دبیر دومین همایش ملی صنعت چرم و کفش ایران گفت: هزينه كفش مصرفي در سبد خانوارهاي شهري پايين است.

خادم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريزبا اشاره بر نقش کفش در تامین سلامتی افراد و با ابراز تاسف از اینکه هزینه ی اختصاص یافته برای خرید کفش در سبد خانوار ایرانی بسار پایین است گفت: مصرف سرانه ی 2.5 جفت کفش در سال، نشان می دهد که نتوانسته ایم آگاهی های لازم در ترویج پوشش کفش مناسب را به مردم ارائه دهیم.

وی با اشاره به میزبانی تبریز برای برگزاری دومین همایش ملی صنعت کفش در تیر ماه سالجاری ابراز امیدواری کرد:این همایش با هدف بررسی راهکارهای توسعه صنعت چرم و کفش ایران، با شناسایی ذائقه مردم، تولید کفش با کیفیت و توسعه ی زیرساختهای چرم و کفش کشور و بخصوص تبریز، منجر به توسعه ی بازار کفش شود.

خادم با اشاره به اینکه ضعف طراحی در صنعت کفش تا حدودی نسبت به سالهای قبل بهبود یافته است گفت: تولید کنندگان صنعت کفش به این نتیجه رسیده اند که عدم تولید محصولی با کیفیت بالا و طرح های متنوع، خود به خود محصول را از چرخه ی بازار خارج می کند وی نقش همایش امسال در معرفی و شناساندن جایگاه واقعی کفش تبریز را مهم ارزیابی کرد و گفت: طی یکسال اخیر با افزایش نرخ ارز، بخشی از واردات قانونی و غیر قانونی کفش به کشور کاهش پیدا کرده است و اگر تولید کننده متناسب با ذائقه ی مردم کفش تولید کند؛ مسلما ضعفی که در نتیجه واردات بی رویه بر بدنه ی تولیدات داخلی وارد می شود، کاسته خواهد شد.

عضو شورای راهبردی خوشه صنعتی کفش تبریز با اشاره به اینکه در سالهای اخیر صنعتگران کفش تبریز جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران را شناخته اند گفت: ارتزاق 40 هزار نفر از صنعت کفش، تهدید ورود کفش چینی، مشکلات شهرکهای صنعتی، نبود تجهیزات پیشرفته، مسئولین امر را نیز در حمایت واقعی از این صنف و رفع مشکلات پیش روی آنها، در سالهای اخیر مصر ساخته است.

وی با بیان اینکه دومین همایش بین المللی کفش تبریز با هدف تامین زیر ساختهای لازم برای توسعه صنعت کفش برگزار می شود تاکید کرد: انجمن کارآفرینان کفش تبریز سعی دارد علی رغم گذشت 3 سال از تصویب طرح 12 بندی نوسازی صنعت چرم و کفش آذربایجانشرقی، از پتانسیل و ظرفیت این همایش برای اجرایی شدن آن استفاده کند.

عضو شورای راهبردی خوشه صنعتی کفش تبریز همزمانی دومین همایش ملی با چهارمین نمایشگاه کفش، را ظرفیتی مناسب برای اعلام حضور تولید کنندگان شهرستانی کفش عنوان کرد و افزود: پیگیری راه اندازی مرکز تخصصی و طراحی کفش با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و ایجاد شهرک تخصصی کفش تبریز، از برنامه های جنبی دومین همایش ملی کفش در تبریز خواهد بود.

خادم افزایش تولید کفش، ارتقای جایگاه تولید کفش، از پیشه به صنعت و احیاء برند کفش تبریز را از آثار مثبت نخستین همایش ملی کفش در تبریز عنوان کرد و یادآور شد: در همایش دوم با طرح سوالات و اختصاص جوایز ویژه و به چالش کشیدن مردم به دنبال ایجاد ارتباط تنگاتنگ تولید کننده با مردم بعنوان مصرف کننده نهایی این کالا هستیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با ابراز تاسف از ضعف عملکرد واحد تکمیل و فرآوری چرم تبریز و تاثیر این ضعف در ممانعت از حضور تولیدات داخلی در بازارهای خارجی یادآور شد: هم اکنون کارخانه های چرم شهر تبریز بدلیل نقص در فرآوری چرم، با ظرفیت پایینی کار می کنند.

رئیس انجمن کارآفرینان کفش تبریز نقص در کروم زدایی از چرم، عدم موفقیت در کاهش وزن کفش تبریزی و نیز تهیه ی مواد اولیه ی مرغوب و طراحی ضعیف را از جمله مشکلات پیش روی صنعت چرم و کفش تبریز عنوان کرد و افزود: انجمن کارآفرینان تبریز بمنظور حل و رفع این مشکل با دانشگاه و با واحد طراحی صنعتی ارتباط تنگاتنگ ایجاد کرده است.

خادم با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال گذشته و تاثیر آن در کاهش واردات قانونی و غیر قانونی کفش به کشور گفت: افزایش آگاهی مردم نیز از کیفیت کالاهای تولید شده در کشور نیز در کاهش واردات کفش از خارج، بی تاثیر نبوده است.

عضو شورای راهبردی خوشه صنعتی کفش تبریز با اشاره ضرب العجل دولت و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان به فروشندگان و اصناف در خصوص جمع آوری کالاهای قاچاق از ویترین مغازه ها گفت: اقدامات اخیر دولت در حمایت از تولیدات داخلی ستودنی است. وی با اشاره به اجرای ماده 62 نظام صنفی از سال 91، مبنی بر ممنوعیت حمل‌ و نقل‌، نگهداري‌، عرضه‌ و فروش‌ كالاي‌ قاچاق‌ ( برخی اقلام شامل: چرم کیف و کفش ) توسط‌ واحدهاي‌ صنفي‌ و اخذ جریمه از متخلف‌ با توجه به‌ دفعات‌ تكرار درطول‌ هر سال‌ تاکید کرد: طبق این مصوبه، از 20 تیر کلیه ی اقلام مربوطه باید با فاکتور رسمی بفروش برسد و این امر تا حد زیادی از ورود کالاهای قاچاق به کشور خواهد کاست

خادم در خصوص میزبانی تبریز برای برگزاری دومین همایش ملی صنعت چرم وکفش ایران گفت: این همایش با محورهای نقش دانشگاه در توسعه صنعت چرم و کفش, جایگاه طراحی در صنعت کفش, شناسایی ذائقه و سلیقه مشتری, فرهنگ سازی تولید چرم و کفش با کیفیت, نقش رسانه ها در توسعه بازار و فروش, توسعه زیر ساخت های صنعت چرم و کفش و بیان تجربیات تولید کنندگان موفق در صنعت چرم و کفش با همکاری انجمن صنفی کار آفرینان صنعت کفش تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز  برپا می گردد.

خادم با اشاره به  تفاوت های بارز این دوره از همایش در مقایسه با سال گذشته خاطر نشان کرد: در طی این دوره از همایش تلاش شده است بار علمی همایش افزایش یافته و همگامی دانشگاه و انجمن نمونه بارز این تلاش ها بوده است.

 وی از رقابت دانشجویان طراحی صنعتی در این همایش خبر داد و گفت: پس از بررسی های صورت گرفته تعدادی از دانشجویان رشته طراحی صنعتی انتخاب و مقرر گردید هر یک از آنها با طراحی وآماده کردن یک محصول کفش , در روز همایش به رقابت بپردازند./س
برچسب ها: کفش ، سبدخانوار ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.