دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري گفت: نقص‌هاي آيين‌نامه‌اي را که مانع برگزاري کرسي ها مي شود را با وزارت علوم مطرح کرده ايم.

محمد اکبري دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به صحبت هاي برخي مسئولان درباره ايجاد فضاي ثابت در دانشگاه تحت عنوان باشگاه آزاد انديشي، اظهارداشت: مشکلات مطروحه پيرامون کرسي ها، زياد به محل برگزاري آن بر نمي گردد. چرا که محتواي برگزاري کرسي هاي آزادفکري، هنوز براي دانشجويان به طور کامل جا نيفتاده و اينها مسائلي نيست که در عرض چند هفته بتوان آن را حل و فصل کرد.

وي با بيان اينکه وزارت علوم آيين نامه اي را براي کرسي ها تدوين کرده و آن را در بسياري از دانشگاه ها اعلام کرده که نقاط مثبت و منفي‌اي دارد، اضافه کرد: يکي از نقص هاي آن روال طولاني اداري است که عملا برگزاري کرسي ها را سخت و برگزاري آن را غيرممکن کرده است.

اکبري جايگاه بالاي کرسي ها در آيين نامه را از نقاط مثبت آيين نامه خواند و تصريح کرد: رسميت بخشيدن به برگزاري کرسي ها مي تواند آن را در فضاي دانشگاه ها به خوبي جا انداخته و ساختار آن را قانونمند کند.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري با تاکيد بر اينکه براي تحقق باشگاه آزاد انديشي انتظاري نداريم،‌ بيان داشت: اينها سخت افزارهايي است که هنوز براي رسيدن به آن جاي کار داريم و تمرکز ما بيشتر روي اين است که کرسي ها را به لحاظ محتوايي، شناخت، چگونگي و چرايي تقويت کنيم.

اکبري در توضيح اينکه چقدر کرسي ها به صورت منسجم برگزار مي شود، اظهارداشت: دانشجويان و تشکل ها، متوليان اصلي برگزاري کرسي هستند. چرا که روي صحبت مقام معظم رهبري در مورد برگزاري کرسي ها با دانشجويان است و مطالبه آن از مسئولان مقوله اي است که خلاف منويات آقاست.

وي با بيان اينکه البته برگزاري کرسي ها، ظرفيت هايي را لازم دارد که ايجاد آن برعهده مسئولان دانشگاه ها است، يادآورشد: مشخص کردن روند قانوني و تدوين آيين نامه در اين خصوص بر عهده وزارت علوم و ساير نهادهاست که بايد روند سريعي داشته باشد تا هر چه زودتر اين امر محقق شود.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري تصريح کرد: خوشبختانه بسياري از مشکلات برسر راه کرسي ها برطرف شده و کرسي ها به لحاظ فهم جايگاه و تعداد برگزاري روند رو به رشدي را طي مي کند.

اکبري درباره چگونگي طرح سوالات در کرسي ها نيز توضيح داد: سوالات کرسي ها توسط تشکل ها و در قالب مسائلي که بيشتر دغدغه دانشجويان است، انتخاب و براي تاييد به نظر سنجي گذاشته مي شود؛ گاهي هم توسط گروه و اشخاصي که مجاز به برگزاري کرسي هستند،‌ تاييد و به نتيجه مي رسد. که البته کليت برنامه بايد به تاييد شوراي نظارت و يا هر نهاد مسئول ديگري برسد.

وي با اشاره به اينکه هدف از برگزاري کرسي ها شنيدن حرف دانشجويان با هر تفکر و سليقه‌اي است، گفت: دانشجويان مي توانند در کرسي ها شرکت کرده و به صورت منطقي حرف خود را بزنند. البته اين به اين معني نيست که برگزاري تريبون هاي آزاد مانند دهه 70، براي لشکر کشي سياسي بوده و با هدفگذاري خاص صورت گيرد. چرا که در آن زمان و در سال هاي 82 و 83 برگزاري تريبون ها براي شنيدن حرف دانشجو و براي عقلاني شدن فضاي دانشگاه نبود.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري اضافه کرد: در مورد اينکه چقدر مي توان فضاي عقلاني نقد را در فضاي دانشگاه محقق کرد، مي توان گفت که مقداري کار صورت گرفته، دانشجويان آمده و حرف هايشان را زده اند و نمونه هاي آن را داريم، که البته اين هنوز جاي کار دارد؛ اما روند آن رو به رشد است.

اکبري با بيان اينکه ما سعي کرده ايم گزارش کامل برگزاري کرسي ها را روي سايت خود بياوريم، تصريح کرد: البته ما جايي را به عنوان مرکز آمار برگزاري کرسي ها نداريم تا بتوانيم نقاط ضعف و قوت آن را استخراج کنيم که بگوييم اين امر چند درصد پيشرفت داشته و مشکلات اساسي آن کدام است.

وي در تشريح بازتاب کرسي هايي که تاکنون برگزار شده، بيان داشت: ما در سايت کرسي هاي آزاد فکري شيوه برنامه ها و محتواي آن را منتشر مي کنيم و در مورد نتايجي که مد نظر برگزاري کرسي هاست، اطلاعات مي دهيم.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري با بيان اينکه برگزاري کرسي ها منوط بر اين است که چقدر فضاي دانشگاه عقلاني شده يا فضاي رخوت است، اظهارداشت: برگزاري کرسي ها آزاد انديشي ناظر بر يک فضاي مساعد است،‌ نه تعداد برنامه ها و اينطور نيست که ما بياييم مقداري برنامه اجرا کنيم و بگوييم کرسي ها برگزار شدند.

اکبري با تاکيد بر اينکه کرسي ها تنها يک وسيله براي ايجاد فضاي آزاد انديشي است، تصريح کرد: بايد نگاه کنيم اين فضا چقدر ايجاد شده و مولفه هاي آن را بررسي کنيم که چقدر مخاطب داشته ايم و اينکه آيا بحث هاي منطقي در آن وجود دارد،‌ يا خير؟ و به نظر من هنوز براي شکل گيري فضاي ايده‌ال در اين خصوص راه زيادي در پيش داريم. البته راه سخت است،‌ اما به آن اميد داريم و راه باز است.

وي با تاکيد دوباره بر اينکه آيين نامه ها طوري تنظيم شده که روساي دانشگاه ها مي توانند جلوي برگزاري کرسي را بگيرند و نگذارند برگزار شود، خاطرنشان کرد: مسئولان مي توانند روند تاييد برگزاري کرسي ها را در يک سيکل اداري پيچيده بگذارند که عملا نشود آن را اجرا کرد.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري اضافه کرد: به لحاظ اينکه رئيس دانشگاه، معاونت هاي آن و همچنين شورايعالي در دانشگاه ها راس هرم آيين نامه، براي صدور مجوز برگزاري کرسي ها هستند، يک سري مشکلات وجود دارد، مانند اينکه جلسات شورايعالي در دانشگاه يا تشکيل نمي شود و يا با بازه هاي زماني طولاني تشکيل مي شود و ما براي گرفتن تاييد از اين شورا بايد زمان زيادي را منتظر بمانيم و اين باعث مي شود که نتوانيم در يک ماه دو يا سه کرسي برگزار کنيم.

اکبري قيدهاي سنگين را از ديگر موانع بر سر راه برگزاري کرسي ها عنوان کرد و گفت: بايد براي برگزاري هر کرسي از چند هفته قبل، موافق و مخالف ها را معرفي کنيم که اين کار در سطح دانشگاه بسيار سخت است. و اين در حالي است که اين امر عملا هم با فضاي کرسي ها مغاير است. زيرا کرسي ها بايد آزاد باشد تا هر کس وقت بگيرد و صحبت کند.

وي افزود: نقص هاي آيين نامه اي را که برگزاري کرسي ها را با مشکل مواجه مي کند را با وزارت علوم مطرح کرده ايم که انشاالله درست مي شود.

دبير سايت مرجع جامع و تخصصي کرسي هاي آزادفکري در پايان از ارائه گزارش جامعي در مورد کارکرد کرسي هاي آزاد انديشي تا آخر تير خبرداد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار