دستگیری سه کودک در استان قندهار افغانستان که بمب در اختیار داشتند بار دیگر توجه همگان را به خود جلب کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا، جواد فیصل سخنگوی فرمانداری قندهار گفت سه کودک هشت،12 و 17 ساله دستگیر شده در قندهار برای بازجویی به بازداشتگاه پلیس منتقل شده اند. نیروهای کمک به امنیت افغانستان ، ایساف ، نیز خبر دستگیری این سه نفر را تأیید کرده است. ایساف در روز بیست و هشتم ماه ژوئن اعلام کرده بود دو کودک و یک مرد جوان در حالی که مواد منفجره در اختیار داشتند، دستگیر شدند.
در این بیانیه آمده است : پلیس ملی افغانستان این کودکان را که مواد منفجره به همراه داشتند بازداشت و پلیس محلی افغانستان نیز در روز بیست و هشتم ماه ژوئن مقادیر زیادی مواد منفجره دست ساز در منطقه زرای کشف کرده است.
گر چه گروه طالبان ، بزرگترین گروه مسلح ضد دولتی افغانستان ، به استفاده از کودکان در مبارزه علیه دولت اذعان نکرده است اما مقامات افغان معتقدند مدارس مذهبی طالبان در مناطق قبیله ای پاکستان در مرز افغانستان به افراد جوان تاکتیک های تروریستی آموزش می دهند و سپس آنها را برای جنگیدن به افغانستان اعزام می کنند.
این نخستین بار نیست که نیروهای امنیتی افغانستان خبر دستگیری کودکانی را اعلام می کنند که شورشیان ضد دولتی برای مبارزه با نیروهای دولتی افغان و نظامیان ناتو به کار می گیرند.
در ماه اوت سال دو هزار و یازده ، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان دستور آزادی دهها کودک را صادر کرد . کوچک ترین آنان هشت سال داشت. هنگامی که این نوجوانان در ساختمان ریاست جمهوری در مقابل روزنامه نگاران حاضر شدند یک نوجوان یازده ساله گفت معلمش به او گفته است  فقط به گروهی از نظامیان خارجی نزدیک شود و این دو سیم را به یکدیگر متصل کند.
آموزش دهندگان او از گروه طالبان در کویته در جنوب غربی پاکستان به او گفته بودند او قادر است جلیقه انتحاری خود را منفجر کند و اشغال کنندگان خارجی را بدون این که خودش کشته شود، بکشد.
اما در ماه فوریه امسال دست کم یکی از کودکانی که مورد عفو قرار گرفته بودند بار دیگر در قندهار و در حالی که در حال آماده کردن خود برای انفجار در میان نیروهای امنیتی بود ، ‌دستگیر شد.
به گفته عزیز فروتن سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد ، یونیسف ، در کابل ، در سال 2011 ، 316 کودک زیر هجده سال از سوی طالبان برای مبارزه به کار گرفته شدند.
فروتن گفت هر روزه دست کم پنج کودک در افغانستان کشته یا زخمی می شوند و افزایش شمار تلفات کودکان در این کشور یکی از نگرانی های اصلی یونیسف محسوب می شود.
برچسب ها: شورشیان ، انتحاری ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار