"ديدار" عنوان برنامه اي گفتگو محور از شبكه جهاني جام جم به تهيه‌كنندگي "مسلم سالاري" كه نقطه اتصال و هماهنگي بين مخاطبان داخل و خارج از كشور و همچنين فارسي زبانان بابرنامه است.

"مسلم سالاري" تهيه‌كننده اين برنامه در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو- تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: مخاطب خارج از كشور اين نياز را دارد كه به طور روتين به تماشاي برنامه هاي گفتگو محور چون" ديدار" كه بر پايه موضوعات اجتماعي و روز جامعه بنا شده بنشيند.
وي افزود: به دليل اينكه بينندگان و مخاطبان اين برنامه از طيف عام هستند و همه رده‌هاي سني و تحصيلي را در برمي‌گيرند، در نتيجه در طراحي اين برنامه سعي كرديم به گونه‌اي برنامه‌سازي كنيم كه ضمن مد نظر قرار دادن تمامي گروه‌ها، نيازها و خواسته‌هاي هموطنان خارج از كشور را در راستاي تامين مسائل اجتماعي، علمي، هنري و ورزشي به بهترين نحو برآورده سازيم.
سالاري در ارتباط با مهمانان اين برنامه گفت:  ما در "ديدار " سعي داريم تا از دسته‌هاي مختلف، افراد را به اين برنامه دعوت كنيم، كه دسته‌اول پيشكسوتان عرصه هنر همچون محمد علي كشاورز، جمشيد مشايخي، عزت‌الله انتظامي كه با هدف قدرداني از مقام آن ها از حضورشان بهره مند مي‌شويم، دسته دوم هنرمندان نسل جوان كه در حال حاضر در عرصه‌هاي مختلف سينما- تئاتر و تلويزيون مشغول فعاليت هستند و دسته سوم مخترعين و نخبگان زمينه‌هاي مختلف اين مرز و بوم هستند كه در بازه‌هاي زماني مختلف از حضور آنها بهره‌مند مي‌شويم.
سالاري ادامه داد:‌ ما با دعوت از مهمانان مختلف برنامه سعي داشتيم كه به كنجكاوي‌هاي مخاطبان پيرامون زندگي خصوصي- خصوصيات اخلاقي و فعاليت‌هاي اجتماعي آن‌ها پاسخ دهيم درضمن ما اين رسالت را در پيش گرفتيم تا به معرفي افرادي از جامعه بپردازيم كه به نوبه خود شخصيت‌هاي مفيد براي كشور محسوب مي‌شوند.
اين تهيه‌كننده ابراز داشت: شكل گيري آيتم‌هايي چون "شور جواني" و "گپ صميمانه با هنرمندان" به اين صورت است كه ما سعي داشتيم با توجه به نقشه اصلي كه در برنامه طراحي شده و افراد مختلف را مد نظر داشتيم را در يك فهرست قرار داده و با توجه به فرصتي كه در اختيار داريم از آن ها دعوت به عمل آورده و در همين راستا مستند و گزارش‌هايي بسازيم.
وي ادامه داد: گونه ديگر آتيم سازي ما، آيتم‌هاي مناسبتي هستند كه با توجه به ايام و مناسبت‌هاي خاص و ويژه تقويم شكل مي‌گيرند.
اين تهيه كننده در باره اينكه چرا دكور"ديدار" به عنوان برنامه‌اي كه در كشورهاي مختلف به پخش مي‌رسد و مروج فرهنگ ايراني است به گونه‌اي سنتي طراحي نشده، افزود: به دليل وجود المان‌هاي سنتي در برنامه‌هاي ديگر شبكه جام جم و اينكه استفاده زياد از دكور سنتي موجب دلزدگي مخاطب مي‌شود سعي كرديم از دكور و طراحي فضايي تو و مدرن در "ديدار" استفاده كنيم.
وي تصريح كرد: رنگ بندي و دكور مدرن طراحي شده برنامه مورد تصويب شبكه قرار گرفت و به گفته متخصصان اين امر به عنوان يكي از دكورهاي منتخب شبكه جام جم انتخاب و همچنين مورد استقبال مخاطبان اين برنامه قرار گرفت.
وي ادامه داد: با قرار دادن طرح كره زمين و مشخص كردن نقطه نوراني در مركز آن به عنوان نمادي از ايران و همچنين نشان دادن پرچم ايران در بك گراند دكور سعي كرديم ضمن ايجاد فضايي تازه و جذاب، در ديد مخاطبان ايراني و فارسي‌زبان بودن را به نوعي به تصوير بكشيم.
سالاري در مورد اينكه چرا در اين برنامه كه بيشتر مخاطبان آن هموطنان خارج از كشور هستند از واژه‌هاي لاتين استفاده نمي‌شود، گفت: با توجه به اينكه برخي كلمات همچون "رايانامه" و "برش" رايج نبوده و هنوز در فرهنگ واژگان مخاطبان بخصوص هموطنان خارج از كشور آنطور كه بايد جا نيافتاده، در پي اين هستيم تا در راستاي آشنايي مخاطبان با اين واژگان ، معادل فارسي ايميل (رايانامه) و آيتم(برش) را در اذهان مخاطبان نهادينه كرده و زبان و فرهنگ فارسي را رواج دهيم.
وي اظهار داشت:  محتواي "ديدار" بر پايه متن بنا نشده و براي اجراي اين برنامه سعي كرديم كسي را انتخاب كنيم كه اين قدرت را داشته باشد تا با توجه به سرفصل‌هايي كه در اختيارش قرار مي‌دهيم به صورت بداهه وارد برنامه شود و در ضمن مجري با بهره‌گيري از اطلاعات خود زير شاخه‌هاي بحث را هدايت و برنامه را در جهت پيشبرد و دستيابي به اهداف مورد نظر سوق مي‌دهد.
وي در خصوص تغيير نامه اين برنامه گفت:‌ به دليل اين كه مخاطبان خارج از كشور برنامه را در ساعات مختلف روز تماشا مي‌كنند و به همين دليل نمي‌خواستيم در برنامه از كلمه "شب" استفاده شود نام برنامه را از "شب نشيني" به "ديدار" كه همه ديدار با مخاطبان و هنرمندان و هم يك اسم تك كلمه‌اي فارسي كه زيبايي كامل خودش را دارد استفاده كرديم.
سالاري خاطر نشان كرد: صدا و سيما موجب پيشرفت و شهرت بسياري از هنرمندان شده اما متاسفانه هنرمندان با رسيدن به شهرت ديگر همانند گذشته با تلويزيون همكاري نمي‌كنند بنابراين تلويزيون بايد تدابيري را  اتخاذ كند تا همه هنرمنداني كه از ابتداي فعاليت هنريشان از اين رسانه براي رسيدن شهرت استفاده مي‌كنند، در يك چارچوب خاص مقيد شوند و در يك مدت زماني معين تلويزيون را به عنوان يك رسانه فراگير و ملي به دست فراموش نسپارند.
وي خاطر نشان كرد: مهمترين وظيفه و ماموريت شبكه جهاني "جام جم" اتصال و هماهنگي بين هم وطنان مقيم خارج از كشور و فارسي زبان‌هايي است كه با يكديگر هم فرهنگ هستند و اين برنامه نيز به نو به خود سعي دارد در اين راستا گام برداشته و نقطه اتصال و ارتباطي بين ايرانيان و فارسي زبانان و  فرهنگ اصيل ايراني باشد.
گفتني است، مسلم سالاري تهيه‌كننده و كارگرداني؛ افشين باوندپور مديريت توليد؛ اميد محمد نژاد، مرتضي فردوسي و عليرضا ارشاد منش  گروه توليد؛‌ صديقه اسماعيل زاده با همكاري سعيد مشايخي و محمد گل افشان تحقيق اين پروژه؛ ابوالفضل موسوي تدوين و مجتبي سليم خاني با همكاري مصطفي امامي مرند هماهنگي و برنامه‌ريزي "ديدار" را كه هر هفته شنبه و يكشنبه‌ها ساعت 22.15 به وقت ايران از شبكه جام جم يك با اجراي "سيد علي ضياء" روي آنتن مي‌رود را برعهده دارند.
قابل ذكر است؛ سالاري تاكنون تهيه‌كنندگي برنامه هايي چون "سيماي بامدادي" ، "ازبام خاور"، "صبح بخير ايران"، "همسفر با قهرمانان" ، "صميمانه"، "شب بخير تهران"، "صبح آمد" و خنده بازار ويژه ايام عيد سال 90 را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است./ي2
برچسب ها: دیدار ، ایرانیان ، جام جم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار