شرکت پتروناس مالزی 5.4 میلیارد دلار در بخش تولید گاز رسی (شیل گس) کانادا سرمایه گذاری می کند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شرکت دولتی نفت و کاز مالزی (پتروناس) موافقت کرده است کل سهام شرکت پراگرس انرژی کانادا (Progress Energy Resources) را برای بهره برداری از ذخایرنامتعارف گاز در کانادا بخرد.

مدیران شرکت پتروناس جمعه گذشته ( 9 تیر) توافقنامه ای در شهر کالگری کانادا برای خرید سهام شریک کانادایی خود، پراگرس انرژی ریسورسز، در ازای 5.4 میلیارد دلار (5.5 میلیارد دلار کانادا) امضا کردند.

این قرارداد که بزرگ ترین تملک خارجی از سوی یک شرکت مالزیایی است، تقریبا یک سال بعد از موافقت دو شرکت برای توسعه مشترک سه میدان دارای گاز رسی شرکت پراگرس در دامنه کوه های شمال شرق استان بریتیس کلمبیا کانادا امضا شد.

توسعه این میدان ها بخشی از یک برنامه برای صادرات ال ان جی از کانادا به آسیاست.

شرکت پتروناس برای خرید 50 درصد از سهام این سرمایه گذاری مشترک یک میلیارد دلار پرداخت کرده است.

خرید کل سهام شرکت پراگرس انرژی در ازای پرداخت 5.4 میلیارد دلار، به نظر می رسد قرارداد خوبی برای استفاده از فرصت های بهره برداری از ذخایر گاز آمریکای شمالی و ترانزیت آن به آسیا باشد.

شمس الاظهر عباس، مدیرعامل شرکت پتروناس گفت: این شرکت بر این باور است که زمینه های همکاری زیادی برای دو شرکت وجود دارد و این توافقنامه مهارت ها و تخصص های بخش ال ان جی و یافته های بازار گاز شرکت پتروناس را با تجربه های گسترده شرکت پراگرس در بخش توسعه ذخایر نامتعارف مرتبط می کند.

فناوری های جدید حفاری به شرکت های نفت و گاز در آمریکا و کانادا کمک کرده است تا میدان های شیل گس را که پیش تر هزینه توسعه آنها بسیار زیاد و دشوار بود، توسعه دهند.

افزایش تولید گاز در 5 سال گذشته بدون توانایی صادرات بخش عمده ای از آن سبب شد قیمت های گاز در آمریکای شمالی از سال 2008 به نصف کاهش یابد.

با این حال فروش ال ان جی به بازارهای آسیا با قیمتی 6 تا 7 برابر قیمت گاز در آمریکا، فرصتی را به وجود آورده است که می توان از آن استفاده کرد، اما تنها مانع برای استفاده از این فرصت نبود ظرفیت صادرات است.

شرکت های نفت و گاز آسیایی آماده استفاده از این فرصت هستند، به طوری که شرکت های چینی پتروچاینا و سینوک و شرکت ریلاینس هند سرمایه گذاری های مشترک عمده ای در بخش شیل گس کانادا دارند.

شرکت انگلیسی-هلندی شل، میتسوبیشی ژاپن،‌ شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و شرکت دولتی گاز کره جنوبی (کوگاز) در مراحل پایانی گفت‌وگوها برای ساخت یک پایانه 12 میلیارد و 350 میلیون دلاری ال ان جی در سواحل غرب کانادا هستند.

این پایانه ال ان جی سومین پروژه در بحبوحه پاسخگویی به نیازهای انرژی آسیاست.

هدف از ساخت این پایانه ال ان جی در نزدیکی شهر «کیتیمات» استان «بریتیش کلمبیا» کانادا این است که از افزایش عرضه گاز در پی افزایش تولید گاز رسی (شیل گس) در کانادا سود برد.

از آنجا که تولید‌کنندگان گازی غرب کانادا به دنبال دستیابی به بازارهای آسیایی برای افزایش تولید گاز رسی از منطقه غرب این کشور هستند، شرکت شل سال 2011 شهر کیتیمات را به عنوان یک منطقه احتمالی برای ساخت یک پایانه صادرات ال ان جی انتخاب کرد./س
برچسب ها: ذخایر ، نامتعارف ، نانرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار