قائم مقام توليت آستان قدس رضوي گفت: جاودانگي و اثرگذاري هنرهاي حرم مطهر رضوي در دنيا بي‌نظير است كه اين امر بر شكوه و معنويت بارگاه منور حضرت رضا(ع) مي‌افزايد.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، سيد احمد علوي در مراسم اختتاميه دومين دوسالانه تصويرگري نيايش كه در تالار نور برگزار شد، با بيان اين مطلب كه معماري و هنر در حرم مطهر رضوي از 12 قرن پيش آغاز شده است، افزود: هنرهاي حرم مطهر رضوي جلوه‌اي از هنرهاي زيباي اسلام است كه هنرمندان با عشق و ارادت به ساحت كبريايي ائمه اطهار(ع) و حضرت رضا(ع) آن‌ها را خلق كرده‌اند.

وي با اشاره به اينكه اوج تاثيرگذاري سبك هنري عصر جمهوري اسلامي ايران در حرم مطهر رضوي به وضوح ديده مي‌شود، اظهار داشت: اين امر نتيجه اهتمام ويژه حضرت آيت‌الله واعظ طبسي، توليت عظماي آستان قدس رضوي و نماينده ولي فقيه در خراسان است كه از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون به بحث فرهنگ و هنر و معماري توجه خاصي داشته است.

علوي خاطر نشان كرد: توليت عظماي آستان قدس رضوي تاكيد مي‌نمايد آثار موجود در مجموعه حرم مطهر رضوي بايد از معماري و هنر اسلامي بي‌نظيري برخوردار باشد به طوري كه زائران با ديدن اين آثار، معنويت و فرهنگ تشيع را در ذهن خود تداعي كنند.

وي تصريح كرد: دين اسلام داراي استدلال و منطق بوده و بهترين نسخه و نقشه‌ي راهنما براي كساني است كه مي‌خواهند در دنيا و آخرت سعادتمند باشند.

وي هنر را از مؤثرترين ابزار براي به‌كارگيري و انتقال برجستگي‌هاي دين اسلام و تشيع دانست و بيان‌كرد: همه هنرمندان مي‌توانند با استفاده از تخصص در حوزه هنري خود در انتقال ارزش‌هاي ديني و مذهبي موثر باشند به عنوان مثال يك شاعر و داستان‌نويس مي‌تواند با بهره‌گيري از لحن و ادبيات زيبا تاثير عميقي بر اذهان عموم بگذارد.

وي عنوان كرد: اگر يك هنرمند به عالم معنويت متصل و ذوق هنري‌اش از بعد مادي خارج شود آنگاه به يك اقيانوس بي‌انتها تبديل ‌مي‌شود./س

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي خطاب به هنرمندان حاضر در اين مراسم گفت: خوش‌بختانه شما با هنر خود توانسته‌ايد آثاري خلق كنيد كه مفهوم نيايش در بارگاه رضوي را به‌ خوبي بيان ‌كند و اين به بركت ايجاد اين فرصت و فضا در كشور جمهوري اسلامي كه كشور حضرت بقيه‌الله است، مي‌باشد.

وي با اشاره به ايجاد موسسه آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي با دستور توليت آستان قدس رضوي به عنوان يك مجموعه تخصصي براي حمايت از هنرمندان، افزود: اميدوارم تلاش هنرمندان در اين موسسه براي تصويرگري نيايش، ذخيره‌اي براي دنيا و آخرت باشد و سعادتمندي آن‌ها را فراهم كند.

وي با اشاره به فرازي از فرمايشات حكيمانه حضرت امام رضا(ع)، خاطر نشان كرد: در روايتي از حضرت رضا(ع) آمده است «اگر مردم دنيا و بشريت از زيبايي‌هاي دين اسلام مطلع شوند و برجستگي‌هاي آن را ببينند، مطمئنا از شيوه و روش زندگي ما تبعيت مي‌كنند» كه اين موضوع مستلزم معرفي و انعكاس صحيح اين نشانه‌ها است.


برچسب ها: قائم ، مقام ، تولیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.