روزنامه "واشنگتن تايمز" نوشت: پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر چالشي براي باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا به شمار مي‌آيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريكايي در گزارشي نوشت: پيروزي مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر چالشي براي باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا به شمار مي‌آيد زيرا ديدگاه رئيس‌جمهور اسلامگراي مصر درباره جهان خارج همواره محل اختلاف با واشنگتن بوده است.

اين روزنامه به نقل از "اريك تراجر" تحليلگر مركز تحقيقاتي سياست خاور نزديك در اين باره نوشت: محمد مرسي رئيس‌جمهور منتخب مصر كه در آمريكا تحصيل كرده و ديروز به طور رسمي سوگند ياد كرد، چالشي بزرگي براي منافع آمريكا در منطقه به شمار مي‌آيد.

اين تحليلگر افزود: جدول كاري گروه اخوان المسلمين، دمكراسي را ترويج مي‌كند اما دشمني اين جماعت با اسرائيل، صلح را در خاورميانه با خطر مواجه خواهد كرد. تراجر ابراز عقيده كرد: "دولت باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا ترجيح داد به جاي تعيين شرط‌هايي براي همكاري با گروه اخوان المسلمين، در راستاي حفظ منافع اصلي آمريكا، با اين گروه همكاري كند".

نيويورك تايمز بر اين باور است مرسي در شرايطي رياست جمهوري مصر را به عهده مي‌گيرد كه شوراي نظامي تا حد فراواني اختيارات وي را كاهش داده است و رئيس‌جمهور منتخب مصر با شوراي نظامي حاكم بر اين كشور در نزاع خواهد بود. شوراي نظامي تصميم گرفته است در پايان ماه جاري ميلادي قدرت اجرايي را به محمد مرسي واگذار كند اما اين شورا تا زمان تدوين قانون اساسي جديد و انتخاب مجلس جديد اين كشور، اختيار قانونگذاري در كشور را در اختيار خواهد داشت.

"ميشل دن" مدير "مركز تحقيقات خاورميانه‌اي رفيق حريري" تأكيد كرد: دولت اوباما همچنان بر ارتش مصر براي تأمين منافع امريكا تكيه كرده است اما بايد روابط ميان امريكا و مصر مورد ارزيابي مجدد قرار گيرد.

اين روزنامه آمريكايي نوشت: حسني مبارك رئيس‌جمهور مخلوع مصر كه سه دهه بر مصر حكومت كرد، همپيمان قوي آمريكا بود و واشنگتن در منطقه خاورميانه و حفظ پيمان سازش با اسرائيل و تحكيم روابط نظامي با آمريكا به مبارك وابسته بود.
برچسب ها: مرسی ، امریکا ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار