خانم‌هایی که گوششان به حرف‌های کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت نیست و همچنان به خرید لوازم آرایش غیر بهداشتی که در خیابان و مترو و اطراف برخی مراکز خرید عرضه می‌شود ادامه می‌دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از مترو تا گوشه های پیاده رو، تفاوتی ندارد. همه جا فروشندگان لوازم آرایش دیده می‌شوند و همه جا هم خریداران آن حضور دارند. خانم‌هایی که گوششان به حرف‌های کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت نیست و همچنان به خرید لوازم آرایش غیر بهداشتی که در خیابان و مترو و اطراف برخی مراکز خرید عرضه می‌شود ادامه می‌دهند.
 
 آنها ترجیح می‌دهند پوست خود را در معرض انواع آلودگی‌ها و مشکلات پوستی قرار دهند ،به جای این که از فروشگاه های معتبر لوازم آرایشی خود راخریداری کنند. البته نمی‌توان قیمت بالای برخی لوازم آرایش مارکدار را در این میان بی تاثیر دانست.
 
این خیابان در مرکز پایتخت و در چند قدمی دفتر روزنامه، بورس لوازم آرایش است و به قول بیشتر فروشنده‌ها، بانوان برای خرید لوازم عروسی خود از اینجا خرید می‌کنند. دختر جوانی که با من وارد مغازه کوچکی می‌شود یکی از آنانست. لبخند به لب دارد و با مادر شوهرش برای خرید آمده است. می‌گویم چرا اینجا را انتخاب کردید؟ می‌گوید چون تنوع بسیار است و قیمت‌ها مناسب.
راجع به بهداشتی بودن آنها که می‌پرسم، فروشنده پیش دستی می‌کند و می‌گوید: «اجناس ما معتبر است خانم. همین‌ها را اگر در فروشگاه های شمال شهر قیمت کنید، با چندین برابر باید بخرید.» می‌گویم فقط قیمت اهمیت ندارد. کیفیت هم مهم است. با وجود این همه لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاقی که به کشور وارد می‌شود، باید شما به عنوان فروشنده دقت بیشتری داشته باشید. فروشنده می‌گوید مطمئن باشید اینها مجوز دارند.
 
ما بورس لوازم آرایشی و بهداشتی هستیم. مگر می‌شود کار خود را خراب کنیم. اما برای میزان مصرف به مصرف کننده تذکرهایی را می‌دهیم که بهداشت پوست شما بستگی به میزان مصرف نیز دارد و این‌گونه نیست که شما روزی سه بار آرایش کنید و پوستتان مانند کسی باشد که به این میزان آرایش نمی‌کند! هرچند فروشنده معتقد است که من نمی‌توانم به خانم‌ها بگویم کمتر مصرف کنید تا پوستتان سالم بماند! می‌گویند به شما چه ربطی دارد؟
 
 
بازار پزشکان پوست، روبه راه است
 

بازار پزشکان پوست و زیبایی این روزها بسیار پر رونق است. تا زمانی که خانم‌های جوان این گونه بی محابا از انواع و اقسام لوازم آرایشی و بهداشتی که در خیابان و مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود استفاده می‌کنند، پزشکان پوست حالشان حسابی خوب است! کافی است چند لحظه ای در یک داروخانه که نزدیک به مطب پزشک پوست است کمی تامل کنید تا ببینید همان خانم‌هایی که لوازم آرایش را با قیمت اندکی خریداری می‌کنند، مجبور می‌شوند هزینه آن را صرف داروها و کرم‌های پوست کنند.
 
خانمی می‌گوید روزی سه بار آرایش می‌کنم. لوازم آرایشی خود را هم از فروشندگان مترو می‌خرم! به پزشک که این‌ها را گفتم عصبانی شد و گفت خانم محترم دو سه بار دیگه آرایشتون رو تمدید کنید، تا حال پوستتون بهتر بشه! منو مسخره کردین؟ مگه مترو مرکز خریده؟ کجای دنیا داخل واگن مترو آخرین مارک‌های لوازم آرایش خرید و فروش می‌شود که اینجا دومی باشد؟ حتما خانم هم عصبانی شده و از مطب خارج می شود.
 
پزشک‌هایی که در این زمینه تخصص دارند هم بر این عقیده هستند که برخی از مشکلات پوستی که برای خانم‌ها ایجاد می‌شود به دلیل استفاده نامناسب از لوازم بهداشتی آرایشی است. گاه پیش می‌آید که به پاک کردن مواد آرایشی از صورت اهمیت نمی‌دهند، در صورتی که باید توجه داشته باشند هر شب قبل از خواب باید لوازم آرایش خود را پاک کنند تا پوست آنها آسیب کمتری ببیند. نکته های کوچکی در این زمینه وجود دارد که اگر به آن توجه شود میزان آسیب‌های پوستی کمتر می‌شود. اما متاسفانه خانم‌ها دقت کافی را در زمینه ندارند. و همین مساله دلیلی می‌شود تا برای زیبا شدن هزینه ای گزاف تر بپردازند.
 

به خانم‌هایی که از روبه رو می‌آیند و باعجله از کنارم رد می‌شوند
 
نگاه می کنم، این همه رنگ در فصل گرما، رنگ‌هایی که همیشه هم زیبا نیست و گاهی فقط چشم‌ها رافریب می دهند. چشم‌هایی که رنگ می‌گیرند و زیبا به نظر می‌آیند اما کمترین هزینه ای که برای آن می‌دهید، انواع بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی است. هرچند،وقتی به افراد توصیه می‌کنید حس می‌کنند قصد دخالت در مسایل شخصی آنها را دارید.

از کنار خیابانی می‌گذرم که بسیار پر رفت وآمد است. مرد جوانی مستاصل ایستاده است و به زبان دست و پا شکسته ای فارسی و انگلیسی را با هم مخلوط کرده است. وقتی می‌بیند انگلیسی بلدم می‌گوید هندی است. آدرس ایستگاه مترو را که می‌دهم، باتشکر ، سر حرف را باز می‌کند. در نهایت می‌گوید : «من یک سوال از شما داشتم. چرا خانم‌های ایرانی این شکلی هستند؟ » تعجب می‌کنم! و دوباره می‌پرسد: «چرا انقدر به ظاهر خود اهمیت می‌دهند؟ این همه آرایش برای چیست؟ من به کشورهای زیادی سفر کردم. هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست.» می‌گویم شاید بهتر باشد خود خانم ها جواب بدهند. لبخندی می‌زند و دور می‌شود.
 
 
لوازم آرایش مصرفی مردم قاچاق است
 

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره وضعیت مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گوید نیمی از این وسایل و لوازم از طریق قاچاق و به صورت غیر مجاز و بدون نظارت و تایید مراجع بهداشتی وارد کشور شده است.

معاون امور غذا و مواد آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت می‌گوید: برای مبارزه با لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز در کشور مهم‌ترین برنامه سازمان غذا و دارو درج برچسب اصالت روی لوازم و مواد مورد تأیید وزارت بهداشت است که تا پایان امسال روی اکثر این لوازم درج می‌شود.به گفته بهروز جنت با درج برچسب اصالت روی لوازم آرایشی و بهداشتی به زودی 75 میلیون ایرانی بازرس وزارت بهداشت می‌شوند.

معاون امور غذا و مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش حمایت که میزان لوازم آ‌رایشی و بهداشتی قاچاق به کل این لوازم در کشور چیست، معتقد است: این آمار را باید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کند و ما آمار دقیقی در این مورد نداریم.

به گفته این مقام بهداشتی قبل از این که مبارزه با لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق شروع شود در چند سال گذشته 60 تا 70 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مردم قاچاق بود ولی با این که آمار دقیق نداریم فکر می‌کنیم که این میزان به حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
هنوز کشور ما جزو 3 کشور دارای بیشترین رشد مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی است.

وی درباره عوارض مصرف لوازم آرایشی غیر مجاز هشدار می‌دهد: بسیاری از بیماری‌های پوستی، سوختگی پوست ناشی از مصرف همین لوازم است و بسیاری از این اقلام مانند رژ لب و خط چشم به علت بالا بودن میزان سرب و آرسنیک در آنها و تماس با مخاط چشم خطرناک هستند. این چنین که پیداست، بیماری‌های بسیاری در لوازم داخل کمد خانم‌ها مخفی شده که هر روز، سلامت آنان را بیشتر تهدید می‌کند..
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار