بعضی از ما آدم ها بعد از افتادن یک تکه نان روی زمین آن را بر می دارند و فوت می کنند و معتقدند خوردن آن خطری ندارد برای دانستن صحت یا نادرستی آن این مطلب را بخوانید.

علیرضا ابراهیم نیا، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به اینکه چرا بعضی از ما آدم ها بعد از افتادن یک تکه نان روی زمین آن را بر می داریم و فوت می کنیم و معتقدیم خوردن آن خطری ندارد آیا واقعاً چنین است، گفت: بر اساس یک باور قدیمی اگر یک تکه غذا را تا 3 ثانیه بعد از افتادن از روی زمین بردارید میکروب های زیادی روی آن قرار نگرفته است.
 
وی در ادامه مطلب خود افزود: تحقیقات نشان داده است ، خوردن غذاهایی که شامل نمک یا شکر هستند بعد از افتادن روی زمین مطمئن ترند چرا که باکتری ای خطرناک شانس کمتری برای رشد کردن روی آنها دارند.
 
ابراهیم نیا تصریح کرد: کمترین خطر از این نظر را غذاهای فراوری شده دارند چرا که معمولاً میزان نمک یا شکر در آنها بسیار بالا است. به این ترتیب غذاهایی مانند همبرگر، محصولات شو، نان ، مربا، اگر ظرف مدت 3 ثانیه از روی زمین برداشته شوند معمولاً باکتری های خطرناکی که در سطح آنها وجود ندارد.
 
وی اظهار کرد: اما در خصوص میوه های خشک شده و پاستا وضعیت کاملاً متفاوت است.
 
ابراهیم نیا، در ادامه گفت: بعد از آنکه 3 ثانیه از افتادن این غذاها بر روی زمین می گذرد یک باکتری به نام "کبسیلا" در سطح آن دیده می شود که می تواند باعث ابتلا به دسته گسترده ای از بیماری ها مانند عفونت ادراری و ذات الریه شود.
 
ابراهیم نیا ادامه داد: بیسکویت نیز از غذاهایی است که بعد از افتادن روی زمین حتی بعد از گذشت 10 ثانیه قابل خوردن است که در این خوراکی میزان آب بسیار پایین است  و میکروب ها شانس زیادی برای رشد در سطح آنها را ندارند.
 
وی خاطر نشان کرد: البته همه این ها به شرطی درست است که سطح زمین بیش از حد آلوده نباشد./عط
برچسب ها: باکتری ، میکروب ، پاستا ، همبرگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار