رئيس مجلس سوريه در گفتگوي ويژه خبري گفت:‌ واقعيت آنچه كه در سوريه اتفاق مي‌افتد اين است كه ملت ما با يك توطئه خارجي روبرو است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محمدجهاد اللحام رئيس مجلس سوريه كه براي گفت‌وگو با مقامات عاليرتبه ايراني به تهران آمده است شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري حاضر شد و در خصوص تحولات سوريه مسائلي را مطرح كرد.

رئيس مجلس سوريه در پاسخ به اين سوال كه ريشه ناآرامي‌هايي كه طي يكسال گذشته سوريه را درگير كرده چيست؟ گفت:‌ آنچه كه در سوريه رخ مي‌دهد يك توطئه‌ است اما متاسفانه برخي آنرا به اشتباه بهار عربي مي‌نامند.

اللحام ادامه داد:‌ هدف جبهه استكبار بر هم زدن وحدت و مقاومت در سوريه است كه آنرا از سالهاي گذشته نشانه گرفته بود؛ حمايت سوريه و جمهوري اسلامي ايران از مسئله فلسطين كاملا عادلانه است و غربي‌ها قصد دارند مواضع سوريه را در قبال فلسطين تغيير دهند.

وي با بيان اينكه سوريه با يك جنگ رسانه‌اي عظيم مواجه است اظهار داشت: عليه سوريه تحريم‌هاي ظالمانه اي را به كار گرفته اند و هدف آنها اين است كه مواضع سوريه را تغيير دهند و يا اينكه ما را ناگزير كنند كه مواضع خودمان را تغيير دهيم.

رئيس مجلس سوريه با تاكيد بر پايداري سوريه بر مواضع خود افزود: سوريه با سربلندي از اين مسائل خارج مي‌شود ولي متاسفانه برخي شبكه هاي ماهواره اي تلاش دارند اينگونه وانمود كنند كه سوريه در حال قتل عام ملتش است اما واقعيت چيز ديگري است.

اللحام با اشاره به اين مطلب ادامه داد: آمريكا و برخي كشورهاي عربي منطقه با حمايت از گروه‌هاي مسلح و مزدور قصد دارند تا توسط آنان بخش عظيمي از ملت سوريه را قتل عام و زيربناي اين كشور را نابود كنند.

رئيس مجلس سوريه با اشاره به اينكه بحران سوريه خارجي است گفت: دولت سوريه در راستاي مطالبات و خواست ملت خود اصلاحات بسياري را انجام داده، اما ديديم که خارجي‌ها به خصوص ايالات متحده آمريكا كه مدعي آزادي و دموكراسي هستند در عراق و افغانستان چگونه صدها هزار نفر افراد بيگناه را قتل عام كردند.

وي ادامه داد:‌در ابتدا اين كشورهاي به اصطلاح  مدعي حقوق بشر وانمود كردند كه مي خواهند سلاح‌هاي كشتار جمعي را در عراق نابود كنند و گزارش ‌هاي سرويس اطلاعات را به گونه اي منتشر كردند كه حاكي از اين بود كه در عراق سلاح كشتار جمعي وجود دارد.

اللحام تصريح كرد: بعد از حمله به عراق بيش از يكصدهزار عراقي را با خونسردي كامل قتل عام كردند و جامعه بين المللي نيز براي محاكمه بوش پسر و بوش پدر هيچ اقدامي انجام نداد. بنابراين آنچه كه در سوريه رخ مي‌دهد يك توطئه واقعي براي تغيير مواضع سوريه است.

رئيس مجلس سوريه با تاكيد بر اينكه سوريه هرگز مواضع عادلانه خود را تغيير نمي‌دهد گفت:‌ دولت و ملت سوريه به ارزش‌ها پايبند هستند و ما دوستاني چون جمهوري اسلامي ايران، روسيه و چين داريم و هرگز مواضع خود را تغيير نخواهيم داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه برخي از شبكه هاي غربي مدعي هستند كه در سوريه يك قتل عام در جريان است، پاسخ دولت سوريه به اين مسئله چيست؟ اظهار داشت: متاسفانه آنچه را كه رسانه‌هاي ماهواره‌اي ترويج مي‌دهند واقعيت ندارد چرا كه آنان اينگونه وانمود مي‌كنند كه اطلاعات‌شان را از شاهدان عيني و يا برخي افرادي كه تلاش مي‌كنند از خاك سوريه خارج شوند مي‌گيرند.

اللحام ادامه داد: العربيه، الجزيره و شبكه فرانس 24 و بي‌بي سي شبكه هايي هستند كه سياست‌كاري را در راس اطلاع رساني خود قرار داده اند و واقعيت‌ها را بيان نمي‌كنند.

رئيس مجلس سوريه تاكيد كرد: اين شبكه‌ها حرفه‌اي نيستند و اطلاع رساني صحيحي ندارند و اخبار آنان نادرست و جعل واقعيت‌ها است.

وي با اشاره به اين مطلب افزود: اگر به يكي از اين شبكه هاي ماهواره اي مراجعه كنيم مي بينيم كه آنان وانمود مي كنند بخش اعظم خاك سوريه تحت تصرف گروه‌هاي ارتش آزاد كه همان گروه هاي تروريستي هستند است، اما اين مسئله واقعيت ندارد چرا كه حقيقت سوريه به گوش كشورهاي عربي نمي‌رسد و آنان اجازه نمي‌دهند كه رسانه‌هاي سوريه واقعيت‌ها را به  گوش جهانيان برسانند.

اللحام با اشاره به دستور برخي كشورهاي عربي براي عدم پخش اخبار حقيقي سوريه از سوي رسانه‌هاي اين كشور بر روي ماهواره‌هاي عرب زبان گفت: برخي كشورهاي عربي در اقدامي يكجانبه اعلام كردند كه برنامه هاي ماهواره اي عرب‌زبان پوشش اخبار مربوط به سوريه را نداشته باشند بنابراين به ما فرصت بيان واقعيت‌ها داده نمي‌شود.

رئيس مجلس سوريه افزود: يك شهروند عرب‌زبان از طريق اين ماهواره ها اطلاعات خود را دريافت مي كند و به دولت سوريه اجازه داده نمي شود كه حقايق را بيان كند.

وي با اشاره به مواضع ضدسوري آشكار قطر و عربستان گفت: اين دو كشور سوريه را به اجراي دموكراسي نصيحت مي‌كنند اما ما رعايت كمترين ميزان حقوق بشر و دموكراسي را در اين كشورها نمي‌بينيم.

اللحام با اشاره به استقرار پايگاه هاي نظامي آمريكا در خاك قطر گفت: اين پايگاه‌ها براي تهديد و سلطه بر منطقه در قطر مستقر شده اند بنابراين عربستان سعودي و قطر توانايي اتخاذ تصميمات ملي را ندارند و الجزيره تابع سياست هاي غلط دولت قطر است.

رئيس مجلس سوريه اظهار داشت: العربيه و الجزيره رسوا شده‌اند و ملت‌هاي جهان مي‌دانند كه اين دو شبكه هيچ صداقتي ندارند و واقعيت‌ها را بيان نمي‌كنند و اگر اطلاع رساني سوريه به گوش ديگر كشورها نيز مي‌رسيد قطعا ما مي‌توانستيم واقعيت‌ها را بيان كنيم.

وي ادامه داد: متاسفانه دولت آمريكا اجازه نمي‌دهد كه اطلاع رساني صحيحي از سوي خبرنگاران انجام شود حتي ناظران بين المللي را تحت فشار قرار داده و ما مي‌بينيم كه در گزارش رئيس ناظران بين‌المللي نيز دخل و تصرف صورت گرفت.

اللحام با اشاره به حمايت عربستان و قطر از گروهك‌هاي تروريستي مسلح گفت: برخي كشورهاي عربي كه در راس آن عربستان و قطر قرار دارند از اين گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كنند و از اعلام آشكار اين مسئله نيز خجالت نمي‌كشند و وزارتخانه‌هاي خارجه آنان آشكارا به مسلح كردن و تامين مالي اين گروهك‌هاي تروريستي اعتراف دارند.

رئيس مجلس سوريه در خصوص مواضع تركيه در قبال اين كشور گفت: تركيه به يكي از گذرگاه‌هاي امن براي انتقال سلاح تبديل شده و بيانيه‌هايي را همواره بر ضد سوريه صادر مي كند اما دولت سوريه هرگز پاسخ منفي نداده و همواره به دنبال روابط خوب و دوستانه با تركيه بوده و هستيم.

وي ادامه داد: سوريه روابط تجاري خوبي با تركيه دارد و مواضع آنان ما را غافلگير كرده چرا كه ما از تركيه انتظار داشتيم به گونه‌اي ديگر رفتار كند.

اللحام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا روابط گرم و دوستانه سوريه و عربستان امروز با رويكردي خصمانه از سوي عربستان دنبال مي‌شود اظهار داشت: مسائل بسيار واضح است و دولت آمريكا به عربستان سعودي تعليمات و آموزش‌هاي لازم را داده و آنان نيز ناگزير هستند كه سياست‌هاي آمريكا را اجرا كنند.

رئيس مجلس سوريه ادامه داد: عربستان سعودي توانايي اتخاذ تصميمات ملي را ندارد و حتي در عربستان زنان نمي‌توانند رانندگي كنند و حق راي دادن نيز ندارند.

وي افزود: در عربستان، پارلماني كه نمايندگان آن توسط مردم انتخاب شده باشند وجود ندارند و قدرت پادشاهي بر اين كشور حاكم است كه همان خاندان آل سعود هستند.

اللحام با تاكيد بر اينكه العربيه رسانه پادشاهي عربستان است ادامه داد: عربستان تلاش دارد تا روابط خود را با آمريكا گسترش دهد و زماني كه بوش پسر به عربستان سعودي رفت ديديم كه چگونه از وي  استقبال شد و شمشير عربي را در قبال تمامي جناياتي كه عليه امت عربي مرتكب شده به او ا هدا كردند.

وي تصريح كرد: آمريكا بيش از يكصد‌هزار عراقي مسلمان را قتل عام كرده؛ آيا پاداش فردي كه در اين قتل‌ عام‌ها شريك بوده اين است كه به او شمشير عربي بدهند.

رئيس مجلس سوريه ادامه داد: سوريه از عربستان انتظار داشت كه يك نقش بي طرف و فعالي را داشته باشد؛ دولت سوريه هرگز در امور هيچ كشور ديگري دخالت نداشته و همواره تلاش كرديم كه تماميت ارضي كشورهاي عربي حفظ شود ولي دشمني آنان عليه سوريه بي‌سابقه است و توجيهي هم ندارد.

اللحام گفت:‌ سوريه مظلوم است چرا كه آنچه در رسانه‌ها گفته مي‌شود برخلاف حقيقت است و ارتش سوريه ارتشي شجاع و مقاوم است و هرگز ساخته نشده تا ملتش را قتل عام كند.

وي در پاسخ به سوالي درباره اخبار ضد و نقيضي كه پيرامون سرنگون شدن جنگنده تركيه‌‌اي كه وارد خاك سوريه شده بود گفت: جنگنده تركيه‌اي حريم و آبهاي سوريه را نقض كرده بود و در فاصله يك كيلومتري سواحل سوريه قرار گرفت.

رئيس مجلس سوريه با اشاره به اين مطلب ادامه داد: يكي از نظامياني كه پدافند هوايي را در اختيار داشت:‌ در فاصله يك كيلومتري سواحل سوريه اين هواپيما را مورد هدف قرار داد البته سربازان و ارتش سوريه از ملت و حريم كشورشان دفاع خواهند كرد.

وي اظهار داشت: هنگامي كه پدافند هوايي سوريه متوجه شد كه اين هواپيما متعلق به تركيه بوده، نيروهاي دريايي سوريه با نيروهاي دريايي تركيه تماس گرفتند و تلاش مشترك ميان دو كشور براي جستجوي لاشه و بقاياي اين هواپيما به كار گرفته شد. هنگامي كه لاشه هواپيما پيدا شد و ترك‌ها نيز متوجه شدند كه اين هواپيما متعلق به آنان است.

اللحام تصريح كرد: پدافندي كه در اختيار يكي از نظاميان سوريه بوده تا فاصله دو كيلومتري را مي‌تواند نشانه بگيرد و حريم آبها و خاك كشورها حدود 22 ميل دريايي است كه اگر ما 13 ميل را در نظر بگيريم مي‌بينيم كه اين  هواپيما وارد آبهاي بين‌المللي و خاك سوريه شده،‌ بنابراين تركيه به جاي عذرخواهي از اينكه حريم سوريه را نقض كرده حمله‌ رسانه‌‌اي بي‌سابقه‌اي را بر ضد سوريه تدارك ديد در حالي كه سوريه هيچ اشتباهي را مرتكب نشده بود.

رئيس مجلس سوريه تاكيد كرد:‌ سوريه خواستار روابط دوستانه با تركيه است اما تركيه در چرخشي بي سابقه مواضع خود را تغيير داده و هيچ بهانه‌اي نيز براي آن وجود ندارد.

وي با اشاره به صادرات تركيه به سوريه اظهار داشت: بازارهاي سوريه از كالاهاي تركيه‌اي پر بود بنابراين امروز چه روي داده كه مواضع اين كشور در قبال ملت سوريه تغيير كرده و تركيه به منبعي براي تامين سلاح‌هاي تروريست‌ها تبديل شده است.

اللحام با اشاره به كشف تسليحاتي که از تركيه وارد سوريه مي‌شود گفت: چرا وارد خاك شام مي‌شوند و به دنبال روابط دوستانه نيستند من گمان مي‌كنم كه اين سياست‌ها از جانب آمريكا بوده و آنها مي‌خواهند كه برنامه هاي آمريكايي در منطقه اجرايي شود و سوريه را وادار كنند كه موضع مقاومت خود را تغيير دهد.

رئيس مجلس سوريه با اشاره به جنگ تحميلي عراق عليه ايران گفت:‌ با شروع جنگ عراق عليه ايران همه كشورهاي عربي و غربي بر ضد جمهوري اسلامي ايران موضع گيري كردند و سوريه تنها كشوري بود كه در برابر ظلم ايستاد و از كشور مظلوم يعني ايران دفاع كرد.

وي تصريح كرد: غرب و آمريكا به دنبال اين است كه چنين كشوري ديگر وجود نداشته باشد چرا كه سوريه همواره از عدالت حمايت مي‌كند و در راس آن حمايت از حقوق تضيع شده ملت فلسطين قرار دارد.

اللحام افزود: در ميان كشورهاي عربي تنها كشوري كه بر موضع مقاومت تاكيد مي‌كند سوريه است و آنها تلاش مي‌كنند كه نقشه مقاومت را در منطقه تغيير دهند و خاورميانه جديدي را بوجود بياورند تا از اين طريق رژيم صهيونيستي را راضي نگه دارند.


رئيس مجلس سوريه ادامه داد: رژيم صهيونيستي دشمن مشترك تمام كشورهاي عربي است ولي متاسفانه هيچ يك از كشورهاي عربي منطقه در جهت احقاق حقوق فلسطينيان مظلوم اقدامي نكردند و ما ديديم كه ظرف چند ماه گذشته هنگامي كه سازمان آزادي‌بخش فلسطين به شوراي امنيت پناه برد تا بتواند در اين شورا عضويتي به دست آورد آمريكا تهديد كرد كه از حق وتو استفاده خواهد كرد. آيا اين مسئله عادلانه بود،؟ اتحاديه عرب چه اقدامي را انجام داد؟ سكوت اين اتحاديه آشكارا و كشنده است و آنها توانايي تصميم‌گيري از جانب‌ملتهاي خود را ندارند و تصميمات آنان خارج از مرزهايشان توسط خارجي‌ها گرفته مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال در خصوص نشست ژنو و نشست دوستان سوريه در تونس كه قريب به 84 كشور در اين نشست حضور داشتند و پيام دولت سوريه براي اينكه بتواند حقايق را به اين كشورها منتقل كند و آنان را از حاميان تروريست‌ها جدا كنند چيست اظهار داشت: كنفرانسي توسط اتحاديه عرب برگزار شد و در  استانبول نيز 84 عضو داشت اما با مسئله ژنو هيچ ارتباطي ندارد و اتحاديه عرب و دبير كل آن به جاي اينكه از كشورهاي عربي دفاع كنند مي‌خواهند منشور 7 سازمان ملل را در خصوص سوريه اجرايي كنند.

رئيس مجلس سوريه ادامه داد: سوريه هرگز بر روي كمك‌هاي اتحاديه عرب حسابي باز نكرده و نخواهد كرد و بايد مواضع اين اتحاديه در خدمت مسائل عربي و اسلامي باشد كه در راس اين مسائل احقاق حقوق فلسطينيان قرار دارد.

اللحام تاكيد كرد: اتحاديه عرب براي مسئله فلسطين چه اقدامي انجام داده؟ اين اتحاديه عاجز و ناتوان بوده و تمامي فعاليت‌هاي آن در جهت حمايت از برنامه‌هاي صهيونيست‌ها است.

وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه دولت سوريه چه برنامه‌اي را براي جذب و مشاركت گروه‌هايي كه نزاكت سياسي را رعايت نكرده اما از منافع ملي حمايت مي‌كنند، دارد اظهار داشت:‌ افرادي كه وارد دولت سوريه شده اند احزاب معارض هستند و به گروه هاي تروريستي تعلقي ندارند.

رئيس مجلس سوريه با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در سوريه ادامه داد:‌ ما در سوريه از معارضه ملي شرافتمندانه دفاع مي‌كنيم و احزابي داريم كه برنامه هاي آنان بر اساس بعد مقاومت پيش مي‌رود و هر شهروندي كه كشورش را دوست دارد ولي با اعمال برنامه‌هايي در سوريه مخالف است مي‌تواند آنرا مطرح كند و وجود احزاب در سوريه مسئله بسيار مثبتي است.

وي با اشاره به ورود دو تَن از معارضين دولت به دو پست وزارت گفت: هر معارض ملي كه نمي خواهد سوريه دخالت نظامي خارجي داشته باشد مورد استقبال دولت سوريه قرار ميگيرد و ما آنان را به مذاكره دعوت مي‌كنيم.

اللحام ادامه داد: متاسفانه برخي افراد هستند كه دغدغه معارضه ملي را ندارند ولي دولت سوريه از معارضه واقعي ملي استقبال مي‌كند و در برابر گروه هاي تروريستي هيچ نرمشي نشان نخواهد داد و اجازه نمي‌دهد آنان حضور داشته باشند.

رئيس مجلس سوريه تصريح كرد: تروريست‌ها مسائل زيربنايي سوريه را هدف قرار داده‌اند و چاه‌هاي نفت،‌ گاز و منابع ديگر را نابود مي‌كنند و ما با آنان دشمني داريم، البته متاسفانه برخي از كشورها نيز آنان را ارتش آزاد مي‌نامند در حالي كه اين اصطلاح صحيح نيست.

وي  افزود:‌ارتش آزاد يعني ارتشي كه يك برنامه و اساس كار مشخص داشته باشد اما اين افراد تحت عنوان ارتش آزاد به اعمال تروريستي مي‌پردازند و براساس منافع شخصي خود از قطر و عربستان حقوق دريافت مي‌كنند.

اللحام ادامه داد: معارضه مسلحانه در سوريه جايي ندارد اما از معارضه ملي استقبال مي‌شود چرا كه مي‌دانيم اين افراد از زبان گفتگو استفاده مي‌كنند. البته من نمي‌گويم كه در سوريه هيچ خطايي وجود ندارد بلكه در سوريه نيز همچون ساير كشورها اشتباه‌ها و خطاهايي وجود دارد اما ما مي‌توانيم با به كار گيري گفتگو اشكالات را رفع كنيم.

وي تاكيد كرد:‌ تا زماني كه كشورهاي عربي خواستار انجام اقداماتي عليه سوريه هستند ما با آنان مشكل داريم چرا كه آنان مي‌خواهند مقاومت در سوريه را از بين ببرند.

رئيس مجلس سوريه در پاسخ به سوالي درباره جدايي تعدادي از افسران عاليرتبه سوريه از ارتش اين كشور و پيوستن آنان به معارضين و اينكه دولت سوريه چه اقداماتي را براي جذب معارضين انجام داده گفت:‌ در هر كشوري كه هرج و مرج اتفاق بيافتد اين مسئله بسيار عادي است كه افراد سست عنصر خود را تسليم كنند اما تعداد اين افراد در سوريه بسيار كم و ناچيز است.

اللحام ادامه داد:‌ رسانه‌هاي مغرض اين مسئله را بزرگنمايي مي‌كنند و الجزيره و العربيه در اقدامي به دور از واقعيت، قصد القاي اين مسئله را به جامعه بشري دارند.

وي تاكيد كرد:‌اين رسانه‌ها به گونه‌اي فضاي سوريه را ترسيم مي‌كنند كه بخش اعظم خاك اين كشور تحت تصرف ارتش آزاد است و رسانه‌هاي ايران و ديگر رسانه‌هايي كه وارد سوريه شده‌اند و حتي ناظران بين‌المللي نيز حقايق را ديده اند.

رئيس مجلس سوريه تاكيد كرد:‌ بشار اسد در تمامي سخنراني‌هاي خود گفته كه سوريه هرگز درهاي خود را بر روي اتباع سوري نمي‌بندد و از تمامي گروه‌ها درخواست شركت در مذاكره و گفتگو را داشته است.

اللحام افزود: دولت سوريه به افرادي كه سلاح حمل كردند اما دستشان به خون اتباع سوري آلوده نشده بود اعلام كرد كه خود را تسليم كنند.

وي ادامه داد: دولت سوريه تمامي افرادي را كه در مسائل قتل و انهدام نقشي نداشتند را آزاد كرد اما رسانه‌هاي غربي و هم‌پيمانانشان به گونه ديگري اين مسئله را نشان دادند؛ سوريه اكنون با يك ظلم كشنده روبرو است.

رئيس مجلس سوريه اظهار داشت: برادران عرب به جاي اينكه در حل مشكلات سوريه گام بردارند به گونه‌اي برعكس مشكلات را بزرگنمايي مي‌كنند و آنان خواستار از بين رفتن مقاومت در سوريه هستند ولي سوريه پيروز مي‌شود چرا كه كشوري مقاوم است و روابط گسترده‌اي با كشورهايي همچون ايران، روسيه و چين دارد.

اللحام ادامه داد: اين كشورها قانون بين‌المللي را دگرگون كردند و آمريكا تلاش دارد به گونه‌اي ديگر قوانين را اجرا كند و در جهت حاكم كردن قانون جنگل بر جامعه بشري تلاش مي‌كند.

رييس مجلس سوريه در پاسخ به سؤالي درباره آرايش انتخاباتي مجلس سوريه گفت: شبکه هاي خبري مغرض و گمراه کننده و شبکه هاي تروريستي دولت آمريکا تلاش کردند مردم سوريه را براي تحريم انتخابات تشويق کنند.

وي با اشاره به اينکه بهره گيري دولت آمريکا از تروريسم و تواني که در اختيار داشت براي عدم مشارکت مردم سوريه در انتخابات است، ادامه داد: دولت آمريکا تمامي توان خود را براي متقاعد کردن شهروندان سوريه به کار گرفت اما ما شاهد اين بوديم که بيش از 52 درصد مردم سوريه در انتخابات شرکت کردند.

اللحام گفت: ميزان مشارکت مردم مصر در انتخابات به 25 درصد رسيد و ما اعلام مي کنيم که انتخابات مصر دموکراتيک بود و براي اين کشور دوست و برادر نيز آرزو داريم که به مواضع عربي آشکار خود که دفاع از حقوق فلسطينان بود باز گردد واز هيمنه غربي و آمريکايي خارج شود.

رييس مجلس سوريه در پاسخ به سؤالي درباره مدلليبي سازي در سوريه و اينکه ناتو قصد اجراي اشغال قسمتي از خاک سوريه را براي تشکيل دولت آزاد دارد گفت: بيش از يک سال و نيم از بحران در سوريه مي گذرد و شبکه هاي ماهواره اي و وزير امور خارجه آمريکا، سارکوزي و نخست وزير انگليس براي سرنگون شدن نظام سوريه مهلتي چند هفته اي را تعريف کردند اما مجدداً براي سرنگوني دولت سوريه گفتند که ظرف چند ماه به آنچه که مي خواهيم دست مي يابيم.

وي تأکيد کرد: سوريه ليبي نيست و دولت قانوني، ارتش منظم و معتقد به کشور دارد و ملت هوشيار و بيدار سوريه مي دانند که توطئه خارجي عظيمي در اين کشور در حال اجرا شدن است. بنابراين سوريه همچون ليبي نخواهد بود و هيچ کسي نيز نمي تواند بخشي از خاک کشور را جدا کند و ملت سوريه خواهان اين هستند که بشار اسد در قدرت بماند.

اللحام در پاسخ به سوالي درباره نشست ژنو و طرح کوفي عنان و مشکلاتي که براي اجراي اين طرح وجود دارد گفت:‌ ابتدا بايد ببينيم که چه نتايجي نوشتاري از نشست ژنو حاصل شد، وزير امور خارجه آمريکا در سخنان خود اظهاراتي برعکس نشست ژنو را داشت و در اين نشست طرح کوفي عنان تصويب شد.

وي ادامه داد: طرح کوفي عنان خواستار پايان اقدامات مسلحانه بوده و دولت سوريه نيز به اين مسئله پايبند است اما آمارهاي ناظران بين المللي و بيانيه شوراي امنيت حاکي از اين است که گروهکهاي مسلح بيش از 5 هزار بار بندهاي طرح کوفي عنان را نقص کردند.

رييس مجلس سوريه با تأکيد بر اينکه آمريکا نمي خواهد طرح کوفي عنان به نتيجه برسد، گفت: آمريکا از گروه هاي تروريستي مي خواهد که با طرح عنان مخالفت کنند و عربستان و قطر نيز تأمين سلاح و منابع مالي اين گروه ها را انجام مي دهند و تمامي رسانه هاي غربي نيز در اختيار اين گروه هاي تروريستي قرار گرفته است،‌ وي تأکيد کرد:‌ سوريه با يک توطئه بزرگ خارجي و جنگ رسانه اي و اقتصادي روبرو است اما ملت سوريه پيروز اين جنگ هستند.

اللحام تصريح کرد: ملت سوريه مانع از دخالت نظاميان خارجي در امور داخلي خود مي شود و هر گونه تصميمي که در قبال سوريه گرفته مي شود بايد توسط مردم سوريه باشد.

رييس مجلس سوريه در پاسخ به سوالي درباره جنگ هاي سوريه با رژيم صهيونيستي و آمادگي سوريه براي پرداخت تاوان هزينه هاي مقاومت گفت: در سال 2008 زماني که مردم غزه قتل عام شدند جمهوري اسلامي ايران کنفرانسي در اين باره تشکيل داد اما اتحاديه عرب سکوتي قابل تأملي را در اين زمينه داشت و ما هيچ گونه اقدام عملي را از آنان شاهد نبوديم.

وي تأکيد کرد: سوريه نهادهاي قانوني دارد و با هيچ کشوري نيز دشمني نداشته و ندارد ولي از مرزهايش دفاع مي کند و در برابر متجاوزين سکوت نخواهد کرد.

اللحام در پاسخ به سؤالي در خصوص اينکه برخي رسانه ها اينگونه القا مي کنند که جنگي داخلي در مرزهاي سوريه در حال انجام شدن است، اين مسأله با واقعيت هايي حاکم بر سوريه چه اندازه تطبيق دارد، اظهار داشت: در ابتداي بحران سوريه رسانه هاي غربي گفتند که سوريه با جنگ داخلي و طايفه اي روبرو است اما بيش از شانزده ماه از مقاومت ملت سوريه مي گذرد آيا ايستادگي ملت سوريه نشان از جنگ داخلي دارد؟

وي ادامه داد: ملت سوريه به هم وطنان خود علاقمند هستند و با يکديگر زندگي مسالمت آميزي دارند و دمشق نيز قديمي ترين پايتخت عربي در تاريخ است و مردم سوريه نيز همواره متحد و يکپارچه هستند و ميان آنان اختلافي وجود ندارد و اگر اختلافي هم باشد از طرفي خارجي ها و اختلافي ساختگي است.

رييس مجلس سوريه تأکيد کرد: تمام قدرت هاي بزرگ تلاش مي کنند که سوريه را نابود کنند و مقاومت 16 ماهه مردم سوريه نشان مي دهد که آنان با يکديگر متحد هستند و ضعفي ندارد.

وي افزود: سوريه مي تواند مرزهاي خود را کنترل کند و رسانه ها فقط به يک جنگ رسانه اي دامن مي زنند و نمي توانند به اهداف خود برسند و قطعاً سوريه پيروز اين ميدان بوده و تاريخ نيز شاهد و گواه خوبي براي پيروزي اين ملت آزاده است.

اللحام در پاسخ به سؤالي درباره دفاع روسيه و چين از سوريه و اينکه اين هم پيماني تا چه زماني ادامه خواهد داشت گفت: روسيه و چين از حقايقي که در سوريه انجام مي شود اطلاع دارند و آنان مي دانند که سوريه با يک توطئه خارجي بزرگ روبرو است.

وي تأکيد کرد: جنگ سياسي و اقتصادي که رسانه ها عليه سوريه به کار گرفته اند باعث مي شود اين دو کشور عظيم براي حمايت از سوريه شتاب داشته باشند و روسيه و چين همواره از قانون هاي بين المللي حمايت مي کنند.

رييس مجلس سوريه تصريح کرد: قانون هاي بين المللي اجازه دخالت نظامي در کشور هاي ديگر را نمي دهند و دولت آمريکا نيز توانسته در اتحاديه عرب اعمال نفوذ و دخالت کند و اين اتحاديه عبري است نه عربي.

اللحام ادامه داد:‌ اتحاديه عرب به شوراي امنيت و ديگر کشورهاي غربي اجازه داد تا وارد خاک ليبي شوند و آنچه که در ليبي مي بينيم نتيجه دخالت هاي اين اتحاديه است.

رييس مجلس سوريه خاطر نشان کرد: آمريکا از اينکه توطئه و نقشه هايش اجرائي نشده بسيار خشمگين و عصباني است و روسيه و چين براساس واقعيت ها و حقايق جاري تصميم مي گيرند اما دولت آمريکا قوانين بين المللي را زير پا گذاشته و ما اکنون در شرايط اجراي قوانين جنگل توسط دولت آمريکا هستيم و اين دولت فقط از منافع اسرائيل حمايت مي کند.

/ش3


برچسب ها: رئیس ، مجلس ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار