مجموعه ذخائر طبیعی ایران رشد بیش از 5 درصد کشور را اجازه نمی دهد و رشد بیشتر کشور باید از طریق توسعه دانش بنیان صورت پذیرد.

مهندس نصراله جهانگرد عضو انجمن ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران و عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات مخابرات کشور در حاشیه جلسه هئیت مدیره انجمن ICT در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: ظرفیت ملی در انجام کارهای بزرگ بالاست و در این مسیر هر چه سعی شود که ظرفیت دانش کشور را ارتقا دهیم موفق تر خواهیم بود.
وی افزود: ما در چشم انداز 20 ساله کشور اهداف بلندی داریم و کارها و پروژه های صنعتی نباید با جابجایی مدیران و مسئولان متوقف شود و یا تغییر کند و این در حالی است که هر مسئولی پس از ورود به مسئولیت جدید تمام کارهای قبلی را نادیده می گیرد و کارها را از نو شروع می کند.
وی ادامه داد: برنامه توسعه کشور حتما باید در دو بعد توسعه فرهنگ و امنیت صورت پذیرد که در تمام دنیا این دو بخش محور توسعه شدند و عامل تحقق فن آوری و ارزش افزوده هستند.
5 درصد نیروهای دانشگاه کارآفرین می شوند.
مهندس جهانگرد در ادامه گفت: در مطالعات میدانی 5 درصد نیروهای دانشگاهی کارآفرین می شوند و ماظرفیت زیادی برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان را در کشور داریم و باید بستر تحقق آنها رافراهم کنیم و این در حالی است که با وجود گذشت دو سال از تصویب قانون صندوق حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان ولی ساز و کارهای آن به درستی فراهم نشده است.
وی افزود: باید استانداردهای فنی را تولید کنیم و شرکتها را برای رعایت این استانداردها تشویق کنیم و سیاستهای پشتیبانی را نیز در مجموعه قوانین و مقررات به سمت جلو ببریم و اصول تدوین قوانین و مقررات باید بر مبنای سیستم تقاضا محور باشد.
مهندس جهانگرد تصریح کرد: صنعت برای تامین منابع  خود دنبال دولت و دانشگاه می کرد.
و باید این مطالبات را تغییر دهیم و در حال حاضر صنایع کشور به تکنولوژی های جدید توجه ندارند که این امر ناشی از عدم توجه به پرداختن به امر تحقق و پژوهش است.
طرح های بزرگ کشور باید دارای پیوست تکنولوژی باشند.
جهانگرد در ادامه با بیان اینکه 70 درصد اقتصاد ما دولتی است گفت: گره های اجرایی سیاستهای ما بقدری است که ارتباط صنعت و دانشگاه محقق نمی شود و مشکل عمده آن در مقررات دست و پا گیر اداری است که بسیار مشکل زا شده است و باید برای توسعه اقتصادی واجتماعی کشور برنامه ریزی ها را تقاضا محور تصویب کنیم نه عرضه محور و اگر در یک نظام تصمیم گیری دولتی عامل زمان ارزش پیدا کند. اتلاف وقت در تصمیم گیری و نظارت نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: نفت و گاز بخش اول ودوم اقتصاد کشور است و با توجه به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی باید طرحهای ملی را به سمت استفاده از تکنولوژی های نوین سوق بدهیم و باید مقررات تنظیم کنسرسیوم را تنظیم کنیم و ادبیات حقوقی را هم محقق کنیم.
وی در پایان گفت: باید دنبال شکل دهی به یک مدل کار آمد و شکوفا برای توسعه دانش بنیان کشور باشیم و انتخاب پروژه ها باید بر اساس توسعه دانش بنیان باشد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار