود یك سال پیش در شورای سیاستگذاری حوزه كه بالاترین مرجع قانون گذاری در این نهاد است، تصویب شده بود منتهی قرار بود اعمال كنیم ولی اعلام نكنیم. اما شرایط به گونه ای پیش آمد كه ناچار به اعلام شدیم و الان از این اقدام خرسندیم.

وی با بیان اینكه عزل و نصب رئیس حوزه هنری با معرفی رئیس سازمان تبلیغات و موافقت مقام معظم رهبری صورت می گیرد، افزود: شورای سیاستگذاری حوزه هنری هم با معرفی و حكم دفتر مقام معظم رهبری منصوب می شوند و مصوبات آنان برای ما حكم قانون را دارد.

*برخورد با انحراف در هنر، از وظایف حوزه هنری است
مومنی شریف تصریح كرد: انحرافات و اشتباهات امروز در بخشی از تولیدات سینمایی قابل دفاع نیست و لذا ما از دفاع همكارانمان در حوزه سینمایی ارشاد متعجب ایم و گمان می كنم تنها علت مفروض برای این كار به این است كه تصور می كنند با ورود دیگران اقتدارشان در حوزه  مدیریتی خود، آسیب می پذیرد.

وی ادامه داد: در اینجا عرض می كنم راهش این نیست. ایستادگی بر اشتباه، اشتباه است. بی شك نظارت حق ارشاد است اما اگر آنان در این حوزه كوتاهی نمی كردند، پای دیگران مانند ائمه جمعه، مردم مسلمان و حتی حوزه هنری به حوزه مسئولیتی آنان باز نمی شد.

*هیچ كس قصد ندارد به ساحت قانون بی احترامی كند
رئیس حوزه هنری در ادامه بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری را كه در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی ایراد شده بود، برای حاضران قرائت كرد و گفت: هنگامی كه اعضای شورای انقلاب فرهنگی به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته بودند و ایشان بهترین سپاس ها و تقدیر ها را از فعالیت های این نهاد ابراز داشتند فرمودند در گذشته مثلا 10 سال پیش فیلم هایی ساخته می شد كه جنبه های دینی اش بیشتر بود، اما امروز فیلم هایی ساخته می شود كه جنبه های مصرف گرایی، دنیا پرستی و شهوت گرایی اش بیشتر است، این روند غلط است و می توان آن را اصلاح كرد. هیچ كس مایل نیست جوانانمان را به عیاشی و دنیا پرستی و شهوت پرستی تشویق كنیم.

مومنی شریف اظهار كرد: مقام معظم رهبری فرموده اند ما به هیچ وجه حق نداریم بیت المال را صرف تفكر غلط كنیم و آگاه باشید كه این ربطی به آزادی و آزاد اندیشی ندارد؛ اینكه ما تفكری را غلط می دانیم و بیاییم به آن یارانه هم بدهیم غلط است و ربطی هم به آزادی ندارد؛ این موضوع را نباید با مقوله آزادی مخلوط كرد.

رئیس حوزه هنری سپس با برشمردن تعدادی از شاخصه های تولیدات منفی سینمایی از منظر مقام معظم رهبری به شرح و توضیح آن ها پرداخت و گفت: مسئولان سینمایی ما باید پیش از آنكه با عكس العمل امت حزب الله در اعتراض به فیلم های مسئله دار مواجه شوند، به نقدهای انجام شده تن بدهند تا اعتراضات به خشونت یا راه های دیگر كشیده نشود. ما هم این نكات و شاخصه هایی كه از نظر مقام معظم رهبری شاخصه تولیدات منفی است با هدف نقد این جریان غلط كه در سینما شكل گرفته گوشزد می كنیم.

*شاخصه های تولیدات منفی
مومنی گفت: از نظر رهبر انقلاب «اشاعه بی بند وباری و معاشرت های نامشروع»، «ترویج خشونت های خونین»، « تقلید از فرهنگ بیگانه در پوشش، رفتار و ...»، «واژگونه نشان دادن واقعیت كشور در گذشته و حال»، «ایجاد یاس در مخاطبان»، «ایجاد سرگرمی ها و لودگی های مهلك»، «سوق دادن به اسراف» و ... از شاخصه هایی است كه فیلم های تولید شده باید فاقد آن ها باشند.

این مقام مسئول اضافه كرد: مقام معظم رهبری همچنین نكاتی را به عنوان راهكارهای مقابله با انحراف در سینما و به طور كلی عرصه هنر یادآور شدند كه باید مورد توجه ما باشد؛ ابتدا «مدیریت و برنامه ریزی درست» دوم «شناخت ابعاد قضیه»، سوم «به كار گرفتن انسان های شایسته» و چهارم «باج و میدان ندادن به افراد نا شایست».

* برخی از مسئولان مرعوب شده اند
وی در انتقاد به برخی مسئولان گفت: به نظر می رسد، بعضی از دوستان ما مرعوب برخی چهره ها می شوند و احترام به آن ها را از احترام به مراجع دینی مهمتر می دانند و از این رو نمی توانند به تكالیف شرعی و قانونی خود عمل كنند.

مومنی شریف گفت: لازم است از مواضع انقلابی وزارت ارشاد در حوزه كتاب در برخورد با هجمه سنگینی كه در آن بخش ادبیات و  اندیشه كشور ار تهدید می كند، تقدیر كرد. بعضی كوتاهی ها در سینما نباید باعث شود اقدامات آنان در حوزه های دیگر نادیده گرفته شود. شما هم چنان كه نسبت به سیاست های سینمای و درست تر عرض كنم، بعضی كوتاهی های آنان اعتراض دارید باید از آن مواضع انقلابی هم دفاع كنید.

*اگر حرفی زده ام در دفاع از حوزه هنری بود
رئیس حوزه هنری خطاب به طلاب و دانشجویان خاطر نشان كرد: حرف هایی كه من در این مدت زده ام همه اش در دفاع از حوزه هنری و كسانی بوده كه در اینجا زحمت می كشند، زیرا حوزه هنری جایی است كه بر گردن هنر دینی و انقلابی حق دارد و بنا به قول رهبر معظم انقلاب باید به عنوان مركز هنر انقلابی و حزب اللهی حفظ شود.

وی افزود: در جاهایی كه به شخص من توهین شد و شما شاهد بودید كه بیشترین توهین ها به من صورت گرفت، كوتاه آمدم اما نمی توانستم از حوزه هنری دفاع نكنم.

مومنی ادامه داد: هنگامی كه عده ای بیایند در رسانه های عمومی بگویند ما حوزه هنری را تنبیه خواهیم كرد و این حرف را كسانی بزنند كه اندازه این حرف را نمی دانند و یا حتی بعضی از آنان هیچ حقی به گردن هنر این مملكت ندارند، ما نمی توانستیم سكوت كنیم.

*سینما مال همه مردم است
این مقام مسئول تاكید كرد: سینما مال همه مردم است نه آن 1 درصدی كه امروز از آن بهره مندند و بیشتر تهیه كنندگان و مجریان ما می كوشند سلیقه آنان را رعایت كنند. ما باید شرایطی مهیا كنیم كه همه مردم یا بیشتر مردم، به همراه خانواده هایشان بتوانند با خیال راحت به سینما بروند و راضی هم برگردند. باید احساس كنند سالن های امن و سالمی برای دیدن فیلم های مورد علاقه شان وجود دارد و نگرانی های اعتقادی و اخلاقی نداشته باشند.

وی با بیان اینكه مهمترین كار حوزه هنری تولید آثار هنری ارزشی و انقلابی است، افزود: در زمینه تولید محتوای ارزشی سیاست های قابل دفاعی اتخاذ كرده ایم و خوشبختانه با حمایت سینما گرانمان اقتباس از كتاب های موفق در حوزه های دفاع مقدس و مسائل اجتماعی آغاز شده است. این آثار عموما كتابهایی هستند كه در این سالها با استقبال بی نظیر مردممان مواجه شده اند امیدواریم در پرده سینما هم این اتفاق بیفتد. به شرطی این كه مجریان و متولیان امر هم چنین اعتقادی داشته باشند و نگویند این كارها "مردمی "و نیست!

مومنی ادامه داد: بعضی كارگردانان توانا و با افتخارمان با موضوع زندگی سرداران شهید مشغول تولیدات ارزشمندی هستند كه ان شاءالله مردم عزیزمان خواهند دید.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم تا تابستان 15 سالن دیگر به مجموعه سالن های سینمای حوزه هنری افزوده شود. البته دولت محترم در این پروژه ها و ساخت و تعمیر آن ها كمك مان كرده است كه امیدواریم با توجه به قانون بودجه امسال در روند این حمایت ها خللی ایجاد نشود. هنوز خیلی از شهرهای كشور ما سینما ندارند.

وی افزود: كل سینماهای فعال كشور حدود 270 سینماست در حالی كه تعداد شهرستان های ما حدود 1100 است و باید برای ساخت سینماها در شهرستان ها اقدامات جدی كرد.

*امیدوارم سلامت به سینما بازگردد
مومنی شریف خاطر نشان كرد: البته سینما ساختن به شرطی خوب است كه محتوای سینمایی خوبی داشته باشیم كه امیدواریم با انجام وظیفه مان در این عرصه به زودی سلامت به سینمای ما بازگردد.

رئیس حوزه هنری گفت: در بخش نیروی انسانی كمبودهایی احساس می كنیم و لذا در 1 سال اخیر بیشتر وقت ما صرف آموزش نیروهای حرفه ای متعهد شد و در این راه از افراد خوبی استفاده كرده ایم و نتایج آن بسیار امیدوار كننده است.

این مقام ادامه داد: امیدواریم نیروهایی كه هم اكنون در حوزه هنری آموزش می بینند به عرصه فرهنگ و هنر كشور تزریق شوند و در این عرصه تاثیرگذار باشند.

مومنی شریف در پایان این نشست ضمن تشكر از حس مسئولیت و غیرت دینی طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه گفت: ما نیاز داریم اگر در زمینه هایی انتقاداتی بر ما وارد بود، آن زمان نیز شما آن ها را به ما تذكر دهید زیرا هیچ كس از نقد مبرا نیست.  اگر ما مسئولان بدانیم چشم هایی هستند و ما را می پایند و دلسوز ما هستند، خیلی از مشكلات در حوزه مدیریت كشور پیش نمی آید.

نامه طلاب و دانشجویان به رئیس حوزه هنری
در پایان این گزارش خبری، به جهت اطلاع یافتن از هدف برگزاری این نشست،نامه ای كه جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه های تهران خطاب به رئیس حوزه هنری نگاشتند، پیوست می شود؛

بسمه تعالی

در شرایط كنونی كشور اسلامی مان، كه از داخل و خارج مورد هجمه های مختلف از جمله تهاجمات فرهنگی قرار گرفته است، ایستادن در مقابل ضد ارزش ها و حملات فرهنگی، زیر آماج انتقادات منور الفكرها و غرب زدگان كاری بس مشكل مینماید.
وقتی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد "اسلامی"! و برخی برنامه های سازمان صدا و سیما، عملكرد تخریبی نسبت به فرهنگ اسلامی امت مكتبی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه )  را سرعت بخشیدند، ایستادن در مقابل این جریان هزینه های گزافی به همراه خواهد داشت؛ ‌و ممكن است مانند آوینی مورد توهین و طرد واقع شود.
متاسفانه دفاع از ارزش های انقلاب و ترویج گفتمان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه )  و رهبر معظم انقلاب اسلامی در بین برخی خواص فرهنگی فاصله گرفته از مكتب، رنگ باخته است و نقد و فعالیت فرهنگی و هنری اصیل و سالم، جرات و شجاعت می طلبد.
برخی از عوامل وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما كه عالما یا از روی جهل در پازل جریان خاص روشنفكری و ابتذال فرهنگی، نقش ایفا میكنند، باید متوجه باشند كه اكثریت غالب مردم را علاقمندان به سنت های اهل بیت (علیهم السلام)  و ارزش های اسلامی و انقلابی تشكیل داده اند و در واقع ملت عزیز خواستار محو ابتذال و بی بند و باری از عرصه سینما و رسانه است.
ملت دل در گرو گروه ها و معدود افراد خاص تریبون دار ندارند؛ افرادی كه به تعبیر شهید آوینی ظاهرا منتسب به انقلاب و باطنا پیوسته به دشمن هستند.
امت حزب اللهی و انقلابی ایران و دانشجویان و طلاب بسیجی از حوزه هنری و شخص جناب آقای مومنی شریف به دلیل اقدام انقلابی و مقاومت در برابر جریان مبتذل و تاریك الفكر سینما و رسانه ها حمایت كرده و مراتب تقدیر و تشكر دانشجویان را با افتخار اعلام می نماید.
ضمنا اعلام میدارد با تمام ظرفیت علمی، قانونی و حقوقی خود از این اقدام فرهنگی دفاع همه جانبه می نماید؛ و از مسئولان حوزه هنری درخواست می نماید تا این حركت آغاز شده را با قدرت ادامه داده و تا به نتیجه رسیدن این جریان مبارك از تمام توان ایجابی و سلبی خود استفاده نماید.

والسلام
جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه های تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار