روزنامه واشینگتن پشت در گزارشی از قدس اشغالی از شکسته شدن موضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره عدم پذیرش غنی سازی در ایران خبر داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دیوید ایگناتیوس خبرنگار روزنامه واشینگتن پست که در امور مربوط به ایران متخصص است و ظاهرا اکنون در اسراییل به سر می برد روز یکشنبه 11 تیر 1391 (اول جولای 2012) در مقاله ای تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو وزیر جنگ اسراییل همچنان خوهان توقف غنی سازی در ایران است ولی ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم جعلی تلویحا آمادگی خود را برای پذیرش غنی سازی در ایران در ازای کم شدن ذخیره مواد هسته ای اعلام کرده است.

واشینگتن پست در این باره می نویسد: «مقامات آمریکایی معتقدند باراک ممکن است بیش از نتانیاهو آماده پذیرفتن توافقی باشد که در آن ایران تا حدودی توانایی غنی سازی را حفظ کند- و بتواند آبرومندانه اعلام کند که از حقوق خود به عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش هسته ای کوتاه نیامده است- و در عین حال نتواند به اندازه کافی ماده مورد نیاز برای تولید بمب را ذخیره کند».

ايران هسته اي نقل مي كند: این برای نخستین بار است که یک منبع نزدیک به دولت امریکا از احتمال پذیرش غنی سازی ایران از سوی اسراییل خبر می دهد.

تا پیش از این صهیونیست ها توانسته بودند 3 گزینه توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و انتقال مواد هسته ای به بیرون از ایران را به دستور کار مذاکراتی 1+5 با ایران تبدیل کنند.

ایگناتیوس در عین حال بر این نکته تاکید می کند که همچنان اختلاف نظر جدی میان امریکا و اسراییل در این باره که چه خط قرمزی باید در مقابل برنامه هسته ای ایران ترسیم کرد، وجود دارد.

وی می نویسد: «برای اوباما ماشه اقدام نظامی زمانی کشیده خواهد شد که رهبر عالی ایران تصمیم نهایی را برای «فرار» و دستیابی به بمب اتمی بگیرد اما او هنوز این تصمیم را نگرفته است. اما خطر قرمز نتانیاهو ، جلوگیری از رسیدن ایران به ظرفیت «آستانه» است که تهران در آن می تواند به «فرار» بیندیشد».

تحلیلگران در تهران عقیده دارند باید این شکاف را جدی فرض کرد چرا که نتانیاهو از موضعی سیاسی به مسئله غنی سازی در ایران نگاه می کند و در نتیجه تعدیل خط قرمزی را که ترسیم کرده یک شکست سیاسی برای خود می داند اما باراک از موضعی اطلاعاتی و نظامی به مسئله می نگرد و بر مبنای ارزیابی های اطلاعاتی و همچنین اطلاع از توان اسراییل برای اقدام یک جانبه عیله ایران به این جمع بندی رسیده است که اولا نمی توان غنی سازی در ایران را متوقف کرد و ثانیا غنی سازی در ایران بخشی از یک برنامه ساخت تسلیحات هسته ای نیست./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار