درآمدهاي مالياتي در سه ماهه اول امسال به رقم 5 هزار و 727 ميليارد تومان رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي كشور در نشست خبري امروز خود با بيان اين مطلب گفت: از اين ميزان 4 هزار و 470 ميليارد تومان مربوط به ماليات هاي مستقيم و 1 هزار و 257 ميليارد تومان مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است.

وي تصريح كرد: پيش بيني مي شود درامدهاي مالياتي كشور تا پايان تيرماه از رشد قابل توجهي برخوردار شود.

رئيس سازمان امور مالياتي در خصوص تجمع كاغذ فروشان در مورد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده گفت: سال گذشته توافقي با اصناف داشتيم كه براساس آن اصناف موظف به ارائه اظهارنامه هاي مالياتي خود به ادارات مالياتي كشور بودند امسال هم براساس توافق انجام شده با اصناف كساني كه اظهارنامه مالياتي خودشان را با رشد 15 درصدي نسبت به سال گذشته به ادارات مالياتي به موقع ارائه دهند مشمول توافق ما با اصناف هستند كه در صورت رسيدگي موارد از سوي سازمان امور مالياتي اگر مشخص شود بايد از موعدي مربوطه ماليات بيشتري اخذ شود ميزان ماليات افزوده به 2 يا 5 برابر افزايش خواهد يافت.

وي درخصوص اخذ ماليات از نهادها و بنيادها اظهار داشت: در كشور ما چند پايه مالياتي وجود دارد يك ماليات بر عملكرد، ماليات بر ارزش افزوده و ماليات بر درآمد، براساس قانون تمام ستادها و وزارتخانه ها معاف از پرداخت ماليات هستند اما شركت هاي وابسته به نهادها مشمول دريافت ماليات بر ارزش افزوده مي باشند مثل شركت هاي وابسته به بنياد مستضعفان، هم اكنون اين ماليات ها بر اساس استفساريه دريافت شده از دفتر مقام معظم رهبري مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند ضمن آنكه در مورد ماليات بر درآمد و ماليات بر عملكرد وضعيت شركت هاي وابسته به اين نهادها و ستادها مشمول پرداخت ماليات به حساب ويژه خزانه مي باشد.

*458 هزار و 832 اظهارنامه الكترونيكي

وي ادامه داد: طبق توافق انجام شده كه ديروز توافق نامه آن با پست به امضاء رسيد موعديان مالياتي با مراجعه به دفاتر پستي مشخص شده براي ارائه اظهارنامه هاي مالياتي خود مي توانند از طريق دستگاه POST اقدام به پرداخت 30 درصد وجه مالياتي خود به صورت نقد و تقسيط 70 درصد مابقي خود به صورت اقساط 7 ماهه هستند كه براساس توافق انجام شده قبض پرداخت ماليات همان جا به آنها تحويل داده مي شود.

عسكري ادامه داد: تمامي ادارات امور مالياتي سراسر كشور همچون سال هاي گذشته آماده ارائه خدمات دستي براي موعديان مالياتي هستند كه در صورتي كه موعديان بخواهند به روش سنتي اظهارنامه مالياتي خود را ارائه دهند بايد 50 درصد وجه مالياتي را به صورت نقد و 50 درصد باقي مانده را به صورت 5 قسط ماهانه پرداخت كنند.

رئيس سازمان امور مالياتي ادامه داد: با اجراي طرح جامع مالياتي كه از اواخر نيمه دوم سال اجرا مي شود تمام فرآيندهاي اخذ ماليات اعم از ثبت نام موعديان مالياتي تا ارائه فاكتور پرداخت وجه ماليات به صورت الكترونيكي انجام مي شود.

اين كار باعث تسريع در پرداخت وجوه مالياتي 458 هزار و 832 اظهارنامه الكترونيكي مي شود.

وي ادامه داد: اين تعداد اظهارنامه الكترونيكي جدا از اظهارنامه الكترونيكي مشاغل خودرو است چرا که تعداد اظهارنامه هاي مربوط به مشاغل خودرو به 200 تا 250 هزار اظهارنامه الكترونيكي مي رسد.

وي درباره آخرين وضعيت ارائه اظهارنامه هاي الكترونيكي تا روز گذشته گفت: تا پايان وقت اداري 12 تير ماه بالغ بر 92 هزار اظهارنامه الكترونيكي از سوي موعديان مالياتي ارائه شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه مربوط به تاريخ 28 تير ماه بوده رشد قابل توجهي داشته است.

وي ادامه داد: در تيرماه سال گذشته 94 هزار اظهارنامه الكترونيكي در دفاتر امور مالياتي كشور درج شد كه امسال پيش بيني مي شود اين رقم به بالاي يكصد هزار اظهارنامه الكترونيكي برسد.

علي عسكري با بيان اينكه براساس توافق انجام شده كه با اصناف صورت گرفته انتظار مي رود اصناف با وجود تاخير انجام شده در ارائه اظهارنامه هاي الكترونيكي شان، اين اظهارنامه ها را به موقع ارائه دهند اظهار داشت: من از تمامي موعديان مالياتي مي خواهم تا قبل از پايان فرصت 31 تير ماه اظهارنامه هاي الكترونيكي خود را به موقع به دفاتر امور مالياتي سراسر كشور ارائه دهند.

امسال براساس دستورالعمل ماده 169 قانون مكرر تمام اشخاص حقوقي بايد تا پايان هر فصل فهرست معاملات خود را تهيه و به اداره مالياتي سراسر كشور در قالب سي دي ارائه دهند تا وضعيت مالياتي آنها مشخص و صورت پرداخت مالياتي آنها به موقع ارائه شود، اين كار باعث روان كردن ارائه خدمات مالياتي و حتي مشخص شدن وضعيت معافيت مالياتي اشخاص حقوقي مي شود.

وي ادامه داد: امسال در اجراي تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه هر گونه معافيت مالياتي مشمول ارائه اظهارنامه مالياتي است و بايد مشمولين معاف از ماليات اظهارنامه خودشان را به موقع به ادارات مالياتي ارجاع دهند.

وي درباره نرخ ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده در كشورمان نسبت به ساير كشورها گفت: مالياتي كه ما براساس قانون اخذ مي كنيم متوسط نرخ ماليات در نظر گرفته شده در دنيا است كه در دنيا اين متوسط 25 درصد و حتي در برخي از كشورهاي پيشرفته تا 70 درصد نيز مي رسد كه در ايران مجموع نرخ درامدهاي مالياتي اخذ شده 35 درصد است و در مورد ماليات بر ارزش افزوده فعلا 5 درصد است كه براساس ماده 126 قانون از موعديان مالياتي براساس توافق سالانه اخذ مي شود.

*رشد ماليات اشخاص حقيقي بين 5 تا 18 درصد

وي با تاكيد بر اين نكته كه رقم ماليات اخذ شده از اشخاص حقيقي هيچ گاه به 20 درصد نرسيده است گفت: يكي از دلايل اجراي كامل نشدن رشد ماليات اشخاص حقيقي مربوط به فرار مالياتي، عدم شفافيت نظام اقتصادي و دسترسي نداشتن به اطلاعات اقتصادي موعديان مالياتي و ديگري موضوع بحث قاچاق كالا به ويژه ورود كالا از موارد غير رسمي است كه اقتصاد كشور را تحت تاثير خود قرار داده و باعث به وجود آمدن اقتصاد زير زميني در كشور شده است.

اين موضوع باعث عدم دسترسي به اطلاعات اقتصادي اشخاص حقيقي براي اخذ ماليات دقيق و درست است.

وي در ادامه گفت: در خصوص واريز ماليات اشخاص حقوقي تمام هزينه ها به حساب خزانه پرداخت مي شود و تمام موارد مصرف آن از سوي دولت در كنار منابع آن مشخص شده است كه دولت اين هزينه هاي مالياتي را به چه ميزان و در كجاها مصرف خواهد كرد مانند بازپرداخت اوراق مشاركت و يا خريد دارايي هاي سرمايه اي همچون خريد سفارتخانه در خارج از كشور كه از اهميت ويژه اي در خصوص تعيين درآمدهاي سرمايه اي از سوي دولت دارد.

عسكري با بيان اينكه براساس آمار ارائه شده از سوي وزير اقتصاد درآمد سرانه بالاي 14 هزار دلار مي باشد گفت: براساس بحث خط فقر كه از سوي برخي از كارشناسان مطرح شده از مجموع 75 ميليون نفر جمعيت كشور 50 ميليون نفر جزء موعديان مالياتي نيستند اما در مورد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده همه اقشار جامعه به دليل آنكه در سال حتي يك بار اقدام به خريد كالا مي كنند مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند.

اين موضوع درمورد ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم فقط شامل 25 ميليون نفر از جمعيت كشور مي شود كه با اجرايي شدن طرح جامع مالياتي از اواخر امسال پرداخت ماليات مستقيم و غير مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده ساماندهي مي شود./عب
برچسب ها: مالیات ، درآمد ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار