امروزه به دلیل فعالیتهای مخرب انسانی، اکوسیستم های طبیعی را با این همه کارایی در شرایط نامطلوبی قرار داده است به طوری که انسان همزیستی موزون طبیعت و کوهستان را از دست داده است.

صفائیان استاد اکولوژی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اکوسیستم های کوهستانی از جمله زیبا ترین ، پر جاذبه ترین و پررمز و رازترین اکوسیستم های طبیعت به شمار می آیند.
وی افزود: کوهستانها امانت دار میراق های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند.
وی با بیان اینکه کوهستانها علیرغم استحکام، مقاومت و غرورشان از آسیب پذیرترین و شکننده ترین اکوسیستم ها به شمار می آیند، تصریح کرد: کوهها تامین کننده آب ، انرژی، کانی ها، جنگل ها، مراتع و چشم اندازهای زیبا بوده و از دید بوم شناسی پشتیبان زندگی به شمار می آیند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اکوسیستم هایی با این همه کارایی و تا این اندازه مهم و زندگی ساز، امروزه به دلیل فعالیتهای مخرب انسانی در شرایط نامطلوبی قرار گرفته اند و انسان همزیستی موزون خود را با طبیعت و کوهستان از دست داده است.
وی افزود: کوهها بنا به ماهیت شکننده خود تحت تاثیر بهره برداری غیر اصولی و بی رویه، تغییر کاربریهای نادرست، تخریب مراتع، جاده سازی؛ معدن کاوی، بوته کنی، لگد کوبی و رها سازی زباله و به طور کلی بهره کشی بیش از توان اکولوژیک از آنان همگی سریع روبه تخریب گذاشته و نمی توانند نقش خویش را آن گونه که شایسته است ایفا کنند./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار