مقبره منسوب به عبدالسلام بن سليمان،مشهور به خواجه اباصلت هروي،واقع در فاصله 6 کیلومتری جنوب شرق مشهد و يكي از زيارتگاههاي مهم اين شهر پس از حرم حضرت رضا (ع) است.اين مزار كه در بين عامه مردم مشهدبه خواجه اباصلت شهرت دارد در حاشيه چپ جاده آسفالته قديم مشهد به نيشابور و فريمان و تربت جام واقع شده است و صحن آن يكي از گورستانهاي عمومي شهر مشهد است.چون گورستان اصلي شهر به نام بهشت رضا در مجاورت خواجه ابا صلت قرار دارد عبور و مرور اهالي مشهد در آن مسیر بسيار زياد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد

ابا صلت هروي كه مردي محدث و متكلم و ثروتمند و معاشر حضرت رضا (ع)در خراسان بوده،در ميان عامه به غلام حضرت شهرت دارد و مشهور چنان است كه در وقت زهر چشيدن حضرت و شهادت ايشان خواجه اباصلت تنها يار و نديم آن حضرت و شاهد و راوي شهادتشان بوده است ، از این رو وي در ميان عموم زائران و ارادتمندان حضرت محبوبيت ويژه اي دارد.

خواجه اباصلت، عرب تبار و احتمالا‌ً زاده شهر مدينه در نيمه قرن دوم هجري بوده اما به سبب سكونت اجدادش در هرات به « هروي » شهرت يافته است . پدر وي صالح بن سليمان نام داشته است. آشنايي و معاشرت وي با حضرت رضا ( ع) ضاهراً در زمان سفر آن حضرت به خراسان روي داده و بعد از شهادت امام هشتم اباصلت 33 سال ديگر زيسته و در سال 236 قمري در گذشته است. مقبره وي را در سه محل، خارج شهر مشهد، قم و ساوه ذكر كرده اند، در هر سه محل هم قبر وي داراي بقعه و بناست.

 

آرامگاه خواجه اباصلت در جنوب شرقی و در 14 کیلومتری این شهر واقع است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله چهار در به بیرون مرتبط می شود. تزئینات کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی شکل و آینه کاری های این بنا زیبا و دیدنی است

وی در محافل مخالفان نیز مورد اعتماد بود، چنان که یحیى بن نعیم، در باره وی گفته است: ابوصلت نقی الحدیث بود و ما دیدیم که حدیث از مشایخ می شنود. اما او شدید التشیع است. با این حال ما از او دروغی ندیدیم ./س

 

برچسب ها: یار ، امام ، رضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.