انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان پیشنهاد كرد كه روز 13 تیر به عنوان 'روز ملی رودخانه كارون' نام‌گذاری و در تقویم ملی كشور به ثبت برسد.

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان رییس این انجمن گفت : رودخانه كارون رودخانه تمدن‌سازی است كه در طول هزاران سال حضورش در طبیعت خوزستان تمدن‌های بزرگی در كنار آن به وجود آمده، بالنده شده و اكنون به عنوان یكی از ستون‌های فرهنگ بشری چون شوش است.

'سعید محمدپور' اظهار داشت: مسایل و مشكلاتی كه در سال‌های اخیر برای رودخانه كارون به وجود آمده و قدمت فرهنگ‌ساز رودخانه كارون انجمن دوستداران را بر آن داشت تا یك روز را به عنوان روز ملی كارون و به منظور پاسداشت نقش تمدن‌ساز این رودخانه نام‌گذاری كند.

وی خاطرنشان كرد: توجه به مسایل و موضوعات مرتبط با كارون از اهداف پیشنهاد ثبت نام كارون در تقویم ملی است،به همین منظور در نظر داریم در روز 29 تیر 91 همایش مردمی داشته باشیم كه دراین همایش شهرداری اهواز، هیات دوچرخه‌سواری و هیات ورزش‌های همگانی همكاری دارند.

محمدپور یادآور شد: این همایش ساعت19 روز پنجشنبه (29 تیر 91) در ساحل شرقی كارون از پارك لاله تا روبه‌روی مسجد عامری با اجرای برنامه‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری همگانی و پرواز بادبادك‌ها برپا می‌شود.

او در خصوص دلایل اختصاص روز 13 تیر به نام رودخانه كارون، گفت: تیرماه گرم‌ترین ماه سال است و از دیرباز رودخانه كارون در این ماه تمام آبادی‌ها و اراضی اطراف خود را مشروب می‌كرد و هم آب آشامیدنی و هم كشاورزی آن‌ها را تامین كرده است، مردم احترام زیادی برای این موضوع قایل بودند و در این روز برای آن جشن می‌گرفتند.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تاكید كرد: مردم ساكن حوالی كارون در دوران تاریخی در روزی از ماه تیر، یعنی سیزدهم، كه نام روز و ماه یكی می‌شود جشن می‌گرفتند.

وی یادآور شد: این روز هنوز به ثبت نرسیده است بنابراین ما در نظر داریم توماری را به امضای شركت‌كنندگان در همایش برسانیم و نامه‌ای را كه به رییس جمهوری نوشته‌ایم روز سه‌شنبه روی سایت اینترتی خود قرار دهیم كه این پیشنهاد نیز همان روز به طور رسمی اعلام می‌شود. /س
برچسب ها: ثبت ، روز ملی ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.