در3 ماهه ابتداي سال 91 بيش از 3 ميليون و 40 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي از طريق مرزهاي فعال كشور ترانزيت شد كه نسبت به سال گذشته به ميزان 8/30 درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه دكتر شهريار افندي‌زاده با بيان اين مطلب اظهار داشت :

با توجه به موقعيت مناسب جمهوري اسلامي ايران در تسهيل تجارت ميان آسيا و اروپا و كشورهاي منطقه،مي‌تواند نقش برجسته‌اي در توسعه ترانزيت ايفا كند و به عنوان حلقه اتصال اروپا به آسيا عمل نمايد.

معاون وزير و رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خاطر نشان كرد: دولت جمهوري اسلامي برنامه‌هاي كلان متعددي را در كارگروه ترانزيت تدوين و تصويب كرده و سرمايه‌گذاري عظيمي در پروژه‌هاي زيربنايي حمل‌ونقلي در محورهاي ترانزيتي كشور و برخي از كشورهاي همسايه از جمله افغانستان انجام داده است كه نتيجه‌ اين اقدامات منجر به افزايش روند ترانزيت در سال جاري شده است.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت افزود:

طي 3 ماهه سال 91 از مجموع 3 ميليون و 40 هزار تن كالاهاي ترانزيت شده، ميزان 2 ميليون و 768 هزار تن معادل 91 درصد از طريق جاده و 272 هزار تن معادل 9 درصد از طريق راه‌آهن حمل شده است.

دكتر افندي‌زاده در خصوص عملكرد مرزهاي فعال زميني در زمينه ترانزيت كالا اظهار داشت:

بندرعباس با 861 هزار تن معادل 28 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي پرويزخان، باشماق ، بازرگان و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

رييس سازمان راهداري حمل‌ونقل جاده‌اي افزود:

در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور بندر امام با 862 هزار تن معادل 4/28 درصد، فعال‌ترين مرز به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندرعباس، دوغارون و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي عمده‌ترين بخش ترانزيت كشور را طي مدت مذكور، كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري اعلام كرد.

دكتر افندي‌زاده هدف‌گذاري در سال‌جاري را تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام زيرساختي حمل و نقلي كه در ترانزيت نقش دارند برشمرد و افزود: تمام ظرفيت و توان وزارت راه و شهرسازي و ساير دستگاه‌هاي همكار در امر ترانزيت در كنار يكديگر و با همراهي بخش خصوصي بكار گرفته خواهد شد تا جمهوري اسلامي ايران نقش خود را بعنوان پل ارتباطي بين كشورهاي منطقه ايفا نمايد./س

برچسب ها: کشور ، کالا ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.