سرپرست اداره كل دامپزشكی استان اردبیل گفت: مخزن عمده بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام عمدتاً دامها یا فرآورده های خام دامی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل صادق صالحی افزود: استراتژی مقابله با این بیماریها یا انجام هرگونه پیشگیری یا مبارزه با این بیماریها در جمعیت دامی بیشتر معنا پیدا می كند.

وی گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان یك هزار و 709 عامل بیماریزای عفونی شناخته شده در انسان 832 عامل یعنی تقریباَ 49 درصد و از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده مانند آنفلوانزای فوق حاد طیور ‏، سارس ، جنون گاوی و ..... 114 مورد آن یعنی 73درصد از حیوان به انسان یا بالعكس منتقل می شود.

صالحی ، نظارت گسترده بر فرآورده های خام دامی ، اجرای چندین طرح تشدید نظارت بهداشتی در طول سال ، جایگزین شدن كشتارگاههای صنعتی به جای سنتی در برخی از شهرستانهای استان وعرضه گوشت و آلایش خوراكی دامی به صورت كاملاً بهداشتی و بسته بندی كددار را از جمله اقدامات دامپزشكی استان عنوان كرد.

وی افزود:  پارسال بر كشتار بیش از ده میلیون قطعه طیور و نزدیك به دویست هزار راس دام سبك و سنگین در سطح كشتارگاههای دام و طیور استان نظارت بهداشتی شده و نزدیك به یكصد هزار مورد بازدید بهداشتی از مراكز تولید انجام گرفته است.

سرپرست اداره كل دامپزشكی استان اردبیل افزود: بیش از 344 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیر قابل مصرف ضبط و معدوم شده و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

صالحی در ادامه 13 تیر ماه ، روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام را فرصت مناسبی جهت تبیین نقش برجسته دامپزشكی درجامعه دانست و گفت: اعلام چنین روزی از ضروریاتی است كه می تواند با اطلاع رسانی به آحاد جامعه ، جمعیت انسانی را از این معضل نجات داده و با رعایت موارد بهداشتی لازم ، سلامتی واقعی را برای جامعه به ارمغان آورد./ع

برچسب ها: اردبیل ، فراورده ، های ، دانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.