يک کارشناس مسائل خاورميانه گفت: عربستان در تلاش براي ايجاد يک اتحاديه عرب در راستاي تفکر همسو با غرب و سياست هاي قدرت هاي بزرگ بوده و قصد ايجاد يک تقسيم بندي ميان خود و ديگر کشورهاي منطقه را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حسن لاسجردي كارشناس مسائل خاورميانه در جلسه اصناف و بازاريان تهران كه صبح امروز برگزار شد، با اشاره به سياست ها و اقدامات خصمانه عربستان در منطقه گفت: سياست ها و اقدامات عربستان سعودي در منطقه برگرفته از سه جريان صهيونيسم، بهائيت و وهابيت است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه در ادامه افزود: وهابيت موجود در عربستان به دنبال اين است كه اين تفكر را به بيرون از منطقه خاورميانه بکشاند تا با ساماندهي و مديريت بستر قدرت خود در منطقه را افزايش دهد.

وي با اشاره به اختلاف افکني هاي عربستان ميان شيعيان و اهل سنت در منطقه تصريح کرد: اختلاف افکني بين تشيع و تسنن از اقدامات وهابيت در منطقه بوده و عربستان سعي دارد با اقدامات خود ميان جهان اسلام تفرقه افکني و اختلاف ايجاد کند.

لاسجردي با اشاره به هراس عربستان از انقلاب هاي مردمي در کشورهاي عربي افزود: انقلاب هاي مردمي در کشورهاي عربي باعث زير سوال رفتن فرقه وهابيت و عدم مشروعيت اين تفکر در منطقه شده است لذا مقام هاي کشور عربستان تحمل شنيدن هيچگونه نظر مخالف را چه در کشور خود و چه در منطقه را نداشته و با هرگونه قيام و انقلاب درمنطقه به شدت برخورد کرده است.

وي به دخالت هاي عربستان سعودي در کشورهاي سوريه، مصر، لبنان و ايران اشاره و تصريح کرد: عربستان سعودي با بحران افول نسل اول شاهزاده هاي خود مواجه بوده و در ميان خاندان هاي سعودي نوعي نزاع و جنگ قدرت در گرفته لذا کشور عربستان براي خروج از اين بحران داخلي سعي در ايجاد بحران و دخالت در کشورهاي ديگر منطقه را دارد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به فعاليت هاي عربستان در راستاي منافع کشورهاي غربي خاطر نشان کرد: عربستان در تلاش براي ايجاد يک اتحاديه عرب در راستاي تفکر همسو با غرب و سياست هاي قدرت هاي بزرگ بوده و قصد ايجاد يک تقسيم بندي ميان خود و ديگر کشورهاي منطقه را دارد./س3
برچسب ها: عربستان ، لاسجردی ، وهابیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار