آیا حیوانات همان رنگهایی را می بینند که انسانها می بینند؟

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران دانشمندان در تلاش هستند تا دنیای بصری را از دیدگاه حیوانات درک کنند. همچنین آنها می خواهند بفهمند چرا حیوانات در رنگهای مختلف وجود دارند.
 
یافته ها نشان می دهد پرندگان قادرند رنگهای بیشتری را در مقایسه با انسانها ببینند زیرا آنها دارای چهار نوع سلول مخروطی با نام گیرنده های نور photoreceptors هستند. توانایی آنها در دیدن نور UV کنتراست " جسم" آنها را قادر می سازد توانایی بیشتری مثلاً در تشخیص پرهای طاووس داشته باشند.
 
در مقابل دیگر پستانداران (‌به جز انسان) تنها دو نوع سلول مخروطی دارند که موجب درک کوررنگی قرمز یا سبز شبیه در انسان می شود.
 
سگ تصویری دو رنگی از جهان اطرافش دارد که البته جای نگرانی نیست زیرا حیواناتی مانند سگ بیشتر به حس بویایی شان تکیه دارند تا حس بینایی.
 
دکتر پایک Pike می گوید: "پستانداران بیشتر از رنگ برای جلوگیری از خستگی در تماشای دنیای پیرامونشان استفاده می کنند تا ایجاد ارتباطات پیچیده.
 
سوسک براق یکی از نادرترین گونه ها در جهان است که می تواند نور مدور قطبی را ببیند و بازتاب دهد.
 
احتمال می رود این امر نوعی از ارتباط پنهان در میان اینگونه از جانداران باشد. بدن رنگارنگ و پر نقش و نگار حشرات در چشم همنوعانشان بیشتر به چشم می آیند تا در چشم انسانها.
 
دانشمندان با استفاده از ابزارهایی مانند اسپکتروفتومتر به پژوهش در مورد سوسکهای براق پرداخته اند.
 
با استفاده از این ابزار و مشخص کردن اندازه ی رنگها بر روی بدن این حشره دانشمندان دریافتند آنچه را که ما فکر می کنیم می بینیم دقیقاً مطابق با واقعیت نیست./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار