رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران از انجام 11 هزار و760 متر حفاري جهت دار يا افقي (MWD ) از سوي اين شرکت در سه ماه نخست سال جاري در مناطق نفت خيز کشور خبر داد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ؛مهندس مهران عاليپور اظهار كرد: اين عمليات بر روي 20 حفره در مخازن نفت و گاز در مناطق خشكي و دريايي انجام شد.
وي افزود: حفاري انحرافي از مهم ترين خدمات فني حفاري به شمار مي‌آيد که انجام آن به تخصص و فناوري بالا نياز دارد و هم اكنون 15 گروه تخصصي در شرکت ملي حفاري ايران در اين ارتباط فعاليت مي‌كنند.
عاليپور اظهار كرد: در حفاري جهت دار علاوه بر تجهيزات و خدماتي که در حفاري عمودي به کارگيري مي‌شود، تجهيزات ويژه اي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران در زمينه موارد استفاده از حفاري‌هاي جهت دار توضيح داد: اين شيوه حفاري در موارد متعددي كاربرد دارد و از جمله مي‌توان به مواقعي كه بخشي از مخزن نفت و گاز در مناطق مسکوني، نقاط سخت گذر، کوهستاني و يا دريا قرار گرفته و از طريق حفاري عمودي دسترسي به اين مخازن غير ممكن يا دشوار است، اشاره كرد كه با حفاري انحرافي اين کار امکان پذير مي‌شود.
عاليپور با بيان اين كه افزايش تعداد گروه‌هاي تخصصي و بومي سازي تجهيزات تخصصي در اين بخش در دستور كار قرار دارد، يادآور شد: متراژ حفاري افقي به وسيله ناوگان حفاري اين شرکت در سال گذشته افزون بر 46 هزار ثبت شد.
شرکت ملي حفاري ايران نزديک به 20 سال است که در عرصه حفاري افقي فعاليت دارد و در اين مدت موفق به انجام يک هزار حفره جهت دار با متراژ نزديک به 500 هزار متر شده است که بالاترين رکورد، حفاري 954 متر در يک حفره چاه است.حفاري چاه جهت دار براي خاموش كردن چاه كنگان 23، حفاري عمليات مغزه گيري با بازيافت 81 متر در پارس جنوبي و عبور از مرز هزارمين حفره جهت دار در يك حلقه چاه در مناطق نفت خيز جنوب در خرداد سال گذشته از موفقيت‌هاي برجسته اين شركت در عرصه صنعت حفاري به شمار مي‌آيد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.