نخستین همایش بین المللی نکوداشت صباحی بیدگلی آبان ماه سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار می شود.

 

دبیر اجرایی همایش بین المللی نکوداشت صباحی بیدگلی با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: مولانا صباحی بیدگلی از پیشگامان دوره بازگشت ادبی، نیز از جمله مفاخر ادبی و فرهنگی، و بخشی از گنجینه پر ارج فرهنگ این سرزمین است که کوشش نسل امروزی بویژه نهادهای دانشگاهی در شناسایی و بازآفرینی هویت مهجور مانده این میراث معنوی و کهن ضروری است.

به گفته وی علاقه مندان به شرکت در این همایش چکیده‌ای از مقالات خود را می‌توانند تا یکم مردادماه و اصل مقالات را تا 28 شهریور ماه سال‌جاری به دبیرخانه همایش و یا سایت صباحی بیدگلی به نشانی http://www.sabahibidgoli.ir ارسالکنند.

مدرس زاده تصریح کرد: موضوع مقالات ارسالی در زمینه های تاریخی، ادبی و دینی را یادآورشد و گفت: وضعیت تاریخی، اجتماعی و جغراقیایی زمانه صباحی بیدگلی همروزگاران، استادان، شاگردان و بازماندگان او محورهای مقالات ذدر زمینه آثار تاریخی است.

به گفته وی، دوره بازگشت ادبی ،سبک شعر صباحی بیدگلی، صنایع شعری در شعر صباحی بیدگلی از محورهای مقالات در زمینه هایادبی است.

دبیر اجرایی همایش بین المللی نکوداشت صباحی بیدگلی افزود: تجلی قرآن و احادیث در شعر صباحی بیدگلی ،رابطه شاعر با حوزه های دینی و ادب نفس در شعر صباحی بیدگلی نیز از محورهای ارسال مقالات در زمینه دینی است.

مدرس زاده اعلام آمادگی دانشگاه‌های تاجیکستان، قزاقستان، چین، افغانستان، هند و بنگلادش علاوه بر دانشگاه‌های داخل کشور برای ارائه مقاله و سخنرانی در همایش را یادآورشد و گفت: چند تن از استادانایرانی و خارجی مقیم اروپا نیز با ارائه مقاله برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کردند.

به گفته وی،بازدید از آرامگاه صباحی بیدگلی، طرح مباحث علمی و ارائه مقالات، مراسم شب شعر با حضور شاعران برگزیده کشور و چاپ مجموعه شعرهای رسیده به همایش، رونمایی از آثار مربوط به همایش، تمبر یادبود صباحی بیدگلی و مجموعه 200 صفحه‌ای کتابشناسی صباحی شامل فهرست کاملی از کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌هایی منتشر شده در ایران و سراسر جهان از مهم‌ترین محورهای همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی است.

وی افزود:مرثیه‌ چهارده بند حاج سلیمان صباحی بیدگلی از آثار مشهور وی که به اقتضای محتشم کاشانی در شهادت حضرت امام حسین «علیه السلام »سروده و بر همه ترکیب بندهای که بعد از محتشم ساخته‌اند مزیت دارد.

به گفته وی، دوازده بند محتشم از نظر مضمون ساده و روان اما شعر صباحی فنی و پیچیده است و تا کنون تعداد 84 شاعر از ترکیب بند محتشم با سرودن ابیاتی از 3 تا 28 بند استقبال کردند که صباحی بیدگلی نخستین آنها بود.

گفتنی است صباحی بیدگلی یکی از شعرای نامی قرن دوازدهم هجری و اهل بیدگل از شهرستان های استان اصفهان بوده، که در نهضت ادبی و تجدید شیوه متقدمین، سهم فراوانی داشته است.

شهرت صباحی بیدگلی بیشتر در رشته مرثیه سرائی خاصه، یافتن ماده تاریخهای مناسب و ممتاز است.

عمر وی بیش از هفتاد سال بوده و وفات او در حدود سال ۱۲۱۸ هجری قمری اتفاق افتاده‌ است که مقبره این شاعر دوران زندیه در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

گفتنی است نخستین همایش بین المللی نکوداشت صباحی بیدگلی از 9 تا 11 آبان امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحدکاشان برگزار می شود./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.