تا پايان سال جاري ميزان توليدات روزانه بنزين يورو 4 به 24 ميليون ليتر خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت در نشست خبري كه پيش از ظهر امروز برگزار شد افزود: پروژه بهينه سازي، ارتقاي كيفيت و افزايش توليد در 9 پالايشگاه كشور اجرا مي شود كه در حال حاضر در 7 پالايشگاه كه جزء طرح هاي مهر ماندگار است افزايش توليد و ارتقاي كيفيت صورت مي گيرد.

وي تصريح كرد: پروژه هاي مربوط به بنزين سازي، بهينه سازي و ارتقاي كيفيت كه به عنوان پروژه هاي مهر ماندگار معرفي مي شوند كه براين اساس 9 پالايشگاه شامل پروژه هاي مهر ماندگار است كه 2 پالايشگاه ستاره خليج فارس و آناهيتا در دست احداث هستند.

ضيغمي ادامه داد: در 7 طرح پالايشگاهي پروژه بنزين سازي افزايش ظرفيت داشتيم كه پروژه هاي بنزين سازي توليدشان زير استاندارد و با اكتان افزايي بالا بود كه با طرح بنزين سازي توليد بنزين در اين پالايشگاه افزايش مي يابد.

وي گفت: توليدات برخي از پالايشگاه ها در زير حد استاندارد بود كه مجبور بوديم با اكتان افزايي ميزان استاندارد محصولات توليد شده را افزايش دهيم اما با بهره برداري از اين 9 طرح جديد ميزان اكتان افزايي كاهش مي يابد و توليدات در حد استاندارد روز بين المللي خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه در سال 85 به طور ميانگين 27 ميليون ليتر براي اكتان افزايي وارد مي شد اظهار داشت: اما در سال گذشته روزانه بين 2 تا 3 ميليون ليتر بنزين سوپر براي اكتان افزايي واريز شده كه متعلق به پالايشگاه هاي خصوصي است.

ضيغمي ادامه داد: بهينه سازي، ارتقاي كيفيت، بنزين، نفت و گاز، نفت سفيد و مشتقات جانبي است كه يك سري از پروژه ها مراحل اجرايي و پاياني را طي مي كند به طوري كه افزايش ظرفيت پالايشگاه امام خميني شازند از 170 هزار بشكه به 250 هزار بشكه، پالايشگاه لاوان از 25 به 50 هزار بشكه افزايش يافته است.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي تصريح كرد: حدود 11.5 ميليارد دلار اعتبار براي ارتقاي كيفيت و 2 هزار و 100 ميليارد تومان نيز براي پروژه هاي بنزين سازي در نظر گرفته شده است.

ضيغمي تصريح كرد: هم اكنون در 3 پالايشگاه آبادان، اصفهان و تهران هم پروژه هاي ارتقاي كيفيت و هم پروژه بنزين سازي به صورت همزمان در حال اجرا است.
وي با اشاره به اينكه تا پايان سال 91 حدود 24 ميليون ليتر بنزين با كيفيت يورو 4 توليد مي شود تاكيد كرد: اما ميزان توليد بنزين با كيفيت يورو 2 حدود 38 ميليون ليتر در روز خواهد بود و همچنين نفت و گاز  توليدي با استاندارد يورو 4 و 5 در حد 24.9 ميليون ليتر و يورو 2 در حد 70 ميليون ليتر خواهد بود.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اضافه كرد: در سال 92 ميزان توليد بنزين با استاندارد يورو 4 به 50 ميليون ليتر و يورو2 نيز به 18 تا 20 ميليون ليتر خواهد رسيد كه با اين حساب مي توان گفت تا پايان برنامه پنجم بنزين توليد شده با استاندارد يورو4 و 5 تا حد 73 ميليون ليتر گازوئيل تا حد 76 ميليون ليتر مي رسد.

ضيغمي با اشاره به تحريم كشورهاي بيگانه افزود:‌ اين كشورها به ظاهر ابر قدرت و در باطن ضعيف هستند زيرا پروتكل هايي كه خودشان امضا كردند زيرپا گذاشتند و دست به كارهاي غيرانساني مي زنند.

وي خاطرنشان كرد: اگر اين كشورها واقعا ابرقدرت هستند در ميدان عمل مبارزه مي كردند و نه آنكه دست به كارهايي مي زدند كه هنوز مردم را دچار مشكل كنند.

ضيغمي يادآور شد: پالايشگاه شيراز و كرمانشاه( آناهيتا) 22 هزار بشكه و شيراز پالايشگاه فارس نيز محصولات توليدي افزايش خواهد يافت و در تبريز پالايشگاه نفت شهريار ارتقا مي يابد اگر به تاخير بيفتد 200 تا 300 ميليارد ريال هزينه در بر خواهد داشت.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي خاطر نشان كرد: 2 پروژه 3هزار ميليارد توماني در دست اقدام است كه مراحل طراحي و انجام عمليات شروع شده است./عب
برچسب ها: پالایش ، نفت ، بنزین ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار