شبکه الجزيره انگليسي در گزارشي اعلام کرد قشرهاي محروم جمهوري آذربايجان هيچ سهمي در منابع و معادن زيرزميني اين کشور ندارند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ اين شبكه در گزارشي با اشاره به وضعيت مناطق غربي جمهوري آذربايجان که اخيرا معادن غني طلا و نقره در آنها کشف شده است گفت ارزش معادن طلا که در نزديکي روستاي چاودار در غرب جمهوري آذربايجان کشف شده حدود دو و نيم ميليارد دلار برآورد شده است. اما کشف و استخراج اين معدن طلا هيچ دستاوردي بجز مشکلات جديد براي ساکنان اين روستا نداشته است.

اهالي روستاي چاودار مي گويند در پي شروع عمليات استخراج طلا از اين معدن بخشي از زمين هاي کشاورزي آنها توسط شرکت غصب شده، مسيرهاي تردد روستائيان مسدود شده و اکثر منابع آب روستا به روي روستائيان بسته شده است.

يکي از زنان روستاي چاودار به خبرنگار الجزيره انگليسي گفت من تنها دو گاو دارم و زميني که علوفه اين گاوها را از آن جا تامين مي کردم. بعد از شروع عمليات استخراج طلا از اين معدن زمين مرا از من گرفته اند و هيچ پولي در برابر آن به من نداده اند. اين زن گفت ما براي تردد به نقاط مختلف مسيرهايي داريم اما شرکتي که مي خواهد طلاي اين معدن را استخراج کند هر روز يکي از مسيرهاي تردد ما را تخريب و اعلام مي کند مسير جديدي را براي ما ايجاد خواهد کرد اما تردد در مسيرهاي جديد بسيار دشوار است.

يک مرد از ساکنان روستاي چاودار هم گفت همه منابع آب روستاي ما را بعد از شروع عمليات استخراج طلا خشکانده اند و اکنون براي همه ساکنان اين روستا تنها يک چشمه باقيمانده است اين چشمه هم آب کافي ندارد مردم ناچارند براي تامين آب مورد نياز حتي نيمه شب به سرچشمه بروند.

خبرنگار الجزيره انگليسي گفت ساکنان روستاي چاودار جمهوري آذربايجان بي هيچ ترديدي خارجي ها را مسئول اين وضعيت در روستاي خود مي دانند.

يک پيرمرد ساکن روستاي چاودار به خبرنگار الجزيره انگليسي گفت ما مي دانيم که خارجي ها و افراد انگليسي زبان شرکت را اداره مي کنند و زمين هاي اين منطقه را براي يافتن طلا مي کاوند.
خبرنگار الجزيره انگليسي گفت ساکنان اين روستا در عين حال معتقدند بايد از الهام علي اف رئيس جمهور کشورشان براي رفع اين مشکل کمک بخواهند.

 الجزيره انگليسي نوشت :  اما ساکنان اين روستاي دورافتاده جمهوري آذربايجان نمي دانند که بخش عمده اين معدن طلا به خانواده رئيس جمهور اين کشور تعلق دارد. بخش عمده سهام اين معدن طلا در اختيار يک کنسرسيوم خارجي بنام «امراق» است که ليلا و آرزو دختران الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان از مالکان اصلي اين کنسرسيوم هستند. کنسرسيوم امراق با وجود مخالفت نمايندگان مخالف، در مزايده استخراج طلا از اين معدن برنده اعلام شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار