فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه تاکيد کرد آينده سوريه در دست مردم اين کشور است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ کوفي عنان در اظهاراتي در ژنو سوئيس درباره سوريه ابراز اميدواري کرد که هرگونه طرح انتقال در سوريه مطابق با آمال مشروع مردم سوريه باشد و آنان را قادر کند که به صورت مستقيم و دمکراتيک بتوانند آينده ي خود را تعيين کنند. 

وي افزود: همه طرف ها بايد فورا به توقف پايدار خشونت مسلحانه و اجراي طرح شش ماده اي در سوريه تعهد مجدد بدهند و منتظر اقدام ديگران نمانند.

کوفي عنان تصريح کرد: دولت سوريه و گروههاي مسلح مخالف بايد با هيئت ناظران سازمان ملل متحد در سوريه همکاري کنند.

فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب افزود: ما برسر مجموعه اي از اصول و رهنمودها در مورد يک انتقال تحت رهبري سوري ها توافق کرديم مبني بر اينکه هر گونه توافق سياسي بايد به مردم سوريه واگذار شود. ما دورنمايي براي آينده ترسيم کرديم که همه  در سوريه مي توانند در آن سهيم باشند. اين چشم انداز يک کشور دمکراتيک و تکثر گرا است که در آن انتخابات آزاد و منصفانه برگزار مي شود، به حقوق بشر و حاکميت قانون احترام گذاشته مي شود ، فرصت هاي برابر براي همه وجود دارد و درباره احترام به حقوق اقليت ها تضمين وجود دارد. اين امر مستلزم برداشتن گام هاي روشن و برگشت ناپذير در مرحله انتقال مطابق با يک جدول زماني مشخص است. 

وي افزود: هيئت حاکم انتقالي قدرت کامل اجرايي را اعمال خواهد کرد. هيئت حاکم انتقالي مي تواند از اعضاي دولت کنوني و مخالفان و ديگر گروهها باشد. تشکيل اين هيئت بايد براساس  رضايت متقابل باشد. اين مردم سوريه هستند که بايد در مورد آينده خود تصميم بگيرند. همه گروهها و بخش هاي جامعه بايد بتوانند در يک روند گفتگوهاي جامع و ملي شرکت کنند که نتايج اصلي آن بايد اجرا شود. زنان بايد به طور کامل در همه جنبه ها حضور داشته باشند. بر همين مبنا دستور قانون و نظام حقوقي قابل بازنگري است و نتيجه تدوين قانون اساسي بايد مورد تائيد مردمي قرار گيرد پس از اين مرحله بايد انتخابات آزاد و منصفانه و چند حزبي برگزار شود.

دبير کل سابق سازمان ملل متحد افزود: انتقال بايد در فضايي امن براي همه و ثبات و آرامش از جمله تکميل خروج نظاميان، خلع سلاح و تلفيق مجدد گروههاي مسلح در جامع صورت گيرد.بايد نهادهاي دولتي ادامه فعاليت داشته باشند و کارکنان واجد شرايط به فعاليت خود ادامه دهند. خدمات عمومي بايد حفظ شوند يا اينکه اعاده شوند. اين مسئله شامل نيروهاي نظامي و سرويس هاي  امنيتي مي شود.

کوفي عنان ضمن مخالفت با هرگونه نظامي کردن مناقشه سوريه گفت: گروه اقدام وعده داده است که اقدام کند و آنها پيامي را مبني بر عزم  و اراده و اميد ارسال مي کنند. کار سخت از اکنون آغاز مي شود. ما بايد با يکديگر همکاري کنيم.
 
 

برچسب ها: عنان ، سوریه ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار