وزير راه و شهرسازي در جلسه علني امروز مجلس به ارائه گزارش مبسوطي از عملكرد اين وزارتخانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علی نیکزاد وزير راه و شهرسازي در جلسه علنی امروز  (یکشنبه ۱۱ تیر) مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از اقدامات و فعاليت هاي انجام شده در كميسيون تحت مديريت خود گفت: حدود ۴۹۱ طرح در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که شامل یک‌هزار پروژه در بخش حمل‌ونقل می‌شود و اعتبارات آن بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وي در ادامه افزود: امسال اعتبارات بالغ بر ۵ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان است و در کنار آن استفاده از اوراق مشارکت، سهام و فروش اموال را نیز داریم.

 نيكزاد در ادامه با ارائه گزارشی در زمینه خطوط ریلی کشور تصریح کرد: طول خط اصلی موجود راه‌آهن ۱۰ هزار کیلومتر و خطوط در دست مطالعه نیز بالغ بر ۸ هزار کیلومتر است.

وزير راه و شهرسازي همچنین با بیان اینکه امسال در بخش راه‌آهن ۶۷۰ کیلومتر هدفگذاری شده است، گفت: از سال ۸۳ تاکنون هیچ‌وقت بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه‌آهن در طول یک‌سال در کشور افتتاح نشده بود.

 نیکزاد میزان خطوط در دست ساخت را بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۷۶ کیلومتر اعلام کرد و افزود: اجرای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و در سال جاری یک‌هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 وی با بیان اینکه اگر در کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن را به اتمام برسانیم، کشورمان از طریق ریلی به کشورهای عراق، ترکمنستان، قزاقستان، سوریه، مدیترانه، آذربایجان، آسیای جنوب شرقی، هند، چین، روسیه و در نهایت افغانستان وصل خواهد شد، گفت: این امر جزو اولویت‌ها و استراتژی‌های مهم بخش ریلی و وزارت راه و شهرسازی است.

 وزیر راه و شهرسازی همچنین با ارائه گزارشی در زمینه جابجایی مسافران در دولت نهم و دهم گفت: این جابجایی‌ها در دولت نهم و دهم ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که نسبت به ۸ سال قبل که این آمار ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود، بالغ بر ۹۲ درصد رشد داشته است.

 نيكزاد میزان کل بار جابجا شده در دولت‌های نهم و دهم را بالغ بر ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۸ سال قبل میزان جابجایی‌ها در این بخش ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است و در حال حاضر شاهد رشد ۲۶ درصدی در این بخش هستیم.

 نیکزاد همچنین میزان ترانزیت کالا در بخش ریلی را یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: نسبت به ۸ سال قبل که این میزان ۸۸۰ هزار تن بوده،‌ ۶۵ درصد رشد داشته‌ایم.

 وی همچنین تعداد لوکوموتیوهای دولت‌های مورد نظر را ۸۵۲ واگن اعلام کرد و ادامه داد:‌ تعداد لوکوموتیو‌ها در ۸ سال گذشته ۶۱۷ دستگاه بوده که در حال حاضر در این بخش نسبت به ۸ سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته‌ایم.

 وي تعداد واگن‌های باری را در حال حاضر ۲۲ هزار و ۹۱ دستگاه اعلام کرد و گفت: ۸ سال قبل ۱۷ هزار و ۱۸۰ واگن باری وجود داشت که در این زمینه نیز دولت نهم و دهم ۲۷ درصد رشد داشته است.

 نیکزاد میزان افزایش سالن‌های مسافری در دولت‌های نهم و دهم را ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: همچنین ۲ هزار و ۱۰۶ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که بالغ بر ۲ هزار و ۲۹۱ کیلومتر نیز در دست ساخت است.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در قانون بودجه ۹۱ میزان ۲۴۱ میلیارد تومان اعتبار منظور شده است، گفت: در حال حاضر استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، اصفهان، خوزستان، مرکزی، قزوین و تهران به آزادراه متصل شده است.

 وی افزود: استان های آذربایجان شرقی، ایلام، رضوی، شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمانشاه، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و یزد به بزرگره های اصلی کشور وصل شده اند.

 وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۹۹ کیلومتر راه اصلی ایجاد شده است.

 نیکزاد اظهارداشت: در سال ۹۰ ، ۱۵۵۸ کیلومتر است که در دست احداث ۹۰۰ کیلومتر و اعتبار سال ۱۳۹۱ در قانون بودجه ۱۲۷۲ میلیارد تومان است.

 وی ادامه داد: دربخش راه روستایی ۹۵ هزار کیلومتر، راه آسفالته روستایی موجود است. راه شوسه موجود ۳۱ هزار کیلومتر است، راه خاکی موجود ۲۳۷۸۰ کیلومتر ، از ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی روستای موجود در کشور ۹۵ هزار کیلومتر آسفالت شده است. ۵۴ هزار کیلومتر از این ۹۵ هزار کیلومتر قبل از دولت های نهم و دهم بوده  که در این دولت ها ۴۱ هزار کیلومتی راه روستایی آسفالت شده است.

 وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در دولت قصد داشتیم ۹۹۵۰ کیلومتر در سال ۹۱ آسفالت کنیم که به همین منظور بودجه در اختیار سازمان های راه و شهرسازی استان ها قرار داده شده است.

 نیکزاد با اشاره به راه هوایی ایجاد شده در کشور در سال گذشته گفت: در سال گذشته، ۱۰۲ فروند ناوگان هوایی را در دولت های نهم و دهم اضافه کردیم که نسبت به گذشته ۳۳۱ درصد رشد داشته است. تعداد صندلی ها در هواپیما  از ۱۹ هزار و ۱۴۵ در دولت نهم به ۳۴ هزار و ۱۸۵ صندلی، ۵۴ فرودگاه دولتی در کشور وجود دارد که سه فرودگاه فقط سودده است که این فرودگاه ها عبارتند از فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد در استان خراسان رضوی که بقیه فرودگاه ها زیان ده هستند.

 وی تاکید کرد:عمر ناوگان هوایی در کشور ۲۲ سال است که استاندارد دنیا کمتر از ۱۰ و در بسیاری از نقاط ۵ سال است.

 وی اظهارداشت: در سال ۹۰ ، ۳۷۳۶ پرواز اتفاق افتاده است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۴۶۶ پرواز بوده است که به طور متوسط روزانه ۵۰۰ پرواز اتفاق افتاده است.

 نیکزاد تصریح کرد: در بخش پروازهای بین المللی ۶۲ هزار و ۳۵۳ پرواز و در بخش پرواز عبوری ۱۶۰ هزار و ۳۵ پرواز  و سایر پروازها نیز ۹ هزار و ۸۱۷ پرواز بوده است.

 وزير راه در ادامه به بخش ظرفیت بنادر اشاره و تصریح کرد:در بخش بنادر نیز ظرفیت اسمی بنادر تجاری به ۱۷۲ میلیون تن رسیده است، در سال ۹۰ در بنادر کشور ۱۳۵ میلیون تن بوده است که در این سال ۳۷ میلیون تن ظرفیت بنادر خالی است. افزایش ظرفیت بنادر تجاری در دولت های نهم و دهم ۵۸ میلیون تن نسبت به ۸ سال گذشته که ۴۵ میلیون تن بوده ۵۹ درصد رشد داشته است.

  وی گفت:افزایش ظرفیت کانتریست از ۳.۸ میلیون نسبت به دولت دهم ۲۵۵ درصد رشد داشته است و افزایش ظرفیت مسافری به ۶.۹ میلیون نفر رسیده است که نسبت به هشت سال قبل ۶۷ درصد رشد داشته است.

 وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:در بخش تلفات جاده ای ۲۷ هزار و ۶۷۷ نفر در سال ۸۴ تلفات جاده ای داشته ایم که اگر با این روند پیش می رفت باید ۵۴ هزار نفر در جاده ها کشور کشته می شدند. اما براساس برنامه پنجم کاهش ۱۰ درصدی در تلفات جاده ای بود که در سال گذشته در این زمینه ۱۵ درصد کاهش داشته ایم که از ۵۴ هزار به  ۲۰ هزار و ۶۸ نفر کاهش یافته است که ۳ هزار نفر نسبت به سال ۸۹ کاهش تلفات جاده ای داشته است.

 نیکزاد افزود:در بخش مسکن براساس اصل ۳۱ قانون اساسی در دولت نهم به این موضوع توجه شد . یک و نیم میلیون واحد روستایی و شهری یعنی به عبارت ۱۵۰ میلیون متر مربع در سال گذشته رقمی حدود ۲.۲ میلیون نفر اشتغال در بخش مسکن ایجاد شده است.

 وزیر مسکن با ارائه گزارشی از وضعیت مسکن مهر با بیان اینکه ساخت مسکن مهر با رعایت همه اصول پیش برده شده است، گفت: در تعامل ارزشمندی که با انبوه‌سازان شد، از این پتانسیل برای ساخت مسکن مهر استفاده و بستر مناسب فراهم شد تا بخش خصوصی بتواند موضوع ساختن مسکن مهر را مدیریت کند.

نیکزاد با اشاره به حمایت‌های دولت و مجلس از نهایی شدن طرح مسکن مهر ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) فرمایشی داشتند مبنی بر اینکه نظام اسلامی ظلم و تبعیض را تحمل نخواهد کرد و این از حداقل حقوق فرد است که باید مسکن داشته باشد، مشکل زمین باید حل شود و همه محرومان باید خانه داشته باشند و هیچ فردی در هیچ گوشه مملکت نباید بی‌خانه بماند.

 وی با بیان اینکه در ساخت مسکن تمامی این فرمایشات لحاظ شده است، به آمار کمی ساخت مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در اوایل دولت نهم ۴ میلیون و ۴۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شده است و در طول دولت نهم و دهم یک میلیون و ۸۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی را شروع و یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

 این عضو هیات دولت با بیان اینکه تقریبا همه واحدهای روستایی قبل از دولت نهم و دهم تکمیل شده است، ادامه داد:‌ این دولت بدون در نظر گرفتن مسکن ساخته شده توسط بخش خصوصی بالغ بر ۲۰ درصد مسکن شهری را نیز  در دست ساخت دارد.

 نیکزاد با بیان اینکه هیچ مسکنی بدون آماده‌سازی اجازه اخذ وام برای آغاز به کار را ندارد، ادامه داد: این هدف در دل مسکن مهر گنجانده شده است که کار خوب دولت فعلی بود.

 وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از هماهنگی این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها برای تامین نیازهای بخش مسکن مهر گفت: بتوانیم موضوع ساخت تاسیساتی چون مسجد و مدرسه نیز دنبال می‌شود، حدود ۵۰۰ مسجد در دست ساخت است و برای ساخت مدارس نیز جلساتی با وزیر محترم آموزش و پرورش داشتیم.

 وی در ادامه به مذاکرات این وزارتخانه با نهادهای امنیتی برای ساخت کلانتری‌ها در مناطق مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در عین حال مراکز تجاری مسکن مهر نیز در دست ساخت است.

/س2

برچسب ها: مسکن ، دولت ، تورم ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار