زیره ی کرمان یکی از گیاهان معطر است که در گذر از کرمان به دلیل داشتن خواص دارویی متعدد نمی توان از آن گذشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

سوغات کرمان تا به آنجاست که تمنای هیچ مسافری را با هر مقدار توان مالی و نوع تفکر و اندیشه ، بی جواب نمی گذارد . خوراکی هایی چون پسته ، قاووت ، کماچ سهن ، سمنو ، کلمپه و امثال آن با بهایی نه چندان گران نیز از سوغاتی های این استان به شمار می روند .

علاوه بر این اهل هنر می توانند از انواع پته ، قالی ، گلیم ، شیریکی پیچ ، کارهای قلمزنی زیبا ، ظروف مسی جالب و امثال آن بهره ببرند .

در جوار این مقوله های متنوع ، باید از داروها و گیاهان دارویی چون زیره ، حنا ، سدر و کتیرا نام برد .

آنها كه گذرشان براي مسافرت و گردشگري به كرمان افتاده است خوب مي دانند كه نمي توان از سوغاتي هاي اين شهر گذشت و بدون خريد يكي از اقسام آنها به ديار خود بازگشت. مسافران كرمان سوغات اين شهر را هرگز فراموش نمي كنند که یکی از این سوغاتی ها زیره است.
زيره گياهي است بسيار خوشبو و مقوي كه امروزه در چرخه دارويي نيز جايگاه خاصي پيدا كرده است .

زيره انواع مختلفي دارد مانند زيره هفتادم، زيره نودم ، زيره كبكو که مرغوب ترين آن ، زيره رنگي سياه دارد و معمولاً از دامنه هاي كوه هزار كه گفته مي شود هزار نوع گياه دارويي در آن مي رويد به دست آمده است.

 زيره پلو و دم كرده اين گياه از خواص زيادي برخوردار است.

زیره سیاه

 زیره سیاه کرمان بیضی به طول 6-4 میلیمتر و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است، بوی آن بسیار معطر و خوش طعم است که عمده مصرف آن هنگام پخت برنج می باشد که عطر و طعم خاصی به برنج می دهد و در نواحی جنوبی و گرمسیر استان کرمان می روید.

 خواص زیره سیاه

خواص درمانی:

زیره تقویت کننده و نیرو دهنده/ جهت درمان اختلالات گوارشی (ضد نفخ، ضد اسپاسم و قولنج، بادشکن و اشتها آور) / افزایش دهنده شیر مادران/ ضد عفونی کننده/ معالجه بیماریهایی مانند ضعف عمل دستگاه هضم،نفخ و بلع، دل پیچه کودکان و.... است.

روش استفاده زیره به شکل دم کرده:

زیره سیاه gr 10-5 + رازیانه + گشنیز را درون قوری ریخته و آب جوش اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم 10 دقیقه دم بکشد. ( ضد نفخ، درمان سوء هاضمه، ضد اسپاسم، آرام بخش و شیر افزا). 

خاصیت ضد چاقی زیره سیاه:

زیره باعث افزایش ترشح تیروئید، در نتیجه لاغری را به دنبال دارد.

زيره را من سوي کرمان آورم

گر به پيشِ تو دل و جان آورم

) مثنوي ـ دفتر اول ـ بيت  ٣١٩٥)

زيره به کرمان بردن يکي از رايج ترين مثل هاي فارسي است. اين مثل نه تنها در گفتگوهاي

عوام که در سخنان و نوشته هاي خواص نيز کراراً مي آيد.

معادل هاي بسياري براي آن در زبان فارسي و فرهنگ مردم (فولکلور) ايران وجود دارد که شاعران و سخنوران آنهارا به کار برده اند و نشانه بارزِ غناي حيرت آور زبان فارسي است.

 با يک برآورد مَثَلِ زيره به کرمان بردن  چه در تداول و چه در زبان خواص به مفهومِ کاري بيهوده  انجام دادن است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.