چين طرح جديدي را براي حل مناقشه سوريه مطرح کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ روز گذشته وزير امورخارجه چين در نشست ژنو براي بررسي مسائل سوريه، پيشنهاد چهار ماده اي را ارائه کرد.

هدف از اين طرح شکستن بن بست پيش آمده براي بحران سوريه است. يانگ ييچي، وزير امورخارجه چين در سخناني در ژنو در نشست گروه تماس سوريه که کوفي عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب آن را برگزار کرده است گفت: «طرح پيشنهادي ما چهارماده اي است. پيشنهاد نخست آن که بايد به مسير درست براي حل و فصل سياسي اين مناقشه پايبند باشيم. گفتگوي سياسي تنها راه حل بحران سوريه است.

 ما از جامعه بين المللي بويژه اعضاي اين گروه تماس مي خواهيم تا به گونه اي متوازن و متعادل حکومت سوريه و مخالفان را ترغيب کنند تا طرح شش ماده اي کوفي عنان و قطعنامه هاي مرتبط شوراي امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کنند و به درگيري ها و خشونتها پايان بدهند، از غيرنظاميان محافظت کنند، در سريعترين زمان ممکن گفتگوي سياسي فراگيري را آغاز کنند که بدون پيش شرط باشد و نتايج آن نيز  مغرضانه نباشد و با همکاري هم در مسير فرايند سياسي حرکت کنند.

 بايد طرفهاي مطرح در سوريه به گونه اي مسئولانه درقبال مردم سوريه عمل کنند و به دغدغه هاي جامعه بين المللي به صورت مثبت و جدي پاسخ بدهند . پيشنهاد دوم ما اين است که ما بايد از تلاشهاي  فعالانه آقاي کوفي عنان براي ميانجيگري به شدت حمايت کنيم. ما بر اين باور هستيم که ميانجيگري هاي وي مي تواند کانال مهم و راه عملياتي براي رسيدن به راه حل سياسي مساله سوريه فراهم کند. جامعه بين المللي بايد به تلاشهاي کوفي عنان کاملا اعتماد داشته باشد و کاملا از اين تلاشها براي ميانجيگري درباره سوريه حمايت کند و پشتيبان ناظران سازمان ملل متحد باشد و نقش مثبت و سازنده اي در اين زمينه ايفا کند.  چين با تعيين برنامه زماني براي تلاشهاي کوفي عنان در اين زمينه يا اجراي طرح شش ماده اي مخالف است.

براساس اين گزارش ، وزير امورخارجه چين در ادامه اظهاراتش در ژنو گفت : پيشنهاد سوم ما اين است که همه طرفهاي  مطرح در سوريه بايد واقعا به حق استقلال مردم سوريه احترام بگذارند. ما حامي راه حل سياسي مساله سوريه و طرحي با هدايت خود سوري ها هستيم و به حاکميت سوريه و استقلال و وحدت و تماميت ارضي آن احترام مي گذاريم. ما معتقديم فقط و فقط مردم سوريه مي توانند هدايت هرگونه راه حل سياسي را براي اين کشور برعهده داشته باشند و اين راه حل بايد براي طرفهاي مطرح در سوريه قابل قبول باشد. هيچ قدرت خارجي نبايد براي مردم سوريه تعيين تکليف کند. چين با تحميل طرح به سوريه مخالف است. پيشنهاد چهارم ما اين است که همه طرفها بايد در زمينه رسيدن به راه حل سياسي مسئله صبور باشند و درعين حال با فوريت به اين مسئله نگاه کنند.  مسئله سوريه حساس و پيچيده است.
 همه طرفهاي مرتبط بايد فضاي گفتگو را حفظ کنند و به نوعي حرکت کنند که کاملا به دغدغه هاي همه طرفها توجه شود و از طريق گفتگوهاي صبورانه، اجماع بيشتري ايجاد شود و از اين طريق پيام واحدي به همه طرفها در سوريه و به جامعه بين المللي ارسال شود. آنها در هنگام حرکت در اين مسير بايد منافع اساسي ملت سوريه و منافع کلي ثبات و صلح در منطقه را مدنظر داشته باشند و اصول منشور سازمان ملل متحد  و هنجارهاي پايه و اساسي حاکم بر روابط بين الملل را رعايت کنند.

وي افزود : فرايند گذار سياسي در سوريه بايد تحت مديريت مردم سوريه باشد و کاملا در کنترل مردم سوريه باشد. بايد حکومت سوريه و طرفهاي مطرح از طريق گفتگو درباره مولفه ها وسازوکار اين گذار سياسي به اجماع برسند و بايد سازمان دهي براي اين منظور ايجاد شود. به نظر من، نتايج گفتگوهاي ژنو مي تواند به کاهش دادن بحرن سوريه کمک کند و حل مشکل سياسي را در سوريه تسهيل کند و از تشديد درگيري ها جلوگيري کند و در عين حال به تامين صلح و ثبات در منطقه خاورميانه منجر شود.
برچسب ها: چین ، سوریه ، عنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار