يك توليد كننده لوازم خانگي با بيان اينكه اجناس كره اي سهم زيادي در بازار فروش لوازم خانگي دارند، افزود: بايد بسترسازي مناسب در جهت توسعه استفاده از توليدات داخلي صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا دياني امروز در نشست خبري با بيان اين مطلب افزود: هم اكنون بيش از 50 درصد سهم بازار لوازم خانگي در اختيار شركت هاي كره اي است و اين امر توليد كنندگان لوازم خانگي را با مشكل مواجه ساخته است.
وي ادامه داد: هم اكنون حدود 8 كارخانه بزرگ لوازم خانگي تعطيل شده اند و مابقي واحدهاي توليدي نيز با 50 درصد ظرفيت كار مي كنند.
دياني با تاكيد بر كنترل اجناس وارداتي تصريح كرد: برخي از كالاهاي وارداتي قاچاق و برخي نيز با كم اظهاري با ماليات و تعرفه پايين وارد گمرك شده كه در اين صورت قيمت تمام شده آنها در مقابل توليدات داخلي خيلي پايين تر مي شود.
اين توليد كننده لوازم خانگي اظهار داشت: همچنين برخي واردكنندگان قطعات را به طور جداگانه و با تعرفه 15 درصد وارد كشور و پس از آن مونتاژ مي كنند.
وي ادامه داد: در اين صورت از تعرفه 55 درصدي واردات كالا معاف مي شوند که اين امر سود سرشاري براي آنها به دنبال دارد.
اين توليد كننده لوازم خانگي تاكيد كرد: بايد كنترل هاي مناسبي در گمرك وجود داشته باشد تا از اين ترفندها براي واردات كالاهاي ارزان جلوگيري شود و تا بازار توليدات داخلي از بين نرود.
وي با بيان اينكه هم اكنون 100 هزار نفر در حدود 110 كارخانه لوازم خانگي كشور فعال هستند، افزود: اعمال تحريم ها فرصت مناسبي براي توليدكنندگان داخلي در جهت در اختيار گرفتن بازارهاي فروش داخلي است.
دياني تصريح كرد: همچنين بايد با اصلاح فرهنگ مصرف مردم را به استفاده از كالاهاي داخلي تشويق كرد.
 مدير عامل گروه صنعتي انتخاب با انتقاد از اينكه مردم به كالاهاي داخلي اعتماد ندارند، افزود: در برخي موارد ناچاريم عنوان ساخت ايران را بر روي كالا درج نكنيم و يا اينكه با حرف لاتين نام كالا بر روي آن درج مي شود.
در ادامه اين نشست برخي از خبرنگاران علت اين امر را بي كيفيتي محصولات داخلي عنوان كردند كه دياني در پاسخ گفت: كيفيت لوازم خانگي توليدي در كشور قابل رقابت با كالاهاي معتبر خارجي است و تنها شرايط نابرابر رقابتي موجب پرطرفدار شدن كالاهاي خارجي مي شوند.
وي در پاسخ به انتقاد برخي از خبرنگاران در خصوص خدمات پس از فروش نامناسب كالاهاي داخلي گفت: وقتي يك شركت وارداتي 1500 ميليارد تومان فروش در كشور ما دارد به طور حتم امكانات مناسب براي آن در جهت بهبود خدمات پس از فروش ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: ما بايد بستري فراهم كنيم تا فروش لوازم خانگي داخلي در كشور بيشتر شود تا خدمات پس از فروش نيز ارتقا يابد.
دياني تصريح كرد: هم اكنون كيفيت توليدات داخلي و خدمات پس از فروش آن از جانب سازمان استاندارد و سازمان حمايت از مصرف كنندگان تاييد شده است.
اين توليد كننده لوازم خانگي همچنين با انتقاد از تبليغات وسيع كالاهاي خارجي گفت: با وجود مصوبه اخير در خصوص عدم تبليغات اجناس خارجي، اكثر بيل بردهاي شهر مربوط به تبليغات اين نوع كالاها مي شود.
وي در خصوص افزايش قيمت توليدات داخلي گفت: هرگونه افزايش قيمت كالاهاي داخلي بايد با تاييد سازمان حمايت انجام گيرد اما ما شاهد افزايش قيمت محصولات وارداتي با ترفندهاي مختلف در بازار هستيم.
دياني به عنوان مثال شركت هاي وارداتي با تغيير جزئي در محصول و تعويض كد مدل آن قيمت محصول خود را افزايش مي دهند.
وي خاطر نشان كرد: توليد كنندگان لوازم داخلي چارچوب پيشنهادي در خصوص اجناس وارداتي و شرايط آن آماده كرديم كه قرار است به دولت ارائه دهيم.
مدير عامل گروه صنعتي انتخاب گفت: همچنين مجوز يك تحسن در مقابل سفارت كره را در هفته آينده گرفته ايم تا يك اطلاع رساني در خصوص  واردات بي رويه محصولات كره اي با شرايط نابرابر رقابتي انجام گيرد./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار