رئیس کمیته دیده‌بان طبیعت کوهستان ایران گفت: برداشت بی‌رویه پوکه‌های معدنی، سنگ و معادن متعدد از دیگر عواملی است که دماوند را رنج می‌دهد و گریبانگیرش شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران

عباس محمدی در نخستین همایش ملی بررسی مشکلات و آسیب‌های قله دماوند با عنوان "دماوند کوه در گذشته، حال و آینده" افزود: دماوند یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری کشور است که به عنوان اثر ثبت شده طبیعی و ملی باید مورد توجه بیش از اندازه مسئولان باشد.

بگفته وی هم‌اکنون دماوند برای گردشگری، تفریحی و کوهنوردی استفاده می‌شود و می‌تواند با مدیریت صحیح پایگاهی برای گردشگری و تولید درآمد باشد.

رئیس کمیته دیده‌بان طبیعت کوهستان ایران با اعلام اینکه دماوند به خاطر بی‌مدیریتی و عدم مدیریت لازم مشکلات زیادی را تحمل می‌کند که این مشکلات آن را به کام مرگ می‌برد، گفت: باید تشکیلات مدیریتی دماوند منسجم‌تر باشد تا با صعودهای دسته جمعی و چند هزار نفری که بدون کنترل و بی‌رویه است ضربه جبران ناپذیری را به پیکره دماوند وارد نکنیم.

محمدی با بیان اینکه نباید هر فردی به هر شکلی که می‌خواهد وارد مناطق دامنه و پای قله دماوند شود و به هر نحوی که دوست دارد از آن خارج شود، افزود: رفت و آمدهای بی‌رویه باعث فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود در نتیجه با از بین رفتن خاک گونه‌های نادر گیاهی این منطقه از بین رفته و در مقابل با نابودی گیاهان، جانواران و گونه‌های جانوری مختص دماوند که در این منطقه زیست دارند نیز به کام مرگ می‌روند./س


برچسب ها: دماوند ، بی رویه ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.