آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره اقدام چين و روسيه در تحريم سومين نشست به اصطلاح "گروه دوستان سوريه" ابراز تاسف کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، مرکل پس از ديدار با نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان گفت: وقتي که دو قدرت جهاني در چنين کنفرانسي شرکت نمي‌کنند، نشانه خوبي نيست.
 
وي افزود: اما از سوي ديگر نمي‌توانيم هميشه وابسته به اين کشورها باشيم؛ اين بدان معناست که بهتر بود همه در اين نشست شرکت مي‌کردند، اما فکر مي‌کنم که بايد گام به گام پيش رويم و تلاش کنيم ديگران را در اين روند سهيم کنيم.
 
ليو ويمن وزير امور خارجه چين پيش‌تر گفته بود پکن در نشست ششم جولاي "گروه دوستان سوريه" که قرار است در پاريس برگزار شود، حضور نمي‌يابد.

اين اظهارات پس از آن مطرح شد که سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه اين نشست را تحريم کرده بود.
 
روسيه و چين تاکنون در هيچ يک از نشست‌هاي گروه دوستان سوريه شرکت نکرده‌اند و معتقدند که غرب به دنبال تحريف توافق حاصله ميان ديپلمات‌هاي بين المللي بر سر انتقال سياسي قدرت و پايان درگيري‌ها در سوريه در نشست هفته گذشته ژنو است.
 
لاوروف روز دوشنبه گفت: با توجه به تشکيل گروه اقدام سوريه در تاريخ سي‌ام ژوئن در ژنو، ديگر نيازي به تشکيل نشست‌هايي ديگر براي حل و فصل درگيري‌ها در سوريه نيست... گروه دوستان از همان ابتدا تنها به دنبال حمايت از يک موضوع، تشکيل دولت متشکل از مخالفان تحت حمايت کشورهاي خارجي بود."
 
امريکا، انگليس، آلمان، فرانسه، عربستان سعودي و قطر از جمله اعضاي تاثير گذار اين گروه هستند.
 
دومين نشست "گروه دوستان سوريه" در ماه آوريل در ترکيه و پس از نشست ماه فوريه در تونس برگزار شد.
 
همچنين لبنان به دنبال کشف راه‌هايي براي کاهش تنش در همسايه شرقي‌اش است. ماه گذشته هواداران و مخالفان دولت بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مناطق شمالي لبنان با سلاح‌هاي سبک و سنگين با يکديگر درگير شدند.
 
سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه درگيري است. در اين درگيري‌ها صدها نفر از جمله نيروهاي امنيتي کشته شده‌اند.
 
دمشق "خرابکاران، قانون شکنان و گروه هاي تروريستي مسلح" را مسئول اين ناآرامي‌ها مي‌داند و تاکيد دارد اين ناآرامي‌ها از خارج از کشور هدايت مي‌‍شوند، در حالی که غرب و مخالفان سوري دولت را مسئول اين کشتارها مي‌دانند.
برچسب ها: چین ، روسیه ، نشست ، تحریم ، مرکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار