اين مطلب که ترجمه شده جديد‌ترين نسخه به روز شده آموزش سبک زندگي در کلان شهرهاي دنياست، به شما ياد مي‌دهد که چطور يک شهروند الگو باشيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اصولا آدميزاد جماعت هميشه نيازمند آموزش بوده است. خصوصا درباره چگونه زندگي کردن. همان‌طور که در ابتدايي‌ترين دوران حيات بشر، انسان‌هاي اوليه بايد ياد مي‌گرفتند که چطور از برگ درختان براي خودشان هم تي‌شرت تابستان و هم پليور يقه هفت زمستان را ببافند يا چطور آتش دايناسورها را خاموش کنند، امروزه نيز براي زندگي در شهرهاي بزرگ، مهارت‌هايي وجود دارد که لازم است آدميزاد جماعت آن‌ها را فرا بگيرد.

اين مطلب که ترجمه شده جديد‌ترين نسخه به روز شده آموزش سبک زندگي در کلان شهرهاي دنياست، به شما ياد مي‌دهد که چطور يک شهروند الگو باشيد.

فرهنگ آپارتمان نشيني

با توجه به رشد جمعيت شهر نشيني خانه‌هاي يک شهر بزرگ روز به روز بالا و بالاتر و ايضا کوچک و کوچک‌تر مي‌شوند. به طوري که در 360 متر مربع 24 واحد مسکوني ساخته مي‌شود و 24 خانواده با 24 فرهنگ مختلف در کنار هم زندگي مي‌کنند.

در نتيجه بايد فرهنگ آپارتمان نشيني را بياموزيم. فرهنگ آپارتمان نشيني به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود. بخش داخلي مربوط به روابط شما با ساير اعضاي خانواده است و بخش خارجي رفتار شما با ساير همسايگان را در برمي‌گيرد.

رعايت يک سري نکات ساده مي‌تواند کمک کند تا يک خانواده 6 نفري در 50 متر زير بنا خوش و ايضا خرم در کنار يکديگر زندگي کنند. خوش خلقي مهم‌ترين اصل است.

 پس راحت وسط هال دراز بکشيد و اصلا نگران نباشيد که ممکن است انگشت شست پاي چپ‌تان وارد سوراخ سمت راست دماغ برادر کوچک‌ترتان شود، مشکل از دماغ اوست که سر راه پاي شماست!



با صداي بلند به موسيقي دلخواه‌تان گوش و قسمت‌هايي را نيز با خواننده همراهي کنيد، هر کسي ناراحت است مي‌تواند شخصا اقدام کند و شما را از برق بکشد!

به ياد داشته باشيد که کل مساحت حمام به علاوه محيط توالت 5 متر مربع است، شما کسي را نمي‌بينيد و خوشبختانه در و ديوار هم به هيچ وجه عايق صدا نيستند. دست بر قضا پذيرايي همسايه نيز درست ديوار به ديوار توالت شما ساخته شده است. همه اين‌ها را گفتيم که در کشيدن فلاش‌تانک ملاحظه کنيد!

شستن خودرو با شير داخل پيلوت و کفتر بازي روي پشت بام نشانه نظافت و احترام گذاشتن به حيوانات است و البته نشانه شخصيت شما!

اتوبوس سواري شهري

امروزه در شهرهاي بزرگ شهروندان بسياري براي جا به جايي درون شهري از اتوبوس استفاده مي‌کنند. هنگام سوار شدن به اتوبوس نکات زير را فراموش نکنيد:

از آن‌جا که هزينه باشگاه‌هاي ورزشي زياد است شما مي‌توانيد با ورود به اتوبوس قدرت بدني و آمادگي جسماني خود را تقويت کنيد. سعي کنيد با ترمز گرفتن راننده آرنج خود را حداقل 8 سانتي متر به شکم نفري که کنار شما ايستاده فروکنيد، هر وقت توانستيد شکم وي را سوراخ کنيد، عضلات آرنج شما ساخته شده است.



شايد سن بعضي‌ها قد ندهد ولي در گذشته صندلي اتوبوس‌ها ابري بود و بعدها به علت بالا رفتن ابر خون برخي از شهروندان خاص که علاقه شديدي به خوردن ابر صندلي‌ها داشتند وزارت بهداشت دستور داد صندلي‌هاي ابري جمع‌آوري و به جاي آن از صندلي‌هاي پلاستيکي استفاده شود. در هر صورت جنس صندلي هر چه باشد بايد مشخص شود که «سلطان غم» مادر است يا دختر کوچه بالايي يا حتي باجناق؟! پس لطفا نظرات صريح و شفاف خود را با خط خوانا پشت صندلي‌ها بنويسيد! سربازان اعزامي از پادگان 007 نيز مي‌توانند تاريخ ترخيص خود را روي بدنه اتوبوس حک کنند.

در اتوبوس دست خود را از ميله نگيريد، شما بايد ياد بگيريد که در شرايط مختلف چطور به وسيله ساير مسافران تعادل بدن‌تان را حفظ کنيد.

سوار شدن به اتوبوس به شما کمک مي‌کند تا روابط و تعاملات اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و به‌ويژه سياسي‌تان را ارتقاء دهيد. پس به شدت گوش‌هاي‌تان را تيز و به مکالمات تلفني افراد توجه کنيد و در صورت نياز به آن‌ها مشاوره دهيد.

براي پياده شدن پشت چراغ قرمز، راننده را به جان مادربزرگ همسايه‌اش قسم دهيد که در عقب را وسط چهارراه براي شما باز کند، اگر باز کرد که هيچ ولي اگر باز نکرد...

در ضمن کشيدن «کارت ملي» و در آوردن صداي «بيق» به جاي کشيدن «من کارت» نشانه شخصيت شماست، به خصوص وقتي راننده حواسش نيست!

ترافيک و باز هم ترافيک

ترافيک‌هاي کور، گره باز نشدني شهرهاي بزرگ هستند، آموزش رانندگي خوب از جمله مهارت‌هاي لازم براي زندگي در يک شهر بزرگ است و مي‌تواند نقش مهمي در سبک شدن ترافيک داشته باشد.



رانندگي در ترافيک يک سري قوانين بسيار پيچيده‌اي دارد که در ادامه به زبان ساده به مرور چند قانون قديمي رانندگي اشاره مي‌کنيم باشد که ملکه ذهن شما شود:

قانون حق تقدم: اول نيسان آبي، بعد مو، بعد هر کي تِنيس!

ديد زِدن تو خودرواي مردم، تِميز کاري حفره بيني و البته باز کِردن راديون از جمله کاراي فرهنگيه که تو ترافيک مِتِنم انجام بدم!

کاربرد راهنما: فقط تو عروس کشون به صورت جفتکي مِزنِم، در مواقع عادي آرنج رِ از شيشه خودرو خارج کِرده و عين بال کِفتر چاهي تِکون مِدِم!

چراغ زرد يعني: بجنب يره، فِس فِس نکن، گاز بده، قرمز رفت!

بر خلاف اي چيزي که همه مِگن، اگه شما دوبله يا حتي زِبونُم لال سوبله هم پارک کُنِي هيچ تاثيري تو ترافيک نِدِرِه، به شرطي که جفت راهنماهاي خودرو رِ روشن کُنِي!

هيچ چيزي عين بوق نِمتِنه راه گشاي ترافيک بِشِه، «بوق يُواش»: نِيا يره راه با مويِه. «تک بوق»: حواست به مو بِشِه دِرُم از راست سبقت مِگيرُم. «بوق ممتد»: بيکيش کنار يره نيسان آبي دِره مِيه!

کلا چيزي به نام حرکت بين خطوط نِدِرِم، رنگ آميزي نيست که از خط نِزِني بيرون! بِچه بازي نيست، هر کي نِمتِنه بشينه خانَش!

وقتي تو ترافيک گير مِنم، کله رِ از لجگي پيکان ميارم بيرون، قِشنگ جلو رِ ديد مِزِنم هر لايني که زودتر داشت خِلوت مِرفت مِگيرِم او ور، کلاً عوض کِردن لاين تو ترافيک ارائه شخصيت مانه!

قطار شهري سواري

يکي ديگر از وسايلي که براي انجام مسافرت‌هاي درون شهري مورد استفاده شهروندان قرار مي‌گيرد، همانا قطار شهري است. نکات زير به شما کمک مي‌کند تا در خصوص سوار شدن به قطار شهري هم يک شهروند نمونه باشيد.

به مجردي که روي تابلوي نمايش‌گر ايستگاه عبارت «ورود قطار به ايستگاه تا لحظاتي ديگر» را مشاهده کرديد، بلافاصله انگشت سبابه دست راست‌تان را آماده کنيد، فراموش نکنيد که اين شما هستيد که تحت هر شرايطي بايد دکمه باز شدن در کابين را فشار دهيد، لذت انجام اين کار را به هيچ‌کس ديگري ندهيد حتي دوست عزيزتان!

با نزديک شدن قطار شما هم به خط زرد کشيده شده نزديک شويد، اجازه دهيد کمي استرس به مامور ايستگاه وارد شود و با ديدن پاي شما بر روي خط قرمز از جا بپرد و به شما اخطار دهد، آن‌ها حقوق مي‌گيرند که همين کار را انجام دهند نه اين‌که روي صندلي بنشينند و روزنامه بخوانند.



اصولا قطار خاطرات سفر را براي هر کسي تداعي مي‌کند، از آنجا که سرعت قطار شهري خيلي زياد نيست و ممکن است سفر درون شهري شما حداکثر 30 دقيقه به طول بينجامد حتما پيژامه، ملحفه سفيد و يک جفت دمپايي به همراه داشته باشيد.

بعضي قوانين سوار شدن به قطار شهري مثل قوانين اتوبوس است. مثلا مي‌توانيد به درهاي واگن تکيه دهيد يا پشت صندلي‌ها را کنده کاري کنيد.

از قديم گفته‌اند مسافر بي‌بار مانند پرنده بي‌بال است، شما بليت داده‌ايد پس حق داريد و قطار شهري موظف است شما را با بارهايي که داريد حمل کند، فرش 12 متري دست باف، گوسفند با قصاب زنده، کوله بار خاطره و... را با خودتان حمل کنيد!

اصولا سوار شدن به قطار شهري در هر حالتي نشانه شخصيت شماست.

پر کردن اوقات فراغت

چگونگي پر کردن اوقات فراغت از اصلي‌ترين چالش‌هاي زندگي شهري است. استفاده از مراکز فرهنگي، کانون‌هاي پرورشي، سالن‌هاي تئاتر شهر و فرهنگسراها غالبا هزينه بر بوده و با سبد خانواده شهري همخواني ندارند.

آفتاب دزدک، الک دولک، زووو، قايم باشک، گرگم به هوا و هفت سنگ در محوطه مجتمع يا در ميلان براي آقايان و تاپ تاپ خمير و يک قل دو قل در راهروي ساختمان براي پر کردن اوقات فراغت خانم‌ها پيشنهاد مي‌شود.

اين نوع پر کني اوقات فراغت از بهترين و کم خرج‌ترين روش است ولي اگر تعداد افراد متمايل براي پر شدن اوقات فراغت زياد است مي‌توانيد با کمک همسايگان 20 تا بچه قد و نيم قد را بريزيد در کوچه، ۲ تا توپ پلاستيکي بخريد، يکي از توپ‌ها را لايه ديگري کنيد، چهار تا آجر به عنوان «تيردربازه» بگذاريد و بگوييد تا آخر شب فوتبال بازي کنند.

خداييش ارائه چه چيزي جز پر کردن اوقات فراغت مي‌تواند نشانه شخصيت شما باشد؟!

برخورد با زورگيران خسته

زورگيري يکي از شغل‌هاي جديد در کلان شهرها است که متاسفانه بازارش اشباع شده و جوانان زيادي به اين حرفه مشغولند! شما چه بخواهيد چه نخواهيد دير يا زود به دام زورگيران خواهيد افتاد، پس بهتر است مهارت رويارويي با اين قشر زحمت‌کش را ياد بگيريد.

فراموش نکنيد هميشه با زره و کلاه خود از منزل خارج شويد، آن‌هم فقط از ساعت 10 تا 11 و 36 دقيقه صبح و البته به اتفاق 18 نفر از بزرگان و اقوام وابسته!

از حمل وسايل غير ضروري و تزئيني خودداري کنيد. وسايلي چون ساعت، تلفن همراه، خودرو حساب، کيف مدرسه، من کارت و.... طبق تحقيقات پليس افراد زورگير به شدت به اين اشيا حساسيت دارند و بعد از رويت آن‌ها نمي‌توانند خودشان را کنترل کنند.

اگر اسپري فلفل نداريد حتما يک دبه ترشي به همراه داشته باشيد تا در صورت مواجهه با اين افراد زحمت کش، ملاج محترم‌شان را هدف بگيريد.

حتي اگر جلوي زورگير به زانو درآمديد، جلوي دوستان‌تان قمپز در کنيد که جملگي زورگيران را آچمز کرده‌ايد، چون شاخ بازي مقابل زورگير نشانه شخصيت شماست!
برچسب ها: طنز ، شهرنشینی ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار