دو طرح نقشه قالی گل ترمه و چهار خشت استان چهارمحال و بختیاری در مرکز ملی فرش ایران ثبت شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد گفت : این نقشه ها بنام اعظم مقدسی نیکو دارنده پروانه تولید غیر متمرکز فرش دستباف ساکن روستای بارده استان ثبت ملی شده است.

رحمان کرمی حفظ و صیانت از مالکیت معنوی طرح های منحصر به فرد و خاص بافته شده در هر منطقه را از اهداف ثبت آنها بیان کرد و افزود: این طرحها که برگرفته از نمادهای اصلی فرش بختیاری هستند در بازار های جهانی از لحاظ ارزش و جایگاه قابل مقایسه با هیچ طرحی نیستند.

علیرضا شیخی؛ رئیس اداره فرش صنعت ، معدن و تجارت استان چهار محال و بختیاری نیز گفت: با ثبت این طرحها به نام افراد از کپی برداری آنها جلوگیری می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به درآمدزایی اقتصادی فرش برای خانوارهای این استان،افزود :‌ 80 درصد فرش های بافته شده استان چهارمحال و بختیاری با کمترین تاثیرپذیری از بحران های اقتصاد جهانی از طریق پایانه های صادراتی استانهای اصفهان و تهران به کشورهای حوزه خلیج فارس ، آمریکا ، چین و برخی کشورهای اروپایی صادرمی شود.

رحمان کرمی با اشاره به وجود 100 هزار بافنده فرش در این استان،گفت : بافندگان چهار محال و بختیاری توان تولید سالانه 400 هزار متر مربع فرش را دارند.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گبه ، یلمه ، فرش بختیاری و نایینی را چهار سبک تولید فرش بافندگان این استان اعلام کرد و افزود : هر بافنده سالانه بطور متوسط 4 متر فرش می بافد.

کرمی، اصالت نقشه (طرح) ، ثبات رنگ و دقت در بافت را مهمترین ویژگی شاخص فرش های این استان برشمرد و افزود : قالی های چالشتری تولید شده در این استان از معروفیت جهانی برخوردارند./س

برچسب ها: نقشه ، قالی ، جایگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.