مدير گروه معارف دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) گفت: حوزه و دانشگاه، با بازبيني در علوم و اينكه اسلامي كردن علوم تنها مختص به علوم غير اسلامي نيست،‌ براي رسيدن به دانشگاه اسلامي تلاش كنند.

هادي فنايي مدير گروه معارف دانشگاه بين المللي امام خميني در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره بحث اسلامي کردن دانشگاه‌ها گفت: بايد اين موضوع بررسي شود که در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها آيا علوم انساني و همچنين علوم به طور مطلق قابل اسلامي شدن هستند يا خير.

وي افزود: در محافل حوزوي و دانشگاهي، علومي كه منتسب به علوم اسلامي هستند(علومي كه در دانشكده الهيات مورد بحث است) تدريس مي‌شود و  متاسفانه برخي فكر مي كنند كه اسلامي كردن علوم، مختص به علوم غير اسلامي است اما اسلامي شدن علوم، مختص همه رشته ها حتي رشته هاي اسلامي است.

فنايي ادامه داد: امروزه ضرورت بازبيني در علوم اسلامي يك نياز است، علومي مانند فقه اسلامي و فلسفه اسلامي از جمله علومي است  كه مي توان در اسلامي بودن اين دسته از علوم بحث كرد كه آيا واقعا اسلامي هستند يا فقط اسم اسلامي بودن را به دوش مي كشند و اگر اسلامي هستند چه شاخصه هايي دارند.

عضو هيات علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها گفت: عميق ترين نيازي كه در دانشگاه و حوزه احساس مي شود واكاوي در علوم است و اينكه آيا اين علوم، مقيد به علوم اسلامي هستند يا خير و اگر اسلامي نبودند با همكاري يكديگر به رفع علاج اين واقع بپردازند.

وي تصريح كرد: از جمله موارد ارتباط حوزه و دانشگاه در مورد اسلامي شدن دانشگاه‌ها اين است که اسلامي بودن علوم خود را اثبات كرده و براي اسلامي سازي علوم اسلامي و ديگر علوم تلاش كنند.

فنايي تصريح كرد: اسلامي سازي در روش غايت از علوم است و بايد در زير مجموعه جهان بيني ديني شكل بگيرد و علوم برگرفته شده از شرق و غرب را زير چتر جهان بيني اسلامي آورد و در نتيجه علومي كه در فضاي جهان نگري ديني شكل بگيرد، قطعا از علومي كه از جهان بيني مادي گرفته شده است، متفاوت خواهد بود.

وي در پايان با اشاره به ادعاي طرح تفكيك جنسيتي از سوي برخي افراد که با هدف رسيدن به دانشگاه اسلامي مطرح مي‌شود، گفت: تفكيك جنسيتي ربطي به اسلامي شدن دانشگاه‌ها ندارد و البته اين يك امر اخلاقي است و باعث پيشرفت افراد و پاكسازي محيط مي شود.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار