جراحی بروی جنین داخل رحم برای نخستین بار در خاورمیانه در شیراز انجام می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس رئیس مرکز تحقیقات لاپراسکوپی دانشکاه علوم پزشکی شیراز گفت: در برخی موارد سونوگرافی که در 17تا18 هفتگی انجام میگیرد، وجد مشکلات مادرزایی در بعضی از جنین ها تشخیص داده می شود، که بر اساس بررسی ها و فعالیت های صورت گرفته در راستای کاهش اختلالات جنینی . جلوگیری از تولد نوزادان معیوب ، به زودی جراحی این جنین ها داخل رحم مادر در بیمارستان مادر وکودک غدیر شیراز انجام می گیرد.

فروتن گفت: فتق دیافراگم، تشکیل نشدن مهره های کمر و وجود زایده حلقوی دور دست ها وپاها از جمله بیماری های مادرزادی، که با امکان جراحی جنین در رحم ، مشکل نوزادان متولد شده با این اختلالات رفع یا به حداقل  می رسد.

وی گفت :درباره جنین های دچار زایده حلقوی دور دست وپاها ، که به دلیل نرسیدن خون بدون دست وپا متولد می شوند، با دوربین های یک و نیم میلی متری و به روش لاپراسکوپی عمل جراحی جنین درون رحم انجام و ای زایدها با لیزر از دور دست وپای جنین برداشته ، به طوری که خون رسانی به حالت طبیعی بر می گردد.

وی افزود: در مورد تشکیل نشدن مهره های کمر جنین نیز عمل جراحی  باز به صورت سزارین در 22هفتگی انجام و این جنین در 36 هفتگی باز هم از طریق سزارین به دنیا اورده می شود.

وی در ادامه افزود: در بیماری فتق دیافراگم جنین هم از طریق عمل جراحی لاپراسکوپی ، نای را طور موقت مسدود واین امر پس از چند هفته باعث افزایش حجم ریه می شود وبه این ترتیب نوزاد پس از تولد دچار تنگی نفس نمی شود.

فروتن در پایان افزود: اعضای تیم پروژه یاد شده شهریور ماه امسال به منظور اموزش های تکمیلی به اسپانیا اعزام میشوندو با توجه به بررسی ها جراحی جنین رحم داخل رحم اوایل شش ماهه دوم سال در شیراز انجام می شود./س

برچسب ها: حراحی ، جنین ، رحم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.